13 augustus

Na de hevige regenbuien van gisteren rijden we vanochtend om 8.45 uur met droog weer uit Hollandsche Rading. Rond 10.15 uur komen we bij Antwerpen in een lichte file. Nog even een koffiestop bij de parking Nazareth en dan zijn we om 12.00 uur in Frankrijk. Helaas bij Lille begint het weer te regenen en dat houdt pas op bij Abbeville. We kiezen voor de CP bij Le Treport, waar we eerder hebben gestaan en zowaar, als we er aankomen schijnt de zon!!! Het is een plek met prima voorzieningen en op loopafstand van het stadje. We wandelen erheen en het is er gezellig druk, de Fransen hebben nog vakantie. Er is een marktje met vooral kitsch en aan het eind van de boulevard staat een mooie oude draaimolen, ook staat daar een tent vol brocante. Het waait flink maar we trotseren dat en zoeken een leuk terras voor het eerste Franse drankje. Wandelen nog wat door het stadje, het is een oude vakantie bestemming van de Parijzenaars. Hier werd begin vorige eeuw een spoorlijn gerealiseerd van Parijs naar Le Treport en er werden destijds veel hotels gebouwd. Je ziet nog veel restanten van die oude bebouwing en helaas is er veel in verval. In de haven liggen een flink aantal vissersboten en de oude visafslag is mooi gerestaureerd. Het is jammer, de accu van het fototoestel is leeg dus we hebben niet veel beelden.

We vinden een leuk restaurantje, le Riche Lieux, en hebben daar gesmuld van een vismenu'tje. Voor ons is Le Treport echt nostalgie, jaren geleden kwamen we hier al en merken dat het een steeds drukkere plek wordt, maar we genieten er nog steeds van.

14 augustus

Ondanks het geschreeuw van de vele meeuwen hebben we goed geslapen. We verlaten Le Treport en rijden richting Rouen waar we de A 28 nemen. Bij Rouen rijden we naar Evreux de N 154 volgend naar Dreux en de N10 naar Chartres. Het weer is goed, licht bewolkt maar wel een forse wind. Rond 14.30 arriveren we op de CP in Bonneval, een leuke camper plek met veel ruimte en alle voorzieningen, nog gratis bovendien. Er is een prachtige oude abdij waar nu een psychiatrisch ziekenhuis in gevestigd is en verder gesloten voor publiek. Rondom het oude stadje loopt een gracht waarop je met bootjes een tochtje kunt maken rond de oude muren van het historische stadje. Dat heeft veel aftrek, ook ligt er een grote jeu de boule baan, er is een toeristen treintje en je kunt met een paarden koetsje een stadsritje maken. Dus volop vertier voor de bezoekers van dit Klein Venetië. We lopen een rondje door het stadje en halen bij de toeristen info een plattegrondje waar “alle” bezienswaardigheden op staan. Binnen een uur zijn we daar klaar mee en zoeken een terras voor een lekker drankje. Later op de avond worden we verrast door een lichtspektakel. Op het oude bruggetje vind een video presentatie plaats, heel kleurrijk en voorzien van muziek. Ook is het dan mogelijk om met verlichte kano's de gracht door te varen. Dit was een leuke stop.

15 augustus Maria Hemelvaart

Opnieuw een rustige nacht en via de N10 rijden we naar Chateaudun en dan de D910 naar Tours. Vandaag is het bewolkt en het valt op hoe rustig het op de weg is, nauwelijks vrachtverkeer. We zien dat bedrijven gesloten zijn en ook een deel van de supermarkten die we zien is dicht. Het eerste deel van de tocht gaat door onafzienbare graanvelden en weinig leuke plaatsen. Voor Poitiers veranderd dat, het landschap wordt iets heuvelachtiger en de dorpen welvarender, te zien aan de mooie bloemdecoraties. Ook beginnen hier de eindeloze velden met zonnebloemen waarvan de meesten hun kopjes al laten hangen, maar soms is er nog een mooi geel veld te zien. Na Poitiers hadden we de CP in Verteuil gepland, we stonden daar eerder in dat leuke dorp. Maar helaas, het is vol. Dan maar verder zoeken, vandaag op de vrije dag valt het niet mee een plek te vinden en uiteindelijk komen we bij Londigny in de middle of nowhere uit bij een schattig kerkje. Het was een beetje slingeren over “dunne” weggetjes maar het resultaat is verbluffend, een prachtige oude romaanse kerk uit de 12e eeuw met nog oude wandschilderingen en een kerkhof met oude graven. Er is op de plek ruimte voor campers, volop in de schaduw onder de bomen, maar gelukkig is er naast de kerk een plekje met wat meer licht. Ook hier alle voorzieningen, zelfs stroom, Maria is op haar feestdag ons goed gezind. In de namiddag gaan we weer wandelen, nu een stukje door het oude Londigny. Het is een klein dorp dat tegen de heuvel achter het kerkje ligt, een aantal oude boerderijen die vaak verbouwd zijn tot woonhuis en wat vakantie huizen, wel vaak mooie tuinen er om heen, plek genoeg hier. De weg stijgt en daalt en komt uiteindelijk weer uit op de weg waar de camper plaats ligt.

