20 augustus

Vannacht heeft het geregend maar als we opstaan is het gelukkig weer droog. De bakker komt langs en we kopen een lekkere croissant en een baguette. Aan het eind van de ochtend pakken we de fietsen en gaan richting het dorp en de haven. Het is overal behoorlijk druk en op de fietspaden is het af en toe file rijden. Bij de haven waar de vissersboten zijn, is een kleine vismarkt, Rob heeft wel zin in oesters en we kopen een dozijn, de speciale van Hossegor, een dorp hier vlakbij. We wandelen een stukje langs de boulevard waar ook wat winkels zijn maar vnl. restaurants met vooral visgerechten. Het is nog te vroeg voor ons om te gaan eten en daarom maar even naar het oude centrum gefietst en een wandeling gemaakt door de winkelstraat. Volop aanbieding van kleding etc., het is een gezellig centrum. Terug naar de CP en Rob maakt de oesters schoon, een deel eet hij zo en ik bak een deel in wat boter, heerlijk, ik lust die rauwe niet. Dan lopen we naar het strand, daar boven op het duin is een strandtentje en we eten daar wat. Dan nog lekker in de zon uitbuiken. Ook nu loopt s' avonds de CP helemaal vol, nu vooral veel Spaanse campers. Er is niet voor iedereen plaats, wij hebben de gewoonte op meestal tijdig op zo'n CP te arriveren en voorkomen dan dat het vol is.

21 augustus

Wij rijden op tijd weg uit Capbreton, ons doel voor vandaag is San Sebastian. Al snel nemen we de autoroute, onze ervaring is als je langs de N weg rijdt via Bayonne, Biarritz en St. Jeaan de Luz het heel erg druk kan zijn met een groot aantal rotondes. Vooral nu er nog veel vakantie verkeer is vinden we het beter de autoroute te nemen, dat is geen straf, de natuur is hier prachtig en de weg net zo.

De afslag in San Sebastian genomen en die rijdt voor een deel langs het mooie strand, La Concha, het ligt er vol en ziet er gezellig uit. We gaan de CP opzoeken en dankzij de navigatie komen we er. Het is nu al heel druk, gelukkig rijdt er net een camper weg en kunnen we ons installeren. Eerst maar even met Mascha bellen, die is jarig vandaag. Dikke kussen verstuurd!!!! Het weer is prima, de zon schijnt en het is niet te warm. De fietsen gaan eruit en we rijden naar de boulevard, gaat prima, er zijn goede fietspaden. Aangekomen bij Playa de Ondaretta zien we de mooie gebouwen van de strandpaviljoens, dan een tunneltje door en zo kom je bij Playa de la Concha het grootste strand dat als een schelp om San Sebastian ligt. Het is te merken dat de Spanjaarden nog vakantie hebben, het ligt vol en er wordt hevig geparadeerd langs de boulevard, waar veel luxe restaurants en terrassen zijn. We fietsen naar het oude deel van de stad dat bekend is vanwege de leuke nauwe straatjes vol met pinxos bars en restaurants. Het is een leuke wijk, helaas wat druk maar het kost geen moeite om wat pinxos te scoren. Ze worden uitgebreid op de toonbanken uitgestald en je loopt er met een bordje langs en maakt een keuze. Best moeilijk want er is zoveel aanbod!!! Dan nog een wijntje erbij en je hoort ons smullen. We vervolgen onze route door de stad en komen op een mooi plein, La Plaza de Constitución, omgeven door arcades en huizen met blauwe en oranje luiken. De nummers op de balkons dateren uit de tijd dat het plein als stierenvechtersarena werd gebruikt, er werden toen kaarten verkocht voor elke genummerde plek. We vinden er een leuk terras en gaan het gedoe op het plein gadeslaan. Dan lopen we nog langs de 16e eeuwse kerk Iglesia de San Vicente. Er staat een lange rij (ook weer Japanners) voor en je moet entree betalen, dat is tegen onze principes dus we lopen door. Naar de fietsen en terug naar de CP. Het is behoorlijk warm geworden en gelukkig staan er wat bomen waaronder we de stoelen neerzetten. Eigenlijk mogen we hier geen stoelen buiten en geen luifel uit, de campers staan vrij dicht op elkaar en er zou ook geen ruimte voor zijn. Maar grenzend aan de P is een grasveldje met wat bomen, dat is er voor ons!!! Hier kunnen we het schouwspel gadeslaan van de vele campers die hier naar toe komen maar de deksel op hun neus krijgen, het is echt vol. Vooral veel campers met kinderen die een plek zoeken voor de nacht en waarschijnlijk in de stad op een gewone parkeerplaats moeten gaan staan. Wij hadden geluk!!!

