zaterdag 21 augustus

We gaan weer op pad, dit keer is de bestemming Griekenland.

Gisteravond hebben we de verjaardagen van Mascha en Daan gevierd en het was zoals altijd gezellig met een lekker drankje en eten.

Rond 8 uur vertrekken we uit Hollandsche Rading, het is rustig op de weg en we rijden via Nijmegen en Venlo naar Duitsland. We gaan richting Koblenz, maar bij Keulen worden we omgeleid, de weg naar Kobenz is afgesloten. Na veel rondrijden en zoeken vinden we eindelijk de weg richting Frankfurt, deze weg de 3, is erg druk, geen vrachtauto's maar vooral vakantieverkeer.

We proberen te stoppen om te lunchen, helaas zijn alle parkeerplaatsen overvol met veel vrachtauto's en kost het wat moeite om een parkeerplaats te vinden waar we kunnen staan. Rond 4 uur stoppen we op een CP in Marktheidenfeld aan de Main, ook die is bijna helemaal vol met Duitse campers, wij hebben zowaar het laatste plekje!!!

We gaan wandelen langs de Main, bezoeken even het stadspark waar een beelden tentoonstelling is. Het is een mooie rivier en we gaan richting het centrum waar verschillende leuke terrassen langs de kade zijn. Dat is verleidelijk dus hier maar een drankje, het is vrij warm zo'n 28 graden en dat zijn we na de slechtweer weken in Nederland niet meer gewend.

Terug naar de camper lopen we langs een openlucht theater waar deze week allerlei voorstellingen zijn, vanavond een soort butenreder. We maken een salade en genieten nog langs van de heerijke avond.

zondag 22 augustus

We gaan richting Ulm en ja hoor, de 7 naar Ulm is afgesloten. Nergens wordt aangegeven hoe de omleiding is, dus we rijden maar op de kaart en nemen op goed geluk een afslag richting het zuiden waar we na een poos toch de aansluiting op de 7 naar Ulm vinden. Ook nu weer veel Baustellen, overal wordt aan de weg gewerkt en dat geeft veel oponthoud. Er zijn heel veel campers onderweg en ook de Nederlanderszijn goed vertegenwoordigd. Nu staan opnieuw de parkeerplaatsen bij de tankstations en de picnick plekken vol vrachtauto's, vooral heel veel uit Oost Europa. Het begint te regenen en als we rond 2 uur op de CP in Füssen arriveren wordt het even droog en kunnen we buiten lunchen. Helaas ging het later weer regenen. Ook hier is het vol, rond 5 uur geen plek meer vrij. De corona maatregelen worden hier streng doorgevoerd, bij de camper hoef je geen mondkapje op maar bij alle voorzieningen is het verplicht dat kapje op. Het restaurant is ook gesloten, je kunt wel wat bestellen en afhalen maar we koken zelf wel iets.

maandag 23 augustus

Allereerst gaan we hier boodschappen doen. Rond de CP zijn de Lidl, Aldi, een drankensuper en verschillende andere zaken te vinden. Bij de Lidl slaan we in en bij de schoenenwinkel konden we niet naar binnen omdat we niet het juiste voorgeschreven mondkapje hadden. Het is 11 uur als we vertrekken en gaan richting Oostenrijk. Het is een prachtige rit richting de Fernpass, maar ook nu weer veel oponthoud door werkwerkzaamheden. Bij Imst gaan we de weg nr. 171 volgen en hoeven dan geen vignet te kopen. Ook nu weer veel natuurschoon en bij Landeck aangekomen wordt aangegeven dat de weg richting de Reschenpass is afgesloten. Dus omdraaien en bij een benzinestation gestopt omdat we misschien toch een vignet moeten kopen. We tanken hier gelijk maar, vergeleken met Duitsland is de prijs van de diesel aanmerkelijk goedkoper. In Duitsland plm. € 1,69 en hier € 1,27 per liter. We informeren naar het vignet en we hoeven dat niet te kopen i.v.m. de wegafsluiting. Dan de A12 op en de Landecker tunnel in. We rijden verder naar het zuiden over de weg nr. 180 en nu wordt het oponthoud veroorzaakt door landbouwtractoren. Dus we kunnen volop genieten van het natuurschoon. Via P4night hebben we een CP gevonden bij een camping in Glurns/Glorenza. Het is een leuke plek direct naast een zeer luxe camping Gloria Vallis waar een speciaal stuks is voor campers met stroom, water, sanitair en een WC. Kost wel € 20 voor 1 nacht. Langer kun je er niet staan of je moet naar de camping. Het weer klaart op, er is wel een behoorlijk harde wind maar we kunnen buiten zitten, lekker in de zon!!!

Het restaurant heeft Feiertag dus we gaan zelf weer wat brouwen, dit keer maar een pasta, uiteindelijk zijn we in Italië.

We kijken het journaal vanwege Afghanistan en een aflevering van De Slimste Mens.

dinsdag 24 augustus

Richting Merano wat weer een mooie weg is, het is wel redelijk druk met verkeer op de vrij smalle weg. Overal zien we appelboomgaarden waar nu al veel appeltjes aan hangen. Sommige dorpen die we passeren zijn toeristisch en er zijn veel hotels. Dan bij Merano wat een mooie historische stad is gaan we richting Bolzano. We blijven de SS38 rijden en ook bij Bolzano nemen we geen autostrada, niet alleen vanwege het bedrag aan tol, maar ook omdat de weg de SS12, die ernaast loopt prachtig is, er zijn veel tunnenls door de bergen en rechts van ons stroomt de rivier. Dan naderen we Trento, daar is het drukker maar er loopt een redelijke rondweg langs. Bij Verona moeten we even zoeken eer we de weg hebben gevonden naar Ferrara, er lopen rond die stad zoveel wegen en niet alles wordt goed aangegeven. Maar uiteindelijk op de goeie weg de SS 434. Nu gaan we een landbouwgebied in,er wordt heel veel fruit geteelt, en rond een uur of 2 vinden we de CP in Castelguglielmo (wat een naam!) een fantastische plek,iedere plaats heeft een eigen kraan, stroomaansluiting en een sani station. Langs de kant staan wat bomen waardoor we ook schaduw hebben, en het is ook nog helemaal gratis.

