Dinsdag 29 augustus

Jo en Nick gaan een andere kant op, zij gaan de N2 rijden die van Chaves naar Faro gaat plm. 750 km door het binnenland.Vanaf Chaves rijden we naar de N103, deze weg loopt evenwijdig aan de grens met Spanje en schijnt vroeger een beroemde smokkelroute te zijn geweest. Het is een prachtige weg, heel veel bochten, bruggen en bronnen, de BBB!!!! We rijden langs grote stuwmeren en de rivieren die hierin uitmonden. Een en al schoonheid. Na ruim 2 uur rijden kijken we bij Povoa de Lanhosa naar een CP die goed staat aangegeven. Helaas, deze stond vol met Portugese campers. Dan door naar Braga, een vreselijke stad om door te rijden, alles gaat omhoog en omlaag, druk, druk, druk en erg onoverzichtelijk. Veel viaducten en weinig borden richting Esposende waar we heen willen. Uiteindelijk nemen we maar weer richting de autoroute om Braga en komen toch op de plaats van bestemming in Esposende. De CP is heel groot en erg ongezellig, maar prima voor 1 nacht. Er is een Aldi om de hoek waar we wat te eten halen, want voor de restaurantjes waren we te laat. De zon schijnt en we kunnen buiten zitten aan de rand van een maisveld. S'Avonds zelf wat gekookt en wat TV gekeken.

Woensdag 30 augustus

Voor we Esposende verlaten vullen we de voorraad aan bij de Aldi en tanken gas en diesel bij de Repsol. Dit is een gebied waar we al een aantal keer zijn geweest, we zien dat er veel vooruitgang is geweest, er zijn grote industrie terreinen, bekende winkelketens etc. Betere wegen ondanks het drukke verkeer richting Porto, geen files. Op de rondweg bij Porto staat gelukkig wel aangegeven welke weg we moeten rijden, we passeren geregeld de poorten van de tol en zijn blij met het vignet dat op de voorruit zit. We rijden voorbij Espinho en gaan bij Estartega richting Murtosa, een beetje gekronkeld door wat dorpjes maar dan naar de Cais de Bico waar een goede plek is om te staan. Direct aan de lagune van Aveiro, op de kades waar veel mooie boten liggen, bekend van Aveiro met beschilderde voor en achterkanten, heel kleurrijk. Er is ook een mooi strandje, waar het nu stil is, het is fris, veel wind., en helaas ook heel veel vliegjes. De eerste keer dat we hier waren was in 1988 met ons VW busje en destijds was er een druk komen en gaan van vissersbootjes die zakken met kokkels losten op de kades, vandaag zien we die niet, maar het waait heel hard dus misschien geen goede omstandigheid? Verder er is niets veranderd, zelfs het restaurantje waar we destijds hebben gegeten is nog hetzelfde, dus Rob erheen om te vragen of we er konden eten. Dat kon, vanaf 12 uur, Tot onze verrassing had ze zelfs een tafel voor ons gereserveerd, dat was wel nodig want het was al erg druk. Er stonden zelfs buiten mensen te wachten tot er plek was. Het was een heerlijke maaltijd, vlees uit de oven of gestoofde vis. Wij gaan voor het gebraden varkensvlees, gebakken aardappels, rijst en sla. Heerlijk maar teveel. Lekkere wijn erbij, voor het eerst de bekende vinho verde. Koffie toe en alles voor plm. € 25,00. Dan lekker uitbuiken bij de camper, zoeken een plekje waar we wat uit de harde wind zitten en genieten van het prachtige uitzicht.

Donderdag 31 augustus

Vandaag is Daan jarig en we bellen om hem te feliciteren. We zien dat er heel wat activiteit is in de haven. Veel bootjes vertrekken richting de Ria, later komen ze retour,sommige met de oogst van de kleine schelpjes, we horen dat het kleine zeeslakken zijn. Het waait iets minder met het gevolg dat er nog meer vliegen zijn, dus goed de hor dicht houden!! Rond een uur of 1 gaan we weer naar het restaurantje, opnieuw is het erg druk. Nu geen gereserveerde tafel maar toch snel een plekje gekregen. Deze keer is het een schotel gegrild vlees met frites en sla. Weer veel!!! We maken een praatje met Portugeen die duits spreken, zij wonen en werken in Duitsland en zijn hier op bezoek bij familie, de restaurant eigenaar. Vanwege de grote drukte worden zij ingezet om de tafels af te ruimen. Zij vertellen van de slakjes en laten ons wat proeven, een beetje zanderig en weinig smaak. De middag weer genieten van het mooie uitzicht en de prachtig beschilderde boten, de moliceiros. Ze zijn vaak beschilderd met religieuze of erotische plaatjes.

