26 april dinsdag

In de afgelopen dagen hebben we een goed beeld gekregen van de ellende die zich in dit gebied heeft afgespeeld in de 1e Wereld Oorlog. Men is nog erg bezig met dit barre verleden en we hebben gemerkt dat veel familie leden van gesneuvelde soldaten dit gebied bezoeken tijdens de herdenkingen. De poppy, klaproos, wordt overal gezien en menigeen heeft er een op zijn kleding gespeld. Het is een bekend symbool van WO 1.

Nu in Merlimont, een badplaats aan zee, waar veel vakantie huizen staan. Het is er nu erg saai, veel is nog gesloten. Op het strand zie je school kinderen met hun onderwijzers, ondanks de frisse wind vermaken ze zich prima.

In de middag maken we wandeling langs het prachtige strand, dan begrijp je al die vakantiehuizen. Het is fris, een koude noorderwind. Toch vinden we een terrasje waar het goed vertoeven is en drinken een pastis!!!Als we terug zijn bij de camper zoeken we een plekje uit de wind, dan is het heerlijk.

27 april woensdag

Koningsdag, heel Nederland viert feest, we zien er iets van op TV en vooral de vrijmarkt in Utrecht had grote aftrek.

We vertrekken uit Merlimont en rijden langs de kust naar Le Treport. Het weer is hier aangenamer, minder wind en we vinden een prima plek voor de camper, voor alle plekken is er een grasveld, dus je kunt lekker buiten zitten. Ook alle voorzieningen zijn aanwezig, er komt s'ochtends zelfs een bakker. We kunnen buiten lunchen en genieten van de zon.

Aan het eind van de middag lopen we naar het centrum, de boulevard aan de haven.

Een voor ons bekend stadje, vele jaren geleden waren we hier al met het oude volkswagenbusje.

Daarna zijn we er nog een aantal keren geweest en niet in de laatste plaats omdat hier heerlijk vis en schelpdieren kunt eten. Er is een groot kiezelstrand dat omgeven wordt door witte krijtrotsen, in het stadje is een grote vissershaven waar veel vissersboten liggen. In de haven is een groot verval van water, dit wordt gereguliert d.m.v. een

sluis, waardoor de schepen maar op bepaalde uren kunnen uitvaren.

Op dit moment is er een grote kermis, met het gebruikelijke lawaai van muziek en gegil van de mensen in de attracties. Zittend op een terras in de zon kunnen we dit aanschouwen, blijft vermakelijk om te zien.

Dan lopen we naar het deel waar we ooit met het busje stonden, veel veranderd. Er staan nu leuke strandhuisjes en er is een groot parkeerterrein gekomen op de plek waar we stonden. Terug lopen we langs het strand (met grote keien) en zien dat er onderlangs een leuke bar is Cafe La Plage. Het is er gezellig druk en je zit beschermd tegen de wind in de laatste zonnenstralen. Heerlijk plekje.

Rond 19.30 uur lopen we terug naar de boulevard en gaan een hapje eten bij een restaurant waar we jaren geleden ook waren. Het was opnieuw een heerlijk menu, met de kleine mosseltjes.

Dan weer naar de camper, we zien de laatste berichten over Oekraïne, het blijft ellende daar. Hopelijk komt er gauw een eind aan.

Maar voor ons was het een fijne dag, deze Koningsdag!!!!

28 april donderdag

Na de koffie stappen we op de fiets, van onze franse buren kregen we de tip naar Mers-les-Bains te rijden. Dit ligt aan de andere kant van de haven en er is een interessante wijk, het Quartier Balneaire . In de jaren 20 werd er een spoorlijn aangelegd van Parijs naar Mers-les-Bains om de Parijzenaars naar het strand te brengen. In die tijd zijn er prachtige vakantiehuizen gebouwd, veel in de Jugendstill stijl met felle kleuren kleuren en verschillende bouwstijlen.Een groot deel daarvan staat in deze wijk, ook wordt er op dit moment nog veel gerestaureerd. De wijk ligt tussen de haven en de krijtrotsen.

