Dinsdag 26 september

Opnieuw wakker worden met de zon, rondom ons heen wordt het leger, er blijken veel campers te vertrekken vandaag. Ook de nederlanders (fietsers) met hun Adria van de firma Stam gaan verder. Zij zijn fervente bezoekers van de Tour de France en gaan met hun camper vaak op een berg staan om de Tour te volgen. Wij blijven nog even van de zon genieten, maar besluiten tegen 4 uur om ook maar te vertrekken, dat scheelt weer een dag parkeergeld!!!!! Allereerst rijden we richting St. Vincent, daar bij het station van Leclerc kunnen we tanken en er is ook LPG, het tanken ging goed maar de LPG werkte niet. Dus we rijden door naar de A63 richting Bordeaux. Al snel zien we dan een tankstation dat wel LPG heeft. Het had even wat voeten in de aarde, een lastig systeem, maar uiteindelijk is de gasfles weer vol. Rob had, niet ver van de A63, een CP gezien bij het dorpje Escourse en inderdaad, daar waren we rond 7 uur. Het is een oud tennisveld waarop je kunt overnachten. Geen service. Er stonden al twee franse campers waaruit een vrouw te voorschijn kwam die ons in het Nederlands aansprak. Zij bleek uit Utrecht te komen en heeft bij de Amsterdamsestraatweg gewoond, maar woont inmiddels al 21 jaar in Frankrijk. Het is een rustige plek midden in een park.

Woensdag 27 september

Goed geslapen en op tijd vertrokken. We zijn weer snel op de A63 richting Bordeaux, kunnen goed doorrijden, ondanks het grote aanbod van vrachtwagens. Ook de rondweg om Bordeaux verliep goed, dat hebben we wel eens anders meegemaakt, dan kostte het uren. Nu waren we er in een half uurtje omheen. Voorbij de stad nog een stukje snelweg en dan gaan we bij Mirambeau naar de D730, we rijden langs heel veel wijngaarden en overal staan de borden van de wijnhuizen.. Dan richting Mortange-s-Gironde, een mooi oud plaatsje waar we doorheen rijden en zijn dan snel op de CP aan de jachthaven, ooit in 2014 hebben we hier met Paul en Ingrid gestaan en er is weinig veranderd, misschien nog meer zeiljachten. Het waait maar de zon schijnt en er plaats genoeg en er is service. We steken de jachthaven over via het bruggetje over de sluisjes en gaan aan de overkant voor een pannetje mosselen. Terug lopen we rondom de haven, het is een leuke plek met wat winkeltjes en nog een paar kleine restaurantjes. Dan langs de andere kant naar de camper en de stoelen kunnen naar buiten. We hebben veel te kijken naar al die zeiljachten voor ons. Er is hier een groot verschil tussen eb en vloed, door de sluisjes te dichten wordt het water in de haven op peil gehouden. Nu het water na het openen van de sluis weer stijgt in het kanaal naar de Gironde, vertrekken verschillende zeilboten richting de Gironde, wat een werk hebben de mensen aan het zeilklaar maken van zo'n jacht, daar is het werk rondom een camper niks bij. We zien dat er veel wandelaars langs de haven en het kanaal richting de Gironde lopen, de meesten vergezeld van een hond. Een franse camperaar zonder grote en vooral kleine honden is een uitzondering!!!! We zitten nog lang buiten totdat de muggen of knutten gaan steken. Dat kan ook niet anders, we zitten hier aan de wetlands/moerassen. Vandaag is Maarten jarig, dus even gebeld om hem te feliciteren.

Donderdag 28 september

Ons plan is vandaag naar St.Jean-de-Monts te rijden. Het is een hele afstand maar in het verleden hebben we daar leuk gestaan en omdat het ernaar uitziet dat het nog een paar dagen mooi weer is gaan we daar maar van profiteren. Vanaf de CP in Mortagne rijden we richting Royan langs de kustweg de D145, een mooie weg met verschillende wat toeristische dorpjes. Bij Talmont zien we een mooie CP direct aan het strand bij de krijtrotsen genoteerd voor een evt. volgende trip. De rondweg bij Royan en dan richting Rochefort. Langs de weg zien we veel oesterkwekerijen en overal kun je proeven en kopen. Hierna volgt de weg naar La Rochelle, een drukke weg. Hier vandaan kun je snel op Ile de Re komen, de brug over en je bent er. Dit hebben we al verschillende keren gedaan, een leuk eiland. We vervolgen de weg D137 naar Lucon en La Roche-sur-Yon wat een grote stad is. Dan de D948 naar Challans, dit is een vrij nieuwe autoweg en dan schiet je lekker op. Het landschap onderweg is saai, je rijdt grotendeels door de marais, vlak en doorsneden met veel water. Bij Challans naar St.Jean-de-Monts waar we aan zee gaan staan bij Le Paree du Jonc. We kennen deze plek al jaren, ooit stonden we hier op de CP en ontdekten dat je buiten het seizoen op de parkeerplaats aan het strand kunt staan. De zon schijnt, en op een plekje uit de wind is het heerlijk, het is rustig hier, er staan wat campers maar er is ruimte voor iedereen. Het strand ligt vol met een soort rood  zeewier dat echt naar de zee ruikt.

