12 mei

Nadat we van de markt in Kopianaki weer op Elea zijn begint Maarten te bouwen aan een vlot. We willen wat van de as van Annemiek op Elea achterlaten en hij heeft het idee een vlot te bouwen met 8 armen. Hij is er de hele rest van de dag druk mee, van de bamboe stengels die hier veel op het strand liggen maakt hij een rad met 8 armen, die elk een familielid voorstellen. Aan het uiteinde van die armen komen opstaande stengels waar we een klein boeketje bloemen in kunnen zetten. In het midden wordt een plateau gemaakt met daarop wat kleine takjes met rondom groen en bloemen In het midden komt het bakje as met daarin een waxine lichtje. In de avond dragen Rob en Maarten het vlot naar zee en wordt het aangestoken, dan lopen ze met het vlot het water in, een prachtig gezicht. Het plateau gaat branden en drijft langzaam terug naar het strand. Het is een emotionele gebeurtenis die Miki alle eer aandoet, fijn dat Maarten er bij was.

13 mei

Vannacht heeft het wat geregend en we besluiten vandaag naar Olympia te gaan, heerlijk dat we over de auto kunnen beschikken. Het is heel druk in Olympia, bussen met toeristen uit alle windstreken die deze bekende plek komen bezoeken. Het is een van de meest bezochte oudheidkundige plaatsen in Griekenland. Bij de Kronos heuvel ligt het antieke Olympia, de mythe is dat Herakles ter ere van zijn vader Zeus de Olympische Spelen heeft ingevoerd, die in 776 voor Christus voor het eerst zijn gehouden. In 1896 nam de Franse baron De Coubertin het initiatief tot de huidige Spelen. De Zeus tempel was het meest imposante bouwwerk van 64 m lang en 27 m breed waar nog steeds de resten van staan. Er waren imposante zuilen van 10 meter hoog, in totaal 38 stuks die het dak ondersteunden. Er is nog veel te zien van de voormalige gebouwen en het ligt in een schitterende omgeving in een boomrijk gebied waar eeuwen later een aardbeving is geweest die alles heeft verwoest. Overal zie je nog brokstukken van de dikke pilaren en muren, je vraagt je af hoe deze destijds op hun plek zijn gekomen. In 1875 zijn de opgravingen begonnen die nog steeds voortduren. In het nieuwe museum zijn veel van de vondsten van de opgravingen tentoongesteld, een beroemd beeld van Hermes met het kind Dyonisos, afbeeldingen van Zeus en Nike, de overwinningsgodin. Veel beelden van terracotta die de gevels hebben versierd. Ook zijn er vele vondsten van brons, siervoorwerpen en gebruiksvoorwerpen, teveel om op te noemen. Een aanrader dus, dit museum.

Op de terugweg stoppen we in Kakovatos om een hapje te eten. Daar zien de de wijnhandel waar Rob en Ton jaren wijn hebben gekocht en geprobeerd hebben rosé te kopen. Eerst namen ze wat rode wijn, toen de witte en bij de vraag naar rosé werd moeilijk gekeken, maar er was een oplossing, de fles eerst halfvol met rood en aanvullen met wit, voila rosé. Het ziet er nog net zo uit als destijds.

14 mei

Ondanks de voorspelde regenachtige dag was het goed weer. Maarten rijdt naar de Neda rivier om naar de watervallen te gaan die hij ook eerder heeft bezocht met de familie. Na wat zoeken heeft hij ze gevonden en neemt, net als destijds een sprong in het bassin onder de waterval. Hij heeft genoten van de tocht en de prachtige plek en komt terug met een mooi veldboeketje dat hij onderweg heeft geplukt. Een lief gebaar. Verder is er weinig nieuw te melden de jonge hondjes zijn vertederend en Maarten overweegt nog steeds een te adopteren. S' Avonds lopen we naar Yannis om een hapje te eten, we worden hartelijk omhelsd, het gaat niet zo goed met zijn gezondheid. Hij zegt niet meer te drinken en te roken maar er zijn heel wat kilo's bijgekomen. Van zijn verhalen genieten we vooral van de bijbehorende mimiek. Hij maakt een lekkere maaltijd voor ons en beloofd voor olijfolie te zorgen. Dimitri die ons vorig jaar olie leverde hebben we niet meer gezien, net zo min als Lakis en Leonidas. Geen gemis.

15 mei

Prachtig weer vandaag dus weer genieten. In de middag rijdt Maarten naar Kyperissia om bij de oude camping te gaan kijken. Ook de oude olieperserij heeft zijn interesse. Later op de dag komen plotseling Jos en Marlies weer aangereden, zij hebben met hun tochtje rond de Peloponessos alleen maar slecht weer gehad en verlangden terug naar Elea ( en ons voor de gezelligheid!!!) We drinken een glas met ze en ondertussen komt Maarten terug met het verhaal over de camping. Hij heeft een kijkje genomen en zegt dat alles op instorten staat, zo jammer van de voormalige leuke camping die zo prachtig gelegen is aan de strandjes. Er lagen nog veel spullen en hij heeft een paar souvenirs meegenomen. Bij de verlaten olijf olie perserij heeft hij mooie foto's kunnen maken. S'Avonds gaan we weer naar Yannis, het is er redelijk druk. De olie staat voor ons klaar en Rob scoort er zijn favoriete lamskoteletjes en geniet. We worden uitgebreid vaarwel gekust en men wenst ons Kalo Taxidi!!!

