16 september

Zagen we gedurende deze reis nauwelijks Nederlandse campers, nou hier in Cobreces was het raak, er stonden er liefst 8, meer dan het totaal dat we gezien hebben. Met sommige even een praatje gemaakt en er kwam een mevrouw naar ons toe om te vragen of wij een weblog bijhouden, ze had Rob herkend van de foto's. Het blijkt dat ze in Hilversum wonen, de Van Gelderlaan, ons zeer bekend. Leuk om haar reactie te horen, ze geniet van onze reisverhalen. We werden enthousiast begroet door de beheerster van de CP, vrolijk mens. Gisteravond heerlijk gedouched en vanochtend alle service gedaan. Het is een prima plek hier. Rob heeft nog steeds veel last van zijn knie, dus Santillana bewaren we voor een volgende keer. Naar de A8 gereden, die soms veranderd in de AP 8. In Bilbao reden we grotendeels door tunnels, dat zal misschien de reden zijn dat we er tol voor moeten betalen. Ook een stuk verder werd het weer AP 8 en dus betalen. Het is mooi weer en het wordt warm, we willen niet in een keer doorrijden naar Frankrijk en zoeken een CP op de app. Rob ziet iets net onder San Sebastian, in het plaatsje Astigarraga, bij een Sideria met restaurant, goeie beoordelingen. Het lijkt ons wel leuk om hiermee Spanje af te sluiten en we staan al snel op de P bij de Sideria aan een grote appelboomgaard. Dan het restaurant in dat al redelijk vol zit, men serveert hier een traditioneel menu. Het is een verrassing, lange tafels met alleen een bestek en servet. Als je gaat zitten wordt er een heel stokbrood op tafel gelegd en krijg je direct wat chorizo, dan moet je een glas pakken en naar de ruimtes lopen waar de vaten met cider staan. Iemand laat ons zien hoe we moeten tappen, kraantje opendraaien op behoorlijk afstand je glas schuin eronder en wat proberen in het glas te krijgen. Dat lukt redelijk. Dan komt er een omelet met morue (kabeljauw) op tafel die je gewoon met je vork op kunt pikken, niks borden. Daarna een schotel met grote stukken morue en met gebakken uien en paprika erop. Je kunt zo vaak als je wilt je glas bij gaan vullen uit de vaten. Dan komt het klapstuk op tafel, een schotel met een grote T-bone die al in stukken is gesneden, voortreffelijk vlees en meer dan genoeg. Als toetje is er appeltaart of kaas met wafels en iets zoetigs en een mandje met walnoten die je aan tafel kunt pellen. Je laat gewoon de rotzooi op tafel liggen, het was leuk om eens iets totaal anders te eten. Zeer voldaan gaan bij de appelbomen de stoelen naar buiten, daar is wat schaduw en zitten we na te genieten. Morgen richting Frankrijk.

17 september

Snel zijn we op de A 1 en na nog een keer getankt te hebben rijden we Frankrijk in. De afslag Capbreton en daar zit de Lidl. We slaan in voor een paar dagen en gaan genieten van het mooie weer. Het is iets minder druk hier dan op de heenreis, nog wel veel surfers. Aan het eind van de middag raakt het bewolkt maar nog steeds een goeie temperatuur.

18 september

Vannacht is het gaan regenen, dat is weer even wennen na al het mooie weer. Dan gaan we de camper maar eens schoonmaken, zo na een paar weken is dat wel nodig. Gelukkig klaart het rond het middaguur weer op. Dan de fietsen uit de camper en richting het centrum gereden. Nu eens de andere kant van de haven gedaan richting Hossegor. Hier is het rustiger, geen restaurants en terrassen, wel wat vakantie woningen. Opnieuw een prachtig strand dat er zo goed als verlaten bijligt, en we zien aan de overkant veel drukte. Vanochtend liep de CP bijna leeg maar in de namiddag is het weer vol. Er zijn nu veel jongelui die met busjes hier staan en echt voor het body surfen komen. Vanavond zijn we het duin opgelopen om de mooie zonsondergang te zien, altijd spectaculair hier.

