dinsdag 6 september

Het weer wordt iets beter en Rob gaat de oesters schoonmaken. We maken daar een lekker hapje van, sjalotje bakken in de roomboter, de schone oesters toevoegen en lekker deppen met een stukje brood. Een heerlijk borrelhapje. Lopen een stukje langs de kust maar het blijft regen, dus het is lezen in de camper. Even gebeld met Ronald, die vandaag jarig is.

woensdag 7 september

We besluiten vandaag naar Presqu'ile de Rhuys te rijden. In het noorden ligt het aan de Golf van Morbihan en in het zuiden zijn er mooie zandstranden te vinden. Hier waren we in 2012 en stonden op de CP in Arzon. Het is een mooie landelijke route langs Surzur en dan zijn we al snel in Arzon. Eerst maar even naar de super U die vlakbij de CP ligt. Het is er druk en ook merken we hier weer dat alles duurder wordt, helaas. Dan de CP op via de slagboom, je kunt met de credit kaart betalen en we staan versteld van het grote aanbod van campers, ook onderweg zagen we er al veel. Het weer blijft slecht, we lopen naar het strand en er zijn mooie fiets en wandelroutes aangelegd. Er is zelfs een groot park met allerlei sport activiteiten, mini golf, tennis, paardrijden etc. leuke kleine eettentjes, maar nu is alles dicht. Men is al bezig op te ruimen voor de winter. Het gaat weer flink regenen en we lopen terug.

donderdag 8 september

Ons doel is Port Louis, ook al een plek waar we eerder waren in 2014 en 2018, maar hier is het dorp dichtbij en er is wat meer te doen. Het wordt een beetje saai om steeds weer over de regen te schrijven, maar het is niet anders. Via Vannes rijden we over de snelweg N 165 en bij Hennebont richting Port Louis. We vinden een plek op een van de CP's die naast elkaar liggen. Wij gaan naar het terrein van de vroegere camping, het zijn beide CP's van de organisatie van Pass d'Etap waar we een kaart van hebben.Het zijn grote plekken die afgebakend zijn met hegjes, maar alles is nu blubberig en er waait een harde wind, dus het wordt even zoeken waar we gaan staan.

Port Louis is een oude versterkte vestingsstad en nog steeds zijn er de oude vesting muren die rondom de Cp's liggen. De ligging van de haven is uitzonderlijk, het is de toegang tot Lorient. Ook vind je er de citadel die rond 1620 door Lodewijk de XIII werd voltooid. Er zijn nu twee musea in gevestigd, Musee de la Compagnie des Indes en Musee national de la Marine. In 2018 hebben we ze beide bezocht en waren ervan onder de indruk. Het klaart een beetje op en ondanks de harde wind kunnen we een poosje buiten zitten. In de namiddag lopen we naar het dorp. Het ziet er goed uit en er zijn duidelijk verbeteringen aangebracht aan de mooie oude pandjes in het centrum. Lopen naar de Tourist Info en bekijken de kerk. Dan lokt een terrasje en onder het genot van een drankje hebben we een leuk gesprek met een echtpaar uit Antwerpen die hier vaak hun vakantie doorbrengen. We krijgen een leuk bericht van Maarten, hij is zijn bus aan het verbouwen tot een multi functioneel voertuig, zowel een camper als een transportauto voor zijn bedrijf. Hij heeft wat beelden gestuurd van de voorzieningen die hij heeft gemaakt en het ziet er prachtig uit. Daar kan hij trots op zijn!!!

vrijdag 9 september

Ook nu weer regen en eerst maar eens even de douche in de camper gebruiken, het is te koud om buiten te douchen. We gaan gelijk een beetje kuisen in en om de camper en kijken alsmaar naar de lucht of het al opklaart!!!! Na de lunch schijnt de zon weer en we trekken de wandelschoenen aan en lopen richting de citadel. We lopen voorbij het poortje naar het mooie strand van Les Grants Sables en worden daar gezandstraalt. Nu zijn we vlakbij de citadel en het is verleidelijk om die weer te bezoeken, veel is binnen te zien en we hebben dan geen last van die harde wind. Het is er druk, we kopen een kaartje krijgen een audiotour in het Nederlands. We beginnen in het Maritiem museum waar te zien is hoe de reddings maatschappijen op zee te werk gaan en gingen. Ook staan er veel schaalmodellen van allerlei schepen uit het verleden. Er zijn diverse schatten te bewonderen die uit de zee afkomstig zijn, vooral veel porcelein uit de 11e tot de 15e eeuw dat werd gevonden in de gezonken jonken onder de Filippijnse kust. We steken de binnenplaats over naar het andere museum van de Compagnie des Indes en van de Ville de Lorient. Het geeft een goed beeld van het ontstaan van de Indische Compagnieën in Europa. Er zijn oude kaarten te zien van Azië en Afrika van de routes die bevaren zijn, Er zijn rijkdommen vanuit India en verschillende Afrikaanse kunstvoorwerpen. Ook de Chinese en Japanse schatten zijn prachtig. We zien dat Lorient in het verleden een belangrijke haven was van de slavenhandel. Allerlei gebruiksvoorwerpen die aan boord werden gebruikt o.m. verschillende medische attributen.

Al met al weer een mooie ervaring op deze winderige dag. Morgen weer verder.

zaterdag 10 september

Bij de Lidl onderweg bij Riantec slaan we flink in, we willen naar Sables Blancs en daar is niks,dus zorgen voor voorraad.

