19 juni

We gaan afrekenen bij Rocheville, op zich is dit een mooie plek, alleen jammer dat ze niet zo in de campers zijn geinteresseerd, de douche is dicht, het terrein is onverzorgd en er is geen contact!! Er was wel een hele leuke kat die ons steeds opzocht.

Ook in de shop zijn de wijnen niet voor onze portemonaie!!!! We rekenen af en 15 euro per nacht vinden we het echt niet waard.

Dan via Valreas naar Visan waar we vorig jaar ook waren. In het ondersteunings pakket (Corona) van Sun Runners via Grape District, kwamen we ook wijn van Lauribert tegen. Nog even naar de Leclerc voor de boodschappen die we niet bij de Lidl vonden en dan naar Domaine Lauribert.

Een mooie plek gevonden waar we veel schaduw hebben want het is nog steeds warm, zo'n 30 graden!! We staan alleen en al snel volgen vele franse campers, de plek is in trek, ook vanwege de wijnen denken we. Het is een bijzonder terrein, zeer verzorgd, uitkijkend op de wijngaarden en lavendelvelden, prachtige uitzichten, de echte Provence voor ons. Overal staan sculptures van ijzer en bloemen en ook de moestuin is een plaatje, zelfs het hondenhok en het kippenhok zien er geweldig uit. Om 5 uur begint de proeverij en we nemen de folder van Grape District mee waar hun wijn in vermeld staat. De oude baas monsieur Robert (stokdoof) begreep eerst niet waar we het over hadden maar plotseling ging het lichtje branden en aahhh, les hollandais riep hij. We proeven de wijn die we eigenlijk al kennen en kopen een karton en enkele lossen flessen van een betere kwaliteit. Ook kopen we een fles gekoelde Blue, een soort cremant om het succes van Ton te vieren. Er staat een belgische man achter de bar die er vorig jaar ook was, we knopen een praatje aan, hij woont in de buurt van Luik en gaat vaak naar de markt in Vaals om hollandsche kaas te kopen. We rekenen af bij het baasje en hij geeft met een grapje aan tot hoever we de fles vanavond kunnen legen.

Dit is echt een adres om door te geven, er kunnen heel veel campers staan en het is gratis, alleen voor de elektra moet je betalen 3 euro en liefst kontant.

Vanavond gaan we een stukje wandelen, je kunt hier door de lavendelvelden en wijngaarden lopen.

Overal zien we bloemen die er goed bij staan, we nemen aan dat er hier voldoende water is. Komen baasje Robert tegen waar we een praatje mee maken. We complimenteren hem met het prachtig verzorgde terrein, hij gaat ervan glimmen en geeft ons een kaartje geeft van een goed restaurant hier in Visan, hij adviseert om te reserveren. We gaan ze bellen om evt. morgen heen te gaan, maar helaas COMPLET!!!!

We zien dat er voor de komende dagen minder weer wordt verwacht, ook regen. Dus we zetten eea. naar binnen voor we gaan slapen.

20 juni

Vannacht een paar spetters gevallen. We gaan de camper verzetten naar het beneden terrein het uitzicht is daar mooier dan onder de bomen waar we stonden, vanwege de schaduw aldaar.

Ook kon de schotel er niet omhoog en daar beneden wel. Het was snel gepiept en een zondags ontbijtje met uitzicht op de lavendelvelden en wijngaarden. Eerst nog de zon, later wordt het meer bewolkt en valt er wat regen, maar met de luifel uit kunnen we lekker buiten zitten want de temperatuur is goed. Het is een dag van een boekje lezen en wat luieren. Later in de middag gaan we nog een karton wijn halen, is onderweg ook lekker!!

21 juni

De langste dag, we vertrekken van de Domaine Lauribert, een heerlijke plekvoor een paar dagen.

Eerst een stukje naar Vaison en dan de afslag richting Carpentras, ons doel is Malaucene, waar we al op tijd op de CP aankomen. Dit is een terrein van Paas d'Etappe waar we een kaartje van hebben. Hier staat een tegoed op dat bij gebruik automatisch weer wordt aangevuld, iedeaal, je kunt makkelijk het terrein op. Deze CP's zijn altijd goed verzorgd, water, WC lozen en elektra. Ze liggen meestal ook gunstig, ook nu aan de rand van Malaucene, bij de sportvelden. Je loopt zo het dorp in.

We zetten de camper meer en lopen naar het plaatsje, dit staat helemaal in teken van het wielrennen.

Het ligt aan de voet van de Mont Ventoux en er wordt heel veel gefietst. Overal in het dorp zijn winkels met wielren kleding\, je kunt er mooie fietsen kopen en er is een grote werkplaats. Maar gelukkig ook leuke restaurantjes en terrassen, dus eerst maar een bakkie op het terras. Leuk om al die fietsers te zien, allemaal proffesioneel uitgerust!!! We kopen een brood en lopen terug naar de camper. Later gaan we een hapje eten, een leuk menu en een aardige uitbater waar we een praatje mee maken. Ook hier zijn ze gedupeerd door de lockdown. Er is wel een financiele regeling geweest voor de ondernemers, maar ze zijn blij dat ze weer kunnen draaien.

