14 april

Gisteravond zagen we in de verte dat het beroemde Frantchi hol mooi wordt verlicht, hier zijn in 1967 de oudste mensenresten gevonden, van 10.000 tot 6.000 jaar voor Christus. Bij Kilada was een grote vissershaven en jachthaven, waar veel mooie zeiljachten liggen. Daardoor was er wat leven in de brouwerij en er viel veel te kijken voor ons. We verlaten Kilada en rijden langs Didema, dat prachtig in een dal ligt. Bij Neohori rijden we richting zuidwest naar Iria. Het wordt misschien een vervelend verhaal, maar ook nu weer een schitterende weg, smal, veel stijgen en dalen, veel haarspeldbochten, maar grandioze uitzichten op diepe kloven en hoge bergen. Hier en daar is een klein gehucht met enkele huizen, er zijn veel olijfboomgaarden dus in het najaar zal het een drukte van belang zijn als er geoogst wordt. Gelukkig is er weinig verkeer op deze weg. Na Karnezeika(zo heet het echt), wordt het vlakker en rijden we door een vruchtbaar gebied. Er wordt overal gewerkt, artisjokken, sinaasappelen, diverse soorten sla, er groeit van alles. We komen weer aan in Irioa, hier is een klein haventje waar wat vissersbootjes liggen. Nu op zondag rijden er heel wat auto's met boot trailers die hun bootje in het water laten. Hier zijn we voor de derde keer, vorig jaar toen we hier stonden, kregen we het bericht dat Minke Sas was overleden. Hier staat een mooi altaartje tussen de bloemen en net als vorig jaar steken we een kaarsje voor haar aan. We hebben goede herinneringen aan de gezamenlijke trips. Het is droog vandaag, wel weer een koude wind over zee.

15 april

Opnieuw Iria, het weer knapt wat op en we kunnen vaker buiten zitten. Geregeld komen er vrachtauto's langs met hun oogst. Soms volgeladen met artisjokken en dan weer kratten sinaasappelen. Er stopt een tractor met kisten vol sinaasappelen en we krijgen er een stuk of 4, van die hele grote!!!In de middag gaat het flink regenen en het terrein om ons heen stroomt vol water. Gelukkig staan we op een stukje strand dat vrij droog is. We krijgen van Daan een app-je dat de Notre Dame in Parijs in de brand staat. s''Avonds op de TV kunnen we zien hoe erg het is, vreselijk dat zo'n monumentale kathedraal van 850 jaar oud zo afbrandt.

16 april

Vandaag is het heerlijk zonnig. Bij het ochtendnieuws, dat we eigenlijk nooit kijken) zien we dat de brand in Parijs grotendeels onder controle is, er is wel heel veel schade. Rob ontdekt een waterkraan en we gaan wat wassen. Door de harde wind is alles snel weer droog. Er zijn hier 2 restaurantjes en een ervan is open. We gaan er tussen de middag een hapje eten. Opnieuw een en al vriendelijkheid en lekker visjes. Er zijn nog een aantal eters en we horen Duits, Frans en Grieks. Toe worden we verrast met een schaaltje lekker ijs toe. Het blijft zo'n dag die we buiten kunnen doorbrengen, daarvoor zijn we in Griekenland. Eigenlijk gek dat het is Nederland zo droog is en de Paasvuren geen doorgang kunnen vinden en dat het hier zo nat is.

17 april

Dag Iria, heerlijke plek en op naar Naflio. We gaan eerst gas en diesel tanken en daarna de boodschappen. Er is een grote Chinese winkel met veel en leuk textiel. Hier schaffen we wat aan. Dan de supermarkt en de Lidl, o ja, dat is ook een supermarkt. Door Naflio, waar het erg druk is. De stad laat zich van zijn beste kant zien, veel volle terrassen en veel auto's. Het is marktdag. We rijden er doorheen richting Kiveri waar we een leuke plek weten. Vlak voor Kiveri een telefoontje van Jo, we kunnen niet in Kiveri staan. Een groot deel van de weg naar het strand en haventje is weggeslagen door het slechte weer van afgelopen winter. We overleggen even en rijden door naar Paralia Astros. Daar kunnen we goed staan, een groot terrein aan het strand, omgeven door palmbomen. Er staan een paar campers en wij installeren ons. Het is tot nu toe de warmste dag dus de stoelen naar buiten. Een flink aantal jaar geleden zijn we hier ook geweest, niets veranderd. Helaas wordt het om een uur of 4 weer donker en valt er wat regen. In de verte horen we de donder, maar in de camper zitten we goed.

