1 mei zondag

Bij het verlaten van de CP opnieuw een probleem, de slagboom gaat niet open. Weer gebeld met de Pass d'Etape en we kregen opnieuw een paar keer nieuwe codes en uiteindelijk werkte er een en konden we vertrekken.

Bij St. Amant hebben we per ongeluk de autoroute gepakt, was pas later de bedoeling

maar het schiet dan wel lekker op. Tot Clermont Ferrant is het betalen en daarna de A75, de voor ons bekende weg. Zo vaak gereden als we naar Sanvensa gingen. Rob kent alle afslagen uit z'n hoofd!! We gaan op zoek naar een camping, na een week onderweg willen we wel even lekker douchen. Een camping te vinden viel nog niet mee, we willen niet ver van de A75 zitten en de eerste die we vonden bij Lempdes was dicht, de volgende bij St. Flour ook. Door en bij St. Chely-d'Apacher vonden we er een vlak bij de weg en was de camping open. Een prima adres, warme douches, volop plek, we waren de eerste gasten en niemand in de receptie. Later kwamen er nog 2 campers bij en verscheen zowaar een meisje dat wilde afrekenen. Naast de camping was een evenement met paarden, er werden wedstrijden gehouiden en ook het meisje had hieraan deelgenomen.

We wassen en paar dingen en gaan lekker badderen, het is prima weer en het wasje is snel droog. Kunnen nog lang buiten zitten, maar ook nu wordt het later op de avond fris.

2 mei maandag

Bij het verlaten van St. Chely zien we een grote Hyper U en gaan we weer wat aanvullen. Ook hier zien we dat er geen zonnenbloemolie meer te koop is en ook geen mosterd. Dit komt normaal uit de Oekraiëne. Dan zitten we snel op de A 75 op naar Beziers. Het blijft een prachtige weg om te rijden met mooie uitzichten en nu langs de bermen veel gele brem. Naarmate we dichter bij Beziers komen zien we steeds meer bloemen en ook de eerste wijngaarden komen voorbij.We vinden al snel de CP in Beziers, het is er nog vrij rustig. De temperatuur is gestegen en rond 2 uur wordt het zelfs 29 graden!!

We zijn van plan morgen op de fiets naar Beziers te gaan, enkele dagen geleden heb ik mijn kleine teen gestoten, die is nu bont en blauw en kan geen goeie schoenen aan. Gelukkig wel een paar sandalen met verstelbare bandjes. Dus lopen in de stad is er niet bij dit keer, heb ik nog wat tegoed.

3 mei dinsdag

De afgelopen nacht was de eerst niet koude nacht, meestal ging rond 6 uur het kacheltje aan omdat het dan binnen minder dan 10 graden was. Nu hoefde dat niet.

De fietsen gaan uit de camper en we rijden naar de 9 sluizen van Fonséranes, dit was een tip van Mascha. Het ligt niet ver van de CP en met behulp van een plattegrond zijn we er gauw, nou ja, gauw. We reden eerst nog verkeerd want het plattegrondje was niet echt duidelijk.

De sluizen zijn een project dat door Pierre-Paul Riquet is ontworpen en in 1680 werd met de bouw gestart. Het Canal du Midi loopt van Sète naar Toulouse en is 240 km lang en is minstens 2 m diep en 20-24 meter breed. Men heeft er 14 jaar over gedaan om het te voltooien. Het is een fascinerend gezicht, de boten moeten wachten tot het bassin vol is en op de goede hoogte komt, dan pas gaan de deuren van de sluis open en kunnen ze doorvaren. Er waren heel wat boten, een soort varende caravans, die door de sluizen moesten. Het trok heel wat toeschouwers en was heel leuk om te zien.

Op de terugweg hadden we wel het goede fietspad, het is wat verwarrend, heen stonden we onder aan een oude brug die we bovenin moesten hebben en konden toen niet vinden waar we heen moesten. Gelukkig was er een andere weg, maar terug reden we hoog over die brug en langs het kanaal. We kwamen voorbij de port de canal, waar het kanaal breder is en er heel wat schepen liggen.

Terug bij de camper lekker luieren, het is weer warm.

4 mei woensdag

We verlaten Beziers en rijden rondom Narbonnen via Coursan en Salles richting Fleury. Het zijn leuke plaatsjes, erg levendig maar o zo smalle straatjes waar we doorheen wurmen. Gelukkig is het bijna overal een richting verkeer. Ook dit is het gebied van de Clape waar veel wijngaarden zijn, we zien mooie chateaux met elk zijn eigen wijn.