16 augustus

Wakker worden met de zon, heerlijk. Dan rijden we weer richting de N10 naar Ruffec

nu is er wel veel vrachtverkeer op de weg. We passeren Angouleme en bij Barbezieux vinden we de Lidl daar slaan daar weer het eea in. Terug op de N 10 en opnieuw velden vol zonnebloemen. Het wordt hier wat heuvelachtiger en de eerste wijngaarden gaan verschijnen, uiteindelijk rijden we richting Bordeaux. Dan begint de drukte, er is veel vakantieverkeer op de weg zowel in noordelijke als in zuidelijke richting. We doen er lang over eer we de A 63 bereiken richting Arcachon. Ook hier weer veel file.

Dan bereiken we Arcachon waar we op zoek gaan naar de vrije camperplek die we een aantal jaar geleden bezochten. We wurmen door de drukte en kunnen de plek niet meer terug vinden, de codes die we nog hadden van Minka Sas kloppen niet!!! Het is erg hectisch overal geparkeerde auto's en links en rechts passeren de auto's elkaar. We draaien om en gaan terug en rijden richting Sanguinet waar een CP is, het is ook hier heel druk, het ligt aan het meer met mooie stranden. Overal campers en geparkeerde auto's op de weg langs het strand en de CP is overvol. Goede raad is duur, dus nu naar een CP bij Bicarosse (Navarosse) waar gelukkig plek is. Het ligt ook leuk aan het meer, er is een jachthaven en een leuk strand waar druk gebruik van wordt gemaakt. Het weer is er ook wel naar, zo'n 25 graden en een beetje wind. We hebben een late lunch door al het oponthoud maar we staan goed. Voor morgen hebben we Contis Plage gepland, daar moet een goeie CP zijn. We gaan het zien!!!!

17 augustus

Wij verlaten Biscarros en rijden richting Contis Plage, waar een goeie CP is, we waren hier eerder, een leuke omgeving. Ja hoor, ook hier alles vol en ook weer hectisch!! We besluiten verder langs de kust te zoeken en zien bij St. Girons Plage ook een CP, bij een camping Caneole. Dat hebben we geweten, tot nu toe bijna geen Nederlanders gezien maar op weg naar St. Girons de ene na de andere nederlandse personenauto. Dat gaf al geen goed gevoel, en inderdaad, een gigantische camping, helemaal vol en van de CP niets te zien. Het kostte al heel veel moeite om hier weg te komen, overal geparkeerde auto's en campers. Uiteindelijk ons erdoor gewurmd en we besluiten door te rijden naar Messange, daar is een Camping-Car Park en daar hebben we een kaartje van. We konden er zo op rijden, plaats genoeg en we vinden een superplekje aan het eind. Voldoende voorzieningen voor ons, toilet en water, geen stroom. Hier zijn ook een aantal grote parkeer terreinen die helemaal vol staan. Het strand heeft aftrek. Het weer is geweldig, zo warm was het nog niet. Eten een broodje en loop naar het strand, een klim over het hoge duin en een grote trap naar beneden. Het is inderdaad erg vol, maar wel heel leuk. Een afgebakend stuk waar bewaking is. Geregeld worden er mensen teruggefloten omdat ze buiten het gebied badderen. De golven zijn mooi, hier zijn veel jonge mensen die doen aan body surf. Op de Cp staan ze met kleine busjes, provisorisch ingericht en alles in het teken van de body surf, pakken en planken. Terug bij de camper nemen we een lekker drankje en later kunnen we ook buiten koken en nog heel lang buiten zitten. Een heerlijke plek!!!

18 augustus

Weer wakker worden met de zon en een zondags ontbijtje buiten. Dan stappen we op de fiets en rijden naar het dorp Messanges, wat niet ver is. Er zijn wat kleine winkels en een goede bakker waar we brood kopen. Ook zien we wat restaurantjes. Op de weg naar het dorp zijn een flink aantal campings, daar zullen al die strandgangers wel verblijven. Terug op de CP zien we dat er wat bewolking komt en het is benauwd!!! Misschien komt er regen? We kunnen via internet onze kaart van Camping Car Park opwaarderen, het is erg makkelijk om die kaart te hebben, door heel Frankrijk vind je de CP's die erg goed zijn. Dan maar weer even het verslag bijwerken en we hopen morgen op een plek te staan waar we kunnen gaan verzenden.

19 augustus

Veel campers verlaten vandaag de CP en ook wij. We gaan eerst richting Capbreton waar een Lidl is, deze is niet meer op de oude plek maar een spiksplinter nieuw gebouw vlakbij de snelweg. Nu eens een andere indeling dan de gebruikelijke, waarschijnlijk weer een nieuw concept. Dan rijden we naar Labenne-Ocean waar ook een Camping-Car Park is. Dit is niet helemaal naar onze zin, wat rommelig. Zo kennen we eigenlijk die parken niet. Dan maar terug rijden naar Capbreton, de voor ons welbekende plek aan de rand van de duinen. Er is plaats genoeg en we staan al snel op een lekker plekje, helaas is het weer niet zo als we wensen, bewolkt en wat frisser dan de afgelopen dagen. Ook hier weer volop surfers, die bijna allemaal in kleine busjes rijden die provisorisch zijn ingericht als camper.