22 augustus

Na het ontbijt even wat water vullen en vertrekken. Nu zijn we niet de enigen, er komt weer plaats voor een nieuwe lading campers. We rijden de stad uit en gaan maar weer een stukje autoroute rijden. Bij de afslag Deba gaan we de N 634 rijden. In Deba zou een CP zijn maar die hebben we niet kunnen vinden. Het is een wat complexe situatie in het dorp, de N634 die erdoor loopt naar Mutriku is afgesloten en we moeten een stuk omrijden. Via een mooi bergweggetje (smal) komen in Mutriku weer op de N634 en met de navigatie komen we op de camping/camperplaats Caldona, prima plek, rustig maar niet aan zee. Dat is trouwens ook lastig want er zijn hoge heuvels en op een strand te komen moet je de smalle paden naar beneden lopen. We worden hartelijk ontvangen en zoeken een plek die zowaar zicht op zee heeft. Tussen de middag eten we in het restaurant een “Menu del Dia” altijd een succes in Spanje. Voor € 10,00 een 3-gangen menu met wijn en alles is lekker!!! Een beetje opruimen en wat luieren, zo komen we de rest van de dag door!!!

23 augustus

Vanaf de camping rijden we een stukje langs de kust die erg mooi is. Dan bij Ondarroa, een verrassend leuke en drukke plaats met een grote haven, naar de BI633 richting de autoroute naar Bilbao. We hebben gezien dat er hier langs de kust weinig goeie plekken zijn en dat we eerst Santander voorbij moeten rijden. Gezien de ligging van de N634 die door de bergen kronkelt, nemen we de autoroute eerst een stukje AP8 (betaald) en dan de A8 een mooie vrije autoroute. Het is genieten van de mooie landschappen en af en toe zien we de zee tussen de heuvels door. Bilbao is een grote en complexe stad en wij zijn blij op de autoweg te rijden. Het is een wirwar van wegen, die elkaar kruisen, verschillende tunnels en veel afritten. Dan de A8 naar Santander, ook weer prima en al snel zijn we Santander voorbij. Bij Santillana gaan we de snelweg verlaten, het is een leuk, maar zeer toeristisch dorp en er is geen parkeergelegenheid voor de camper. We houden de leuke straatjes en huizen met bloemen maar voor gezien. We komen aan in Cobreces waar een goede nieuwe CP is.

Nu nog genoeg plaats, alle voorzieningen zijn er en we kijken mooi uit op het dorp waar twee grote kerken staan. Het is warm vandaag en we zoeken een beetje schaduw. Later in de middag lopen we naar het strand, zo'n 25 minuten en dan staan we op het strand. Hier hebben we 31 jaar geleden op een camping gestaan, direct aan het strand maar nu is alles anders. Nu zijn er grote parkeerterreinen, hotels, restaurants etc. De camping is verdwenen. Het is heel druk op het strand en we pakken een terrasje om heerlijk te genieten van het prachtige uitzicht. Rechts zien we de kliffen waar ook een wandelroute over loopt met naar men zegt spectaculaire uitzichten. Misschien ons doel voor morgen? Ik maak wat foto's van de oude brochure van het strand en camping uit 1988, wat een verschil!!!!Terug naar het dorpje waar een bakker en een kleine winkel is. Hier in het dorp heeft men een speciale kaas en we kopen een stuk voor bij de borrel. Op de CP is het druk geworden en na een uurtje is er geen plek meer vrij. De Spanjaarden zijn in grote getallen aanwezig, bijna allemaal met een aantal kinderen. Uiteindelijk hebben ze nog vakantie. We gaan een hapje eten koken en zitten nog lang buiten hoewel het snel erg vochtig wordt.

24 augustus

Totaal ander weer vandaag, bewolkt en niet meer zo warm. Goed wandelweer! Aan het eind van de ochtend trekken we wandelschoenen aan en gaan op pad. Dit keer lopen we naar de kliffen door een agrarisch gebied. Het is uitgestrekt en we zien veel van de omgeving naarmate we hoger komen. We lopen via het wandelpad naar een inham Bolao, bij een oude watermolen. Het is prachtig om te zien wat het water hier heeft aangericht. Uitgesleten stenen, een kleine waterval en spectaculaire golven. Het trekt veel belangstelling en we genieten een poosje van dit spektakel. Dan gaan we proberen langs de kliffen terug te lopen. Er loopt een smal paadje, soms vlak langs de klif en dan moet je niet naar beneden kijken. Overal staan wilde bloemen, teveel om op te noemen, we zien zelfs wilde orchideeën. Het is een uitdagend pad maar we komen heelhuids aan vlakbij het strand. Terug door het dorp en bij het dorpscafé Brasas y Tapas gaan we op het terras zitten voor een welverdiend hapje en een drankje. Er komen twee mooi uitgedoste mannen aan op een een-wielig voertuig, een electric wheel waar ze een grote tocht mee maken. We maken een praatje met ze, de een is een Fransman en de ander een Zwitser die heel veel talen spreekt. Ze hebben een mooi verhaal, ze rijden 6.000 km door Europa en houden een verslag bij via facebook. Jammer dat het weer minder wordt, er is zelfs regen verwacht voor morgen. Dan gaan we onze reis weer vervolgen.