We rijden via Quimper naar Pont l'Abbé, daar is bij de supermarkt van Leclerc gelegenheid om de was te doen. Maar helaas, men is hier aan het verbouwen, de parking wordt grondig aangepakt en bij het grote winkelcentrum is nu geen wasmachine meer te vinden. Wel kunnen we hier gas tanken. We vragen wat rond en men zegt dat bij de Intermarche in Loctudy wel een wasmachine staat. We vinden dat snel en inderdaad de was kan in de machine, wel nodig als je zo'n 3weken onderweg bent. Na een paar uur is alles schoon en droog, we lunchen er en kopen nog wat vers brood bij de super.

Dan door naar Lesconil waar vlakbij het Plages Blancs ligt. Als we daar arriveren is er plaats genoeg, het is een heerlijke vrije plek, geen voorzieningen maar eindelijk een mooie plek aan het witte strand en duinen waar geen hordes franse campers zijn. We wandelen een stukje over de duinen langs het strand. Vegeleken met ons verblijf in 2018 zijn er duidelijk meer campers onderweg. We zijn een beetje geschrokken van de hoeveelheid campers die overal zijn, al die nieuwe CP's staan vol en je moet echt tijdig arriveren als je aan wilt schuiven, en dan nog, dicht tegen elkaar en nauwelijks ruimte om buiten te zitten. Dus nu heel blij met deze mooie vrije plek, die helaas op 15 september wordt afgesloten. Vandaag is Ria jarig, du weer even gebeld.

zondag 11 september

Mooi weer, de fietsen gaan eruit en we rijden naar Lesconil, een erg leuke plaats met een haven. Het is een lieflijk dorp met veel witte huizen met leistenen daken, echte Bretonse huizen die je overal ziet. Bij veel van de huizen staan hortensias , helaas nu uitgebloeid. Er zijn veel goeie fietspaden en we arriveren al snel aan de haven. Er is een mooi stuks strand waar grillige rotsen zijn en er staat zelfs een model van een dolfijn.Het is gezellig druk, men geniet van het mooie weer en de terrassen lopen vol. Ook wij zoeken een plekje in de zon en staan naast de oesterboer waar Rob een plateau'tje oesters besteld met een lekker glas muscadet erbij, echt zondag!! Terug bij de camper kunnen we eindelijk een keer de BBC aanmaken en een lekker stuk vlees grillen.

maandag 12 september

Opnieuw goed weer om te fietsen, ons doel is Guilvinec dat in de Trotter staan beschreven als een leuke plaats. Bij Treffiagat komen we via een lange brug over de haven aan in Guilvinec en gaan naat de Tourist Info. Het is een drukke toeristische plaats met een grote haven voor plezierjachten en een imposante haven voor de visserij. Alles doet wat rommelig aan en het mist de charme van Lesconil. Hier veel grote bedrijven en vooral veel vrachtauto's die de vis vervoeren. Evenwijdig aan de havens ligt het centrum, smalle straatjes met wat winkels en eethuisjes. We drinken er wat en besluiten terug te fietsen over het pad door de duinen. Dat was een goeie beslissing, heel wat rustiger fietsen dan de heenreis. We zien dat overal in de duinen grote parkeerplaatsen zijn die direct aan de mooie witte stranden liggen, zomers zal het druk zijn. We arriveren weer in Lesconil en gaan op zoek naar een restaurantje. Waar het gisteren heel druk was, is nu alles verlaten maar gelukkig is de Cantina des Pecheurs aan de haven open. Het ziet er van buiten niet zo aantrekkelijk uit, het lijkt wel een grote schuur, maar het zit binnen stampvol en er is nog een tafeltje vrij. We zijn net op tijd, er barst een onweer los vergezeld van hevige regenbuiten. Dan gaan we voor de mosselen en later als we terug gaan naar de camper wordt het weer droog. Even naar Peter Draaijer gebeld, hij is vandaag jarig.

dinsdag 13 september

We verlaten Les Sables Blancs en zien dat we niet de enigen zijn, het loopt leeg,

Via Plomeur rijden we noordwaarts, dan naar Ploneour-Lanvern, Treogat naar Pouldreuzic(al die moeilijke bretonse namen!) Daar slaan we af richting de kust op zoek naar de CP bij de Menhir des les Droits de l'Homme. We vinden het niet en rijden door naar Plozevet, daar moet een service punt zijn voor campers bij de supermarkt. Ook niet gevonden, de volgende is Plouhinec, ook daar geen kraan te vinden. We hebben nog wel water maar als we naar een stille plek gaan willen we graag voldoende water bij ons hebben. Dan maar weer terug rijden en Rob googelt op Google Maps de juiste route. Dan zijn we er, wat een prachtige plek. Hier staat de Menhir des Droits de l'homme, (de rechten van de mens). In deze Menhir is een inscriptie gebeiteld ter nagedachtenis van de honderden slachtoffers van de schipbreuk van Les Droits de l'Homme, die in 1796 verging na een zeegevecht tegen de Engelsen. We installeren ons een beetje uit de wind, het is rustig, maar daar komt later wel verandering in. Er komen wat campers bij en op het parkeer terrein is het af en aan rijden van auo's die hier van het mooie strand komen genieten. In deloop van de middag wordt het warmer 28 gr. En wordt er veel gezwommen. Er zijn ook mensen die proberen te body surfen, maar dat lukt niet echt, zijn waarschijnlijk niet de juiste golven. Langs het wandelpad zijn er wandelaars met rugzakken, het is een bekende wandelroute. Wij lopen ook een stukje langs het kustpad, maken wat foto's en gaan straks proberen te publiceren.