Vrijdag 1 september

We rijden weg uit Murtosa richting Aveiro, dit is een havenplaats en we zien veel grote vissersboten en vooral veel industrie. De plaats ligt in een delta waar een groot verloop is tussen eb en vloed. We passeren de brug naar Ganfara de Nazare en komen op de weg tussen het strand en de rivier, een lange strook waar vooral veel toerisme is. In het dorp Costa Nova staan de welbekende gekleurde en gestreepte huizen, waar we helaas geen foto van kunnen maken vanwege de geparkeerde auto's ervoor. Dan zijn we bij onze bestemming, Praia de Vagueira waar we in 2011 en 2017 ook waren. Op dit moment is er veel zeemist maar later komt de zon door. Het is een grote CP met alles wat je maar wensen kunt, een groot zwemparadijs, gratis zwembad, douches, elektra etc. Er is een broodjes service en we worden hartelijk (in het engels) ontvangen, We krijgen een plek en staan vlakbij de mooie duinen, het pad over en je bent aan zee. Midden in de CP is een plek waar je kunt afwassen en BBQ-en.Er worden heel wat kolen aangestoken en ook wij gaan voor het grillen van een sate-tje. Lopen even naar het strand, het is een flinke klim door het zand. Bovenaan is een groot terras met een bar en langs de duinen is een mooi voetpad van hout, waar goed gebruik van wordt gemaakt. De weersverwachting is niet geweldig, maar tot nu toe geen klagen, we houden het wel een paar dagen hier uit.

Zaterdag 2 september

We pakken de fietsen en gaan richting het dorp. Er is een groot plein waarop een vismarktje staat, het is er druk en ook wij kopen vis om te grillen. Bij een kraampje is wat groente en fruit te koop en bij een andere kraam hebben ze gigantische pasteis de nata ook dan gaan we voor de bijl! Dan nog even bij de supermarkt langs om wat vlees te kopen voor morgen. Het wordt drukker op de CP, het zijn vnl Portugezen die voor het weekend komen. Hele families die bij elkaar gaan staan, veel kinderen die hier van het “zwemparadijs “ genieten. Tussen de middag begeven de mannen zich naar de BBQ's en gaan vuur maken om te grillen. Het weer is goed, we kunnen lekker buiten van de zon genieten en ook nu weer grillen. Het is jammer dat ik nog steeds geen schoenen aan kan want er loopt een mooi wandelpad over de duinen.

Zondag 3 september

Opnieuw een mooie dag, een beetje lezen en genieten van de zon. Het vlees dat we gisteren kochten verbaasd ons, het zijn 2 grote spiezen met heel veel vlees eraan. Dan maar wat kleinere stukken maken en er verse paprika tussen. Rob begeeft zich weer tussen de grillende Portugezen en maakt zelfs een praatje met ze. Het is voor ons moeilijker om te communiceren in het portugees, soms lukt het met wat spaans en een enkele Portugees spreekt ook een beetje spaans. Later in de middag vertrekken de meeste campers en wordt het terrein leger. Nog even een lekkere douche en alvast afrekenen. Het is een heerlijke plek hier om een paar dagen te staan. Morgen verder.

Maandag 4 september

De zon schijnt en we gaan vanaf Vagueira de weg op richting Mira, het is een rustig gebied zo vlak achter de duinen. Hier en daar een maisveld en verder zand. Voor Mira wordt het wat drukker en rijden we door een loofbos richting de N109. Mira is een grote plaats en het kan ons niet echt bekoren, veel leegstand en alles maakt een verpauperde indruk. Het doet ons niet denken aan de leuke portugese dorpjes die we in het verleden hebben gezien. Aan het eind van de weg belanden we in Figueira de Foz, een grote stad ook weer gelegen aan een grote delta. Vele bruggen en dan zijn we al snel in Costa Lavos, een leuke grote CP aan de rand van het dorp. Het wordt eentonig om te zeggen dat we ook hier eerder waren, in 2011 en 2017. Er zijn wat voorzieningen, WC's, douches, stortplaats voor WC en vuil water. Het dorp is vlakbij voor een restaurant of een winkeltje. Het is jammer, maar het begint te regenen en niet zo'n beetje. Jo en Nick arriveren ook hier en later in de middag wordt er weer gezellig bijgekletst.