27 september

We verlaten Stoupa en doen flink wat boodschappen bij een mooie supermarkt. Ongelooflijk wat een aanbod hier, waarschijnlijk komt dat door de vele Engelsen die hier vakantie houden. Wij gaan richting Neo Itylo en rijden verder de Mani in, hier begint het Taïyetos gebergte echt hoogte te krijgen, de weg is vol haarspeltbochten en af en toe doorkuisen we kleine dorpjes waar de camper maar net doorkan. Je hoopt dan ook niet op grote tegenliggers. Af en toe is het passen en meten, maar mijn chauffeur heeft er geen moeite mee en wacht geduldig af tot hij door kan rijden. Het gebied is prachtig, we zien veel van de woontorens waar de Mani bekend om is, ook wordt er nieuw gebouwd, maar dan wel in dezelfde stijl.

We rijden door het gebergte met diepe kloven, groene begroeing en rotsige uitlopers van behoorlijke hoogte, richting Itylo waar tot in de 18e eeuw een slavenmarkt was.

De schaarse grond leende zich niet voor landbouw en er ontstond tijdens de Turkse bezetting veel piraterij. De families bouwden rond de woontorens hoge muren om zich te beschermen. Tijdens de 19e eeuw werd door de Osmanen de heerschappij bepaald door de Bey van Mani.

Hieraan kwam een eind door de revolutionaire Fransen (Napoleon) die het gebied veroverden en vele van de Bey 's werden geexecuteerd.

De diepe Mani is vanaf Aeropoli door de aanleg van asfaltwegen ontsloten . Hier vind je het imposante fort van Keléfa, ooit door de Turken gebouwd. Je kunt verder de Mani doorkruisen, er zijn de bekende druipsteen grotten van Pyrgos Dhirou te bezichtigen.

We installeren ons aan het strand bij Neo Itylo aan een prachtige baai. Het is heerlijk weer, volop zon, een windje erbij en zo houden we het wel uit. Je kunt heerlijk zwemmen en zelfs ik waag een plonsje!!! Er is een prachtige zonsondergang en daarna lopen we naar het leuke restaurant aan het eind van het strand. Leuke ontvangst en opnieuw heerlijk eten, er wordt lekker muziek gedraaid en we genieten opnieuw.

28 september

Nog zo'n lekker dagje hier, het is een rustige plek waar we lekker kunnen zwemmen. Er is een mini-mini marktje waar we s'morgens wat brood kunnen kopen. We ontmoeten een Nederlandse vrouw die we jaren geleden hier hebben leren kennen. Ze wonen hier nu permanent in twee stacaravans. Opnieuw gaan we naar het restaurant van gisteravond en het is er minder gezellig dan gisteravond. Weinig gasten maar wel lekkere vis.

Morgen weer verder.

29 september

Daar gaan we weer, via Areopoli, een grote plaats met allerlei voorzieningen, zoals een ziekenhuis, rijden we een ander landschap in. Het is minder bergachtig en er staan veel olijf- en fruitbomen. Een km of 20 voor Gythio belanden we in een horrorfilm, de recente branden hebben hier veel verwoest. Veel van de olijfbomen en eucalyptusbomen zijn verbrand, het is een trieste aanblik als we er doorheen rijden. Gelukkig zijn de meeste huizen gespaard gebleven, we zien een enkel platgebrand huis en veel schuren zijn verdwenen. We komen dichterbij Gythio en we hebben destijds gezien dat de campings die hier zijn moesten worden ontruimd. Vlak voor Gythio wordt het weer groener en we parkeren bij de haven en lopen het stadje in. Het is een leuke plaats, veel vissersbootjes en ook heel veel terrassen en restaurants. We zoeken de bekende bakker en gaan voor het lekkere brood dat ze hier hebben en bezwijken voor een bougatsa, heerlijk!!! Dan een frappé op een terras met uitzicht op de haven. Jo en Nick zijn ook aangekomen en volgens ons voorbeeld. Dan op naar het strand met het scheepswrak waar we natuurlijk ook al eerder hebben gestaan. Hieraan hebben we goeie herinneringen, er stonden toen een zestal campers. Dus nu was het even schrikken, heel wat meer, maar wij vinden gelukkig een mooi plekje met uitzicht op het strand en de zee.

30 september

Op het mooie terrein is niet veel veranderd, het restaurant dat hier is heeft uitgebreid en ziet er prachtig uit. Mooie terrassen met ligbedden, een strandbar en een goed restaurant. We gaan er een biertje drinken en genieten van het mooie uitzicht op het strand met het wrak. We ontmoeten de eigenaar, opnieuw weer een vriendelijke ontvangst. De eerdere keer dat we hier waren was het restaurant nog gesloten. We mochten toen wel water halen en hij bracht ons zelfs sinasappelen. Nu is er een douche op het strand. Later in de middag loopt het op het terrein weer vol met campers, waarvan de meesten s'morgens weer vertrekken. Ook komen er veel toeristen in huurauto's hier zwemmen en het wrak bewonderen.

1 oktober

Het is vandaag markt in Gythio en Jo pakt de fiets er waagt de tocht, het schijnt goed te doen te zijn. De vorige keer dat we hier waren haperde onze e-bikes en is Rob zonder ondersteuning naar Gythio gereden voor brood. Nu gaat Jo vol goede moed met haar e-bike naar Gytho en komt enthousiast terug. Ze zegt “appeltje eitje” en brengt wat groente en brood mee. Helaas dacht ze lekkere sla gekocht te hebben, maar dat bleek niet zo te zijn, het was een bittere groene struik, waarschijnlijk horta, een griekse groente die lijkt op spinazie. We delen het brood en de groente en kunnen weer vooruit.

Er gaan vele verhalen rond over het scheepswrak dat hier ligt. Gisteren op het terras vertelde men dat het een smokkelschip van sigaretten was en dat de bemanning was gevlucht.

Rob heeft op internet het ware verhaal gevonden. Het 67 m lange schip was in 1950 gebouwd en is in 1980 in Gyhtio belandt omdat de kapitein ernstig ziek was en naar het ziekenhuis moest. Er waren financiële problemen met de crew en ook problemen met de motor. De crew werd ontslagen en het schip werd verankerd in de haven van Gythio waar het tot 1981 bleef liggen. De eigenaren gaven geen respons en gedurende erg slecht weer is het schiplosgeslagen en op het strand van Selinitsa op 5 km van Gythio aangespoeld, waar het nog steeds ligt. Het trekt vele toeristen die het komen bekijken en tevens genieten van het mooie strand en het heldere zeewater om in te zwemmen.

2 oktober

Gisteravond hebben we gegeten in het restaurant en men vertelde dat er vandaag een bruiloft is. Om ca. 5 uur begon het toe te stromen, veel auto's met keurig aangeklede mensen. Zelfs de kinderen zagen er pico bello uit. Nadat het bruidspaar was gearriveerd begon de muziek, helaas niet de Griekse maar allerlei moderne nummers die de discjockey ten gehore bracht.

Verder was het vandaag weer een komen en gaan van campers, allerlei nationaliteiten, vooral Duits, maar ook Engels, Frans, Bulgaars, Hongaars en natuurlijk ook Nederlanders. De Grieken komen met de auto hierheen om te baden, en ook veel huurauto's met toeristen.