Tot de volgende keer.

16 mei

Vandaag verlaten we Elea, doen nog wat boodschappen en rijden naar Methoni om een paar dagen op de camping te gaan staan. We droppen de camper en rijden met Maarten naar het dorp om daar een frappé te drinken. Terug op de camping wordt het tentje neergezet en 3 x een wasmachine gevuld, dat was echt nodig, en met de zon en de wind is alles snel droog. Het is een eenvoudige maar schone camping die net even buiten Methoni ligt. Vanaf hier kun je het oude fort zien. Het is nu nog rustig op de camping, men is druk met schilderen en schoonmaken, het ziet er goed uit. Er staan wat caravans die afgedekt zijn met plastic en een stuk of 4 campers. Het sanitair is prima, heerlijke warmde douches waar we uitgebreid gebruik van maken. S' Avonds gaan we naar een taverna in het dorp “The Old Story”. Het wordt gerund door een Grieks echtpaar uit Athene die hier een leuke kaart hebben, afwijkend van de traditionele gerechten die we steeds aten. Het is moeilijk kiezen, maar we krijgen heerlijke happen. Ze vertelden dat ze 17 jaar een restaurant hadden in Athene en nu al 10 jaar hier zitten. Ook gaan ze elk jaar in januari en februari naar Athene om inspiratie op te doen voor nieuwe gerechten. Ook nu krijgen we na afloop weer een na gerechtje, dat gebeurt bijna altijd in de taverna's . Nog een kopje koffie op het inmiddels totaal verlaten pleintje wat overdag zo levendig kan zijn.

17 mei

Afgelopen nacht begon het te onweren en bliksemen met heel veel regen. Bijna de hele nacht heeft het geplensd maar gelukkig bij het opstaan scheen de zon weer. We spoelen de blubber van de mat en de stoelen. Maarten maakt zich al op voor de terugreis morgen en nu staat Koroni op het programma. De rit erheen is mooi, we zien veel plaatsen bij Finiki waar we vroeger hebben gestaan. Inmiddels is er volop gebouwd, hotels, appartementen en vakantie woningen. In Koroni parkeren we de auto en lopen het dorp in. De winkel van Sinkel bestaan nog steeds en Maarten is overdonderd door het assortiment, alles is er te koop. Hij bezwijkt voor een paar mooie olie kannetjes. Dan lopen we de trap af naar beneden en gaan door de leuke straatjes naar het eind van het dorp. Hier is gelukkig bijna alles hetzelfde gebleven, een zeer lieflijk dorp. De straat langs het water is vol met terrasjes en we pakken er een bij de ouzeria (ouzo bar) en bestellen een ouzo met mezes, heerlijk hapje. Ook hier is het nog opmerkelijk rustig, men is wat aan het opknappen, schilderen etc. maar de toeristen zijn er bijna niet. Wel veel oude mannen die in het plaatselijk café zitten zoals overal in Griekenland. Zelfs onderweg in de kleine gehuchtjes zitten ze aan de frappé en spelen hun spelletje tavoli, back gammon of ze leggen een kaartje. Terug naar de camping en Maarten gaat proberen een visje te vangen!!!! Hij zorgt vanavond voor de maaltijd, lekkere wraps met chili, smaakte heerlijk.

18 mei

Vandaag vliegt Maarten terug naar Nederland en zijn we al vroeg uit de veren. Een ontbijtje, kopje koffie en het tentje wordt afgebroken. Het was echt bijzonder om zo met elkaar te verblijven, leuke gesprekken, lekker eten en drinken en veel moois gezien. Nu naar onze volgende bestemming. We rijden richting Patras en nemen bij Rio de ferry naar het vasteland, ging erg snel. Dan noordwaarts rijden, niet precies weten waar we zullen stoppen. We kennen er een aantal goeie overnachtingsplekken en kijken nog even bij Astakos, waar we ook op de heenreis stonden. Zien dan dan we niet ver van Paleros zijn, waar Jo en Nick staan dus rijden we door. We bellen even en Jo laat weten dat er vanavond een hap voor ons klaarstaat. Op de heenreis hebben we deze plek bekeken maar alles was er toen uitgestorven en niet aanlokkelijk om alleen te staan. Het is een leuk dorp waar je evt. ook aan de haven kan staan en er zijn mooie stranden met hier en daar een strandtentje. Aan het eind zien we een paar campers en staat Nick al te zwaaien, een warm welkom. Natuurlijk hebben we weer veel bij te kletsen na zo'n paar dagen. Lekker gegeten en tot slot nog wat heerlijke baklava die we gisteren in Koroni hadden gekocht. We zien de mooie volle maan boven de bergen opkomen, die prachtig de zee verlicht.