21 april

1e Paasdag, we maken een paas ontbijtje en bakken wat croissantjes in de oven die helaas wat geblakerd te voorschijn komen. Nog even een lekkere douche hier en dan weer op pad. Vanaf Kalamata rijden we de oude weg langs de kust, hier en daar wordt er aan de weg gewerkt en is men bezig wat rondwegen om de oude dorpjes aan te brengen. Het is een leuke weg waar op verschillende plaatsen fruit en groente stalletjes zijn. Bij een zo'n stalltje kopen we wat fruit en groente en ik krijg een krop sla kado. We arriveren in Agios Andreas, een van onze favorite dorpjes,

er is een leuk haventjes, wat restaurantjes en winkels. Ook hier is het verlaten. We staan meestal op de oude camping waar je vrij kunt camperen, Nick en Jo gaan ons voor en vinden aan het eind een plekje. Ik loop erheen en bekijk waar we kunnen staan, het is behoorlijk vol en de plaatsen waar ruimte is bevallen ons niet. We gaan nog even buiten op de parkeerplaats staan en besluiten dan verder te gaan. Gedag zeggen bij Jo en Nick en dan weer verder. Langs Koroni en we bekijken of er onder Koroni nog een plek is, maar nee. Dan naar Methoni, daar zijn heel wat dagjesmensen die hier op bezoek zijn, je kunt er ook niet meer staan. We rijden langs Finikounda naar Finiki, een leuke plek waar we in het verleden ook vaak hebben gestaan. Nu grote borden dat je er niet meer mag staan. Door naar Pilos, daar vinden we een mooie plek aan de jachthaven, we kunnen er zowaar nog even buiten zitten. Leuk om te zien dat er overal bedrijvigheid is, men is bezig de bootjes op te knappen voor het seizoen en er varen wat vissers uit. We wandelen naar het mooie plein omgeven door leuke winkels onder de arcades. Kopen bij de banketbakker wat lekkers voor de koffie van vanavond. Ook zien we dat het cosmetica winkeltje er nog is, daar kocht ik vorig jaar goede eyeliner!!! Aan de overkant van de haven zien we de groep Engelse zeilers die we in Kalamata zagen hier aanmeren.

22 april

Vanaf Pilos rijden we via Gialova richting Gargalani, hier is een betrekkelijk nieuwe weg die weer is uitgebreid. Dan de weg naar Filiatra door enorme olijfboomgaarden en door Kyparissia, waar het erg druk is, richting Kalo Nero. Dat is een verrassing, vroeger hebben we ooit aan het strand gestaan , bij het dorp rechtsaf maar nu was daar niets waar je kunt staan. We zien een camper linksaf slaan en volgen, komen op een mooi stukje direct aan het strand met prachtig uitzicht op de zee, waar al wat campers staan. We sluiten aan, zitten even buiten, maar al gauw werd het te fris. Rob maakt een praatje met wat Duitsers die hier al jaren komen en hoort dat er bij het oude station een leuk restaurantje zit. Inmiddels zijn er heel wat campers bijgekomen, zo te zien een gewilde plek. 'Avonds lopen we naar de taverna en worden niet teleurgesteld, lekker eten en zeer betaalbaar!!!!

23 april

Vannacht stak er een hevige wind op en schudde de camper. We ontvangen een app'je van Jos en Marlies (vrienden van Paul en Ingrid van Veen) dat ze bij Kilini staan en deze kant op komen. Het is jaren geleden dat we ze hebben ontmoet en we hebben gemerkt dat ze vaak op plaatsen komen waar ook wij zijn geweest. In Nederland hebben we even contact gehad en tel. nummers uitgewisseld, nu moeten we elkaar maar weer eens zien. Dat lukt, in de middag arriveren ze op deze plek en we drinken gezamenlijk een glas op het weerzien. Leuk om de verhalen van andere camperaars te horen.