Gereden 243 km (een van de langste rijdagen tot nu toe)

Vrijdag 29 september

Er stond een flinke wind vannacht en de camper schudde heen en weer. Het is frisser dan gisteren en ook meer bewolkt. We maken een wandeling door de duinen naar een grote parkeerplaats verderop aan het strand, plage de la Daviére. Ook daar kun je met de camper staan. In de loop van de middag komen er heel wat campers het terrein op voor het weekend. Vaak komen ze samen en gaan gezellig bij elkaar staan. Het is heerlijk weer geworden, de wind is gaan liggen en de temperatuur is zo'n 25-27 graden.

Zaterdag 30 september

We gaan op de fiets naar St. Jean-de-Monts waar vandaag een markt is. Het is een grote rommelige en onoverzichtelijke markt met het gebruikelijke aanbod, vooral veel troep en kleding. Ook zijn er kramen met regionale producten. We zijn eigenlijk op zoek naar wat groente en fruit, maar dat is er nauwelijks, en ook nog erg duur. We kopen lekker vers brood en daar moeten we in de rij staan, zoals bij de meeste kramen met levensmiddelen. Er is een overdekte markthal waar veel verse vis te koop is. Nog even een bezoekje naar de kerk die midden op het marktplein staat, een mooie buitenkant maar een wat somber interieur. Dan weer terug naar de CP, er zijn hier heel veel wandelaars die de paden door de duinen volgen.Nog steeds ligt het strand vol met de planten uit de zee, grote hopen die door de golven naar het strand worden gedreven. Er komen een paar busjes die deze planten verzamelen en meenemen. Het wordt waarschijnlijk gebruikt als mest. Aan het eind van de middag komt er een auto met een trailer met een vissersboot erop. Ze proberen de boot in het water te krijgen maar dat lukt niet, de auto loopt vast in de plantenprut, dus maar weer terug. Het blijft lang warm en er is een prachtige zonsondergang.

Zondag 1 oktober

Nu weer op de fiets en dan richting Notre Dame de Monts, er zijn veel mooie fietspaden en het verkeer dat er is houdt goed rekening met de fietsers. Het dorp is veel kleiner dan St. Jean en beduidend rustiger, ook hier is vandaag een markt, veel kleiner en hier wel wat fruit kunnen kopen. Opnieuw naar de bakker en weer in de rij!!! We gaan naar een gezellig terras een wijntje doen, hier kun je bij het drankje een apero hapje bestellen. Dat doen we dus en het is heel gek, je krijgt een potje met een soort pate en een blikje met een vishapje, geserveert met toastjes, was wel lekker. Er is geen restaurant bij en we zagen ook niets in de buurt, dus maar terug rijden en zelf wat bereiden. Vandaag zien we opvallend veel wandelaars door de duinen lopen en ook veel strandgangers. Er is nu wat ruimte tussen de troep op het strand en er zijn zelfs stukken echt strand te zien waar men graag gaat zitten. Opnieuw staan we versteld van het grote aantal campings, zowel in St. Jean-de-Monts als bij Notre Dame. Zomers moet het een heksenketel zijn, waarschijnlijk komt dit door het mooie strand en de duinen met ook dennenbossen. In de middag vertrekken veel campers weer richting huis en staan we bijna alleen op de CP.

Maandag 2 oktober

Het was heerlijk hier en nu weer verder noordwaarts. Eerst even naar de Lidl want de koelkast is leeg en ook nog even tanken bij de Leclerc. Er zijn hierin St. Jean veel grote supermarkten. Richting Challans en dan naar Nantes, goede wegen, vaak 4-baans, dus het schiet lekker op. De rondweg om Nantes is behoorlijk druk maar we kunnen goed doorrijden. Ook richting Rennes is het een tolvrijde autoweg en heel rustig, dan de autoweg richting Caen. We gaan dit keer niet in Fougeres overnachten, waar we op de heenweg met Maarten hebben gestaan, maar rijden door naar de baai bij Le Mont St. Michel. Daar richting Dol-de-Bretagne en dan omhoog naar Le Vivier waar we vorig jaar op de CP hebben gestaan naast een groot oesterbedrijf. Ook nu zijn we weer verrast door het grote aantal campers dat er staat, Komen die allemaal voor de oesters????? Het leuke restaurant met de oesterproeverij, waar we vorig jaar hebben gegeten is op maandag gesloten, jammer. Verder richting Cancale zijn nog wel meer oesterkraampjes maar we hebben voor vandaag genoeg gereden en ook voldoende in de koelkast om te eten. Rob gaat nog even een kijkje nemen bij het oesterbedrijf maar daar was weinig te zien en ook langs de kust is het niet bijzonder. Het is nog steeds mooi weer dus lekker buiten zitten.