We stallen de fietsen en lopen de wijk rond en het is genieten. Jammer dat het wat grijs en licht bewolkt is, de foto's worden dan niet zo mooi!!! Langs de boulevard zijn vele foto's te zien uit de vroegere tijden.

Daarna fietsen we naar de Funiculaire, een stijl opgaande lift met tele cabines, een kabelbaan waarmee je snel boven de stad op de krijtrotsen komt. Er is een groot deel dat vrij hoog ligt en waar je een overweldigend panorama over de stranden en de stad hebt. Zowel links als rechts zie je de Falaises, de hoge albasterrotsen die Le Treport omarmen.

Morgen vertrekken we hier, de weersverwachting voor de komende dagen is minder, dus zo langzaam aan op weg naar het zuiden.

29 april vrijdag

Vanaf Le Treport rijden we langs de kust richting Dieppe, het is een stuk waar veel vakantiedorpjes zijn, alles ligt dichtbij de zee. Onder Dieppe rijden we richting Rouen waar een goede rondweg is en dan naar de N154 langs Evreux, Dreux naar Chartres, een mooie weg waar veel velden met koolzaad staan te bloeien.

Het is een lange rit,maar gelukkig is het mooi weer, nog wel een frisse wind maar met de zon erbij is het heerlijk.

Net boven Orleans ligt Saran, waar een CP is die we snel vinden. De CP ligt leuk aan een meertje in een park, waar een wandeling rond het meer is te maken. Dit park maakte deel uit van de voormalige kasteeltuin, er zijn nog wat mooie gebouwen waarvan een dient als trouwlokatie en in een ander een galerie is. We lopen het rondje langs het meer en zien dat er overal fitness apparaten staan, men noemt het de gezondheids toer!!! Er staan verschillende gebouwen waar o.m. een kinderspeelplaats bij is, later in de middag word er een skate parcours voor kinderen uitgezet. Het loopt langzaam vol met campers en men is zelfs uitgeweken naar de parkeerplaatsen van de sportcentra.

30 april zaterdag

Het was even zoeken om langs Orleans te rijden. We nemen eerst even een stukje autoroute en bij Lamotte Beuvron gaan we naar de D2020 richting het zuiden. Opnieuw een mooie en vooral rustige weg waar we nu heel veel brem zien bloeien, gisteren en vandaag is het echt een “gele “route. We passeren enkele leuke franse dorpjes waar het op deze zaterdagmorgen vrolijk aan toe gaat, de terrasjes zitten vol en er staan rijen voor de bakkerswinkels. Men draagt hier nog vaak mondkapjes in de winkels. Bij Salbris gaan we naar naar de D 944 waar we bij Bourges wat boodschappen doen. Dan de D 2144 naar de CP die we hebben uitgezocht bij Bruère Allichamps, een plek van Pass d'Etapes, waar we een kaartje met een tegoed van hebben. Je kunt dan met dat kaartje de slagboom openen, maar helaas dit keer werkt het niet. Dus bellen met het servicenummer en uiteindelijk lukte het met een nieuwe code de slagboom open te krijgen. Het is een mooie plek, liggend aan de Cher. Erg rustig, er staan 2 campers. Het dorp is een centre historique met veel geschiedenis, er staan waat monumenten maar het is vrijwel uitgestorven. Hier vlakbij staat chateau Meillant (niet van de Meillandjes!!!) wat te bezichtigen is.

De stoelen gaan naar buiten, we horen de kikkers kwaken in de Cher en er is veel vogelgefluit.

Klik op de foto's om te vergroten

Een van de grote trotsen van Bruère-Allichamps is ongetwijfeld het geografische middelpunt van Frankrijk sinds 1797. Getuige van deze uitzonderlijke geografische ligging, is een groot stenen monument met daarboven de driekleurige vlag opgesteld op het volledige kruispunt van de gemeente. Het was de hertog van Béthune-Charost die het in 1799 liet installeren.