24 april

Nog steeds een zeer harde wind die veel stof brengt. Wij zijn niet in de Sahara, maar de Sahara komt naar ons. We lopen naar de winkels die aan de hoofdweg staan, er zit een goede bakker, een groentewinkel annex slager en een kleine supermarkt. We drinken maar weer eens een frappé nij de taverna, het zijn heel vriendelijke mensen en we krijgen er lekkere koek bij. Terug naar de camper, het is een mooie plek maar we willen eindelijk wel eens de zon zien en buiten kunnen zitten. Nog even contact met Jo en Nick, die staan op een camping in Finikounda en komen morgen deze kant op. Net aLs gisteren loopt tegen de avond de plek hier behoorlijk vol. Het is een gewilde overnachtingsplek.

25 april

Rob doet een poging om de camper een beetje schoon te krijgen, gelukkig kunnen we nu weer door de ramen kijken. Hier vlakbij is een kerkhof en daar kunnen we water halen. Later in de ochtend arriveren Jo en Nick met wat heerlijk vers brood van de Lidl. Natuurlijk even bijkletsen en borrelen aan het eind van de dag. S'Avonds gaan we met Jos, Marlies, Jo en Nick naar de taverna en weer eten we daar heerlijk voor een spotprijs. We vragen ons af of ze er ook nog wat aan verdienen, een uitgebreid maal met wijn en dan € 22,00 per koppel betalen? Het was erg gezellig zo met z'n vieren.

We horen dat er morgen in het dorp een processie wordt gehouden.

26 april

Hoera, de zon schijnt. Wat een andere wereld, het wordt een dag genieten. Ik loop een rondje door het dorp en neem een kijkje bij de kerk. Een mevrouw maakt duidelijk dat de processie rond een uur of 8 begint. Overal is men bezig de terrassen schoon te spuiten om het Sahara zand verwijderen, zelfs de graven op het kerkhof worden schoon gespoten. Alles wordt weer spic en span. Tussen de middag gaat ons BBQ-tje aan en roosteren we een sateetje. Eindelijk eens een dag buiten kunnen zitten. We zien langzaam aan heel wat mensen arriveren die hier de Paasdagen komen door brengen. Op het strand maken we aan het eind van de middag een vuurplekje en genieten daarvan. Tegen half 9 lopen we naar de kerk en we waren precies op tijd. Een lange stoet mensen die voorafgegaan werd door de pope en zijn helpers met een wierookvat. Zij dragen een altaartje met bloemen versierd. Veel mensen in de stoet hebben een brandende kaars of een lichtje bij zich. Bij verschillende huizen waar wierook wordt gebrand en veel kaarsen staan stopt de stoet en er wordt dan een gezongen gebed uitgesproken, dit maakt deel uit van de kruisweg met 11 statiën. We sluiten ons aan bij de stoet en lopen rond het dorp, ongelooflijk voor dit kleine dorp, we schatten dat er zeker een paar honderd mensen in de stoet lopen, jong en oud, allemaal op z'n paasbest. De processie eindigt bij de kerk, die langzaam vol loopt en waar opnieuw gezangen klinken. Het altaartje wordt bij de ingang omhoog gehouden en iedereen loopt er onder door. Symboliseer dit het kruis?, we weten het niet. Wij gaan door de zij ingang en steken ook een kaars aan, het is een drukte van belang in de kerk en er zal wel een mis worden opgedragen. Daar wachten we niet op en lopen terug naar de camper.

27 april

Opnieuw een schitterende dag. Vanochtend doen we weer wat boodschappen en zien dat er bij de slager veel lammeren worden verkocht. Ook de bakker heeft het erg druk. We drinken weer een frappé en krijgen er speciale Paaskoekjes bij, men noemt ze vingers, het lijken ook net twee in elkaar gevlochten vingers. Men verteld dat deze alleen worden gemaakt met Pasen. Het wordt wat drukker en zowaar verschijnen er op het strand de eerste baders, ook Rob waagt een duik.