woensdag 25 augustus

Snel op de weg naar Ferrara richting Ravenna, we zien in ons wegenboek dat we die weg al eerder hebben gereden. Opnieuw een gebied waar heel veel fruit en groente wordt geteelt, waarschijnlijk omdat het een waterrijk gebied is. Bij Argenta stoppen we bij, ja hoor..., de Lidl en slaan weer eea. in. Het is opmerkelijk dat veel artikelen hier goedkoper zijn dan bij de Lidl in Nederland. Dus nog maar een doosje wijn ingeladen. Voorbij Ravenna gaan we langs de kust rijden, de SS16, heel wat drukker dan de eerdere wegen. De Italianen hebben nog vakantie en dat is te merken, het strand is in trek. We zien onderweg verschillende attractie parken waar men in lange rijen staat om ze te bezoeken. Voor Rimini wordt de file heviger en besluiten we een stukje autostrada richting Fano te nemen. Dan zijn we vrij snel in Fano op weg naar de CP waar Jo en Nick staan. We bezoeken deze plek al jaren op de rit naar Griekenland, het ligt niet ver vanaf Ancona voor de ferries. Helaas kunnen we niet richting de CP rijden, de halve binnenstad is afgesloten vanwege de markt, die door heel het centrum is. We proberen via de navigatie de plek te bereiken, maar helaas steeds weer barricades, dus maar een andere weg zoeken. We rijden een stukje verder zuidwaarts over de SS 16 en nemen een verdere afslag naar de CP en dat lukt. We worden hartelijk verwelkomt en drinken een glas op het weerzien. Dan maar gezamenlijk naar een eettentje vlakvij waar we heerlijke gefrituurde visjes eten. Ook hier is de CP vrij vol, de Italianen vieren hier de laatste vakantiedagen.

Tijdens de dagelijkse “dagsluiting”kletsen we bij en het is gezellig om elkaar weer te zien, nu op naar Griekenland.

donderdag 26 augustus

Een schitterende dag, samen met Jo loop ik naar de markt. Wat een gigantisch aanbod. Vooral heel veel gereedschap en keukenspullen. Natuurlijk ook de nodige kramen met textiel. We kopen allebei een lekkere blouse en zijn halverwege de markt terug gaan lopen. Misschien morgen de rest?

Met een windje erbij is het goed vertoeven bij de camper, uitzicht op zee en luieren maar. Aan het eind van de middag pakken Rob en ik de fiets en gaan richting de haven. Daar is een terras waar we al vele jaren wat gaan drinken. Veel is er veranderd, langs de boulevard is een fiets/wandelpad dat heel druk is. Ook worden er veel fietsen gestald van de strandbezoekers. We worstelen ons erdoorheen en bij de haven aangekomen is het nog rustig op het terras. We gaan eerst maar een stukje lopen langs de haven en hebben daar uitzicht op alle boten die daar liggen, vissersboten en plezierjachten, van alles veel!!! We zien links van de haven een groot zandstrand dat helemaal vol staat met ligbedden en parasols, hier is geen vrij strand en je mag er alleen op als je een bedje en parasol huurt. We schatten dat er een duizendtal staan. Dan op voor een drankje, ook hier is het anders, men serveert nu ook eten en de tafels worden overal al ingedekt, maar we kunnen wel iets drinken. Het blijft leuk om naar de voorbijgangers te kijken. Terug richting de camper gaan we bij een leuk restaurant reserveren voor de lunch van morgen.

We zijn verbaasd over de drukte in Fano, eigenlijk alleen Italianen, ook op de CP is er geen buitenlander te bekennen. Het strand ligt vol en er wordt wel gesurveilleerd.

vrijdag 27 augustus

Hoe kan het van dag tot dag verschillen, nu is het zwaar bewolkt en het waait flink. Af en toe een forse regenbui. Er vertrekken veel campers van de CP, waarschijnlijk is de vakantie grotendeels afgelopen. Doen wat opruim klusjes en hopen dat het straks droog is als we naar het restaurant gaan. Gelukkig werd het even droog toen we naar het restaurant liepen, het waaide wel heel hard maar door een andere straat te nemen i.p.v. langs de boulevard liepen we redelijk uit de wind.

Wat een leuk restaurant La Rustita, blauw wit geschilderd en Griekse stoeltjes, maar wel echht Italiaans. Het zat ook helemaal vol, dus het reserveren was nodig. Ontzettend lekker gegeten!!!

Later in de middag de spullen weer in de garage, morgen naar Offagna, de laatste Italiaanse stop.

zaterdag 28 augustus

Afgerekend in Fano, de CP stelt weinig voor, het is meer een parkeerplaats aan het strand. Geen enkele voorziening, alleen wat vuilnisbakken. Maar we zitten vlakbij Fano wat een leuke stad is.

We rijden de SS 16 richting Ancona door verschillende dorpen waar het nu niet zo druk was. Voorbij Ancona nemen we de afslag naar Offagna, dat gaat behoorlijk de heuvels in en we arriveren op tijd op de CP, er zijn nog net een paar plekken vrij. Dit is een goeie plek, alle service en zelfs stroom. Het mooie uitzicht op de historische plaats krijgen we erbij.