Dan via een smal landweggetje richting Les Cabanes de Fleury, de weg loopt langs de rivier de Aude. We arriveren in Les Cabanes en zijn verrast, het is een grote jachthaven vol plezier boten. Naast de camperplaats is een grote camping, waar zelfs nu al gasten zijn. Er zijn veel vakantie huizen in het dorpje, maar daar is weinig activiteit. We zien een groot restaurant en er is een kleine winkel met de hoognodige artikelen. Het strand ligt op ca. 300 meter van de CP, waar we een kijkje nemen.Het is een leuk strand waar nu al wat mensen met kinderen zijn, die hebben nu mei vakantie. Het is nog fris, vooral door de harde wind die hier altijd waait, maar we kunnen buiten zitten, we genieten van de zon en er is altijd wel een plekje uit de wind.

S'Avonds gaan we een hapje eten in het restaurant en staan stil bij de herdenkingen in Nederland. Later worden we verrast door een hevige regenbui.

5 mei donderdag

Rob haalt een lekker vers stokbrood in het winkeltje en we lopen later in de ochtend een rondje door het dorp. Nou daar ben je snel klaar mee, er is een hutje waar vers gevangen vis wordt verkocht en we zien dat er nog een leuk restaurant is. Verdere zijn het vooral kleine vakantiehuisjes en er is een mooi oud huis. Het weer is wisselend, vooral een harde wind, veel bewolking en af en toe een flinke bui. Aan het eind van de middag komt de zon weer en wordt het aangenamer. We horen van nederlandse buren dat je op de naastgelegen camping kunt douchen, waar we dan maar gebruik van maken.

S' Avonds kijken we naar het bevrijdings concert in Amsterdam, het is genieten van de artiesten die optraden. De presentatie was in handen van Eric Corton, die het geweldig deed en zelfs de koning en koningin aan het dansen kreeg.

6 mei vrijdag

Worden wakker van de hevige wind die rond de camper blaast, het schijnt hier altijd zo te waaien. Na het ontbijtje met de heerlijke verse stokbrood een foto rondje door het dorp gemaakt. Later nog een wandeling richting strand en wat foto's gemaakt, het was helaas wat grijs.

7 mei zaterdag

We gaan weer vertrekken, vanaf Les Cabanes gaan we richting St. Pierre, het is een mooi wat heuvelachtig gebied dat we doorkruisen op weg naar St.Pierre. Overal tussen de wijngaarden bloeien de klaprozen en veel andere wilde bloemen. Dan nemen we een kijkje bij de CP maar dit is niet echt wat we zoeken, dus we rijden door. We zien dat de markt in St.Pierre nu niet zo groot is en daar is trouwens geen plek om de camper te parkeren, dus door!! Die markt houden we tegoed en dan via Narbonne Plage naar Gruissan. We gaan eerst bij de Lidl de voorraad aanvullen en zien dat de CP bij het Etang de Mateille, een favorite plek van ons, nog dicht is, dus het wordt de CP Les 4 vents. Nou die vents (winden) zijn aanwezig, ook hier weer veel wind, maar de zon maakt veel goed. We vinden een lekker plekje aan het water van een van de havens en kijken uit op de dijk naar Les Chalets, waar ook een CP is. Ook die is nog gesloten. Het is behoorlijk vol hier, nog steeds campers met kinderen die morgen weer naar school moeten.

8 mei (moederdag)

Mascha had weer een leuke verrassing, een voetverzorgings pakket dat zeker nu van pas komt met die nare teen!!! Er is hier een lekkere douche. Aan het eind van de ochtend gaan we een rondje fietsen langs de binnenhavens, geweldig om te zien hoeveel gigantische jachten hier liggen. We zien op een veld een vide-grenier, ofwel een kofferbak verkoop en snuffelen daar wat rond. Het lijkte wel de vrijmarkt op konings dag, min of meer dezelfde troep en een enkel leuk frans item.

Dan gaan we aan de haven mosselen eten, een leuk tentje met lekkere wijn en goeie mossels. Terug bij de camper wordt het meer bewolkt, het waait ook minderen soms vallen er wat druppels regen. Goeie gelegenheid om weer eens de blog bij te werken.