19 september

We hoorden van de mevrouw van de gemeente, die komt incasseren, dat er vandaag een kleine markt is in Capbreton. Dat willen we zien en pakken de fiets, na wat heen en weer geloop en een paar keer vragen kwamen we uiteindelijk op het marktterrein. Daar is een grote overdekte markt en vol verwachting klopt ons hart. Uiteindelijk staan er TWEE kleine kraampjes, een met worsten en een andere met wat groenten. Wat een domper, dan nog maar een keer de leuke winkelstraat doorgelopen waar ook de helft al van gesloten is. Allemaal wel goed voor onze portemonnee. Het is een leuk dorp met veel gezellige terrassen en een mooi oud kerkje. Terug naar de CP, ook daar wordt door de gemeente al het een en ander opgeruimd. De douches worden afgesloten en de verschillende containers die er staan weggehaald, o.m. van een toiletunit en een surf school. We praten wat met een Nederlands stel, Ton en Manja, die erg in Gaudi zijn geïnteresseerd en Rob geeft ze het mooie boek dat wij in Comillas hebben gekocht ter inzage. Het weer is nog prachtig en we kunnen lang buiten zitten. Morgen gaan we weer verder.

20 september

Eerst even kangs de Lidl voor wat aanvulling en dan de A63, de tolweg op. Ons doel voor vandaag is Blaye, boven Bordeaux. We willen daar niet te laat zijn want het is een gewilde plek bij het kasteel van de markies de Vauban. Hij is de architect van vele vestingwerken langs de Franse kust. We zijn op tijd en vinden een mooie plek op de CP die gesitueerd is in de tuinen van het kasteel. Er staan flink wat bomen, het is erg warm vandaag en dan is de schaduw van die bomen zeer welkom. Het is een mooi gebouw en van binnen erg verzorgd. Helemaal ingericht om groepen te ontvangen en natuurlijk de wijnen te verkopen. Je kunt in een caléche getrokken door mooie friese paarden een tour langs de wijnvelden maken die rondom het kasteel staan. Ook ga je dan langs en door de citadel van Vauban. In de namiddag worden alle camperaars uitgenodigd voor een aperitief in het kasteel, we krijgen wat uitleg over de mogelijkheden die er zijn voor uitstapjes en wat er aan service geboden wordt. Je kunt hier 48 uur vrij staan met alle service en elektra en daarna kost het € 10,00 per dag. Na het aperitief gaan we lopen naar de citadel, was verder dan we dachten, maar zeer de moeite waard. Het is enorm groot en heeft destijds een belangrijke functie gehad ter verdediging van de ingang naar Bordeaux. Het is een werelderfgoed van Unesco. Hier in de Garonne liggen maar liefst 3 verdedigingswerken om de toegang tot Bordeaux te beschermen. De citadel van Blaye, daartegenover bij Cussac het fort Médoc en daartussen op een eilandje Fort Pâté. Vauban was in dienst bij Lodewijk de 14e en begon in 1686 met de bouw van de citadel die in 1689 werd voltooid. Hij heeft vele vestingwerken langs de kusten en de grenzen van Frankrijk gebouwd. Terug naar de camper en het blijft nog lang warm. Nu om 9.30 uur is het nog 25 graden buiten en helaas zijn er veel muggen dus noodgedwongen zitten we binnen.

21 september

Officieel begint vandaag de herfst, hebben we gemerkt. Het heeft vannacht en vanochtend vroeg behoorlijk geregend, maar nog steeds is het niet koud. Ons doel voor vandaag is Mornac sur Seudre, een van de 150 plus belles villages de France. We rijden de D 137 die langs vele wijngaarden loopt met de daarbij behorende kastelen. Overal wordt de wijn te koop aangeboden in de dorpjes die we passeren. Het is ongelooflijk hoeveel campers we tegenkomen, je denkt het is nof volop seizoen hier. Bij Mirambeau nemen we de D 730 richting Royan. Vanuit de bordeauxstreek Blaye rijden we de Charente Maritime in, het landschap veranderd ook een beetje. Het wordt wat heuvelachtiger en richting Royan neemt ook de bebouwing toe. Langs de stad de rondweg en richting La Rochefort zijn we al snel in Mornac. De CP is eenvoudig, een parkeerstrook aan de rand van het dorp en geen voorzieningen. We lopen het dorp in en het is inderdaad een mooi dorp. Het heeft wat middeleeuwse huizen, een pre-romaanse kerk en een overdekte marktplaats. Niet alle galeries en winkeltjes zijn open. Aan het eind van het dorp zijn we bij de haven die geheel in het teken staat van oesterkwekerijen en mosselen. Er zijn leuke restaurants en ook hier is niet alles meer open. Gelukkig genoeg om een plekje te vinden voor een lekkere pan mosselen.

Bij het kleine station is een museum over de geschiedenis van het treinverkeer hier. Er vertrekt een paar keer per dag een stoomtrein met open wagons die een toer maakt langs de rivier de Seudre en de aanliggende moerassen. Na de regenachtige start vanochtend is het weer behoorlijk opgeklaard, licht bewolkt, maar ook de zon laat zich geregeld zien.