Terug bij de camper zitten we lekker maar het wordt steeds meer bewolkt en het is benauwd.

22 juni

Nou het barstte echt los vannacht, onweer, bliksem en heftige regenbuien. Gauw de dakluiken dicht en hopen dat het meevalt. Na een paar uur werd het minder, maar het was een onrustige nacht. Gisteravond zagen we op TV wat een catastrofe er in Nederland is geweest, met name in Leersum is het hevig toegeslagen.

Het is wat frisser geworden en we lopen weer naar het dorp.Gaan eerst bij het toeristenbureau om een plattegrond te halen. Aardig meisje dat een leuke wandeling aantekent op de kaart. Toen ze vroeg om onze nationaliteit, vertelde ze dat ze een paar jaar in Utrecht heeft gewoond en ze sprak wat nederlands. We beginnen aan de wandeling en dat was de moeite waard. Een mooi oud dorp, niet groot, maar steeds verrassende hoekjes. Een grote maar eenvoudige kerk, na een uurtje zakken we weer af naar de hoofdstraat waar een kleine supermarkt is en we wat boodschappen kunnen doen.

We maken een maaltijd, de thuis ingevroren lasagne smaakte goed, wat sla erbij en klaar was Kees.

Vanochtend waren de meeste campers weer vertrokken maar in de middag loopt het weer aardig vol, dat zal ook wel te maken hebben met de markt die hier morgen wordt gehouden.

23 juni

Het was een leuke markt, niet zo heel groot maar wel echt provencaals. Vooral de groente en fruit waren goed, dus ingeslagen. Het is het seizoen van de kersen, meloenen en aardbeien, allemaal lekker!!

Na de markt zijn we vertrokken uit Malaucene richting Arles. Via Carpentras rijden we door de prachtige Provence, het landschap wisselt steeds en we komen in de buurt van Cavaillon, de meloenen streek. Overals kraampjes langs de weg met fruit. Richting St. Remy, waar wat moeilijk door te rijden was. Er is in alle straten markt, veel groter dan vanochtend in Malaucene. Voorbij St. Remy door de Alpilles naar Les Beaux waar heel veel auto's langs de weg geparkeerd staan. Het is een grote bezienswaardigheid, we zijn er niet geweest maar het moet de moeite waard zijn om de klim omhoog te maken. De rit erheen door het gebergte is mooi. Door naar Fontvielle, de CP waar we al eerder hebben gestaan. Het is een mooie plek, we zoeken een plaats met wat schaduw want het is opnieuw warm. We boffen wel, we krijgen berichten uit Noord-Frankrijk dat het daar slecht weer is, ook in Nederland houdt het niet over. In de middag wandelen we naar de Moulin de Daudet, waarvan gezegd wordt dat Daudet als schrijver hier gewoond heeft, maar dat is een fabel. Het is een mooie plek met groots uitzicht, de wandeling waard.

24 juni

We blijven nog een dag hier, pakken de fiets en gaan naar het oude dorp. Eerst naar het toeristenbureau waar een leuke nederlandse mevrouw ons te woord staat. In het oude centrum zijn nog woningen te vinden die in de rotsen waren gehouwen, maar ze zijn nu in gebruik als opslagruimte. Het is genieten van de leuke straatjes met de huizen vol bloemen. Dan een terrasje om even bij te komen van de warmte. Hierna gaan we een hapje eten in een leuk restaurant, aanbevolen door de nederlandse. Was geen foute tip, we hebben er lekker gegeten. Terug naar de camper.

Hier vlakbij is ook nog een romeins aquaduct te vinden, maar dat hebben we de vorige keer als gezien.

25 juni

Ontbijtje erin en verder, we verlaten de Provence, altijd de moeite waard in dit mooie gebied rond te toeren. Dan rijden we langs Arles, waar het verkeer drukker wordt en gaan richting Montpellier via de D 520. Eerst krijgen we St. Gilles en daarna Vauvert waar we een Lidl zien. Slaan daar flink wat drinken in, we willen n.l. naar de CP in Gruissan. Daar waren we vorige zomer ook en dat is zo goed bevallen dat we weer die kant opgaan. Als we daar zijn doen we op de fiets de boodschappen en water, bier etc. is dan lastig mee te nemen. Voorbij Vauvert nemen we de autoroute A9, richting Narbonne, dit om alle drukte op de route nationaal te vermijden. Rond een uur of 1 zijn we in Gruissen en melden ons. Staan op een moeie plek met uitzicht op het Etang de Mateille. Hier houden we het wel een poosje uit. Je kunt goed fietsen, zelfs fietspaden, leuke dorpen in de buurt en de supermarkt op loopafstand waar zelfs grote wasmachines zijn.