18 april

Nog een dag Paralia Astros, het weer is redelijk. Wat zeuren we toch over het weer, maar we gaan naar Griekenland omdat we dan bijna altijd goed weer hebben!!! Er bloeit hier nog wat mimosa en er staan volop gele margrieten, waar we maar weer een mooi boeket van plukken. Dit is een groot terrein met aan het eind iets dat op een steen verwerking lijkt, het is nu helemaal verroest. Daaronder staat een mooi stenen gebouw dat binnenin een grote open haard heeft en nu grotendeels leeg is, behalve een grote hoop afval en plastic. Rob wandelt wat rond en ziet mooie oregano planten staan en komt terug met zijn armen vol. Ik maak er bossen van en dan kunnen we de familie weer blij maken. Er staat een Franse camper, die we al vaker zijn tegenkomen, we maken een praatje met het echtpaar, leuke mensen die ook al jaren in Griekenland komen. Zo komen we de dag wel door en sluiten weer af met de gezamenlijke borrel met Jo en Nick.

19 april

We gaan op weg naar Kalamata, de bedoeling was dat we de meest mooie weg van Griekenland zouden rijden de 82, van Sparta via Mistras naar Kalamata. Echter hoorden we dat er rond Sparta sneeuw is gevallen en gezien de zeer bochtige weg wijzigen we het plan. Bij Tripoli gaan we de tol route rijden naar Kalamata, een zeer goede weg die ook weer door een mooi landschap gaat. Bij Kalamata doen we weer wat inkopen bij de Lidl en vinden al snel de camper plek bij de jachthaven.

Een leuke plek met uitzicht op schitterende jachten die hier voor anker liggen. Om een uur of 5 komen er een aantal zeilboten binnen varen die voor ons gaan liggen. Het zijn huurboten met Engelsen die met elkaar rondvaren. Het is een leuk schouwspel om te zien hoe ze aanleggen met hulp van de havenmeester. Dit is een prima locatie, warme douches, water en lozen. Vlakbij zijn een aantal restaurants, Jo had een beoordeling gezien van Taverna Astro en daar gaan we heen. Zeer vriendelijke ontvangst, het terras is overdekt en de gas kachels worden aangestoken. Er zijn behoorlijk wat eters. De eigenaar, Adonis, somt op wat er allemaal te eten is, een en al overvloed en veel traditionele gerechten. Het is een klein mannetje en hij doet denken aan Manuel uit Faulty Towers, helaas ontbreekt John Cleese, maar we worden voortreffelijk bedient. Het eten is ook heerlijk en de rekening blijft rond de € 50,00 voor ons viertjes. Eigenlijk ervaren we dat steeds, het is niet duur om te gaan eten, hoewel en 24% BTW wordt berekend.

20 april

Er zijn wasmachines hier en daar maken we gebruik van, de zon schijn en het waait flink dus dan is alles snel droog. Als de was hangt lopen we naar de bushalte om naar het historische centrum van Kalamata te gaan. We zien de stad die na de aardbeving van 1986 weer is opgebouwd, niet echt mooi geworden. Het is druk, nu op zaterdag wordt er volop gewinkeld, het aanbod op de grote boulevards is groot. We stappen uit de bus bij het historisch centrum en gelukkig is het oude deel nog leuk. Kleine straatjes met veel leuke winkeltjes en restaurantjes in oude panden. We drinken een frappé en lopen naar de grote kathedraal, een mooi gebouw op een groot plein. Rond het plein staan de beelden van de popes. Van binnen is alles beschilderd met afbeeldingen uit de bijbel, heel mooi. We wandelen nog wat rond en lopen weer naar de bushalte, een leuke stad ondanks de minder mooi woonflats die na de aardbeving zijn neergezet.