29 augustus

Weinig veranderd hier, het blijft een fijne plek voor een paar overnachtingen voor we richting de ferry in Ancona gaan. Lopen even richting het dorp en zien dat de supermarkt opgeheven is, de bakker is wel open maar heeft op zondag weinig aanbood, vooral gebak. De CP staat vol en we gaan reserveren voor het restaurant vanavond. De vorige keer dat we hier waren hebben we er lekker gegeten. Nu is het drukker in het dorp en we lopen een rondje door het mooie hitorische plaatsje. De middag zitten we bij de camper en zitten lekker de zon. Het is hier nog niet zo warm dus dat zonnetje is welkom. Rond half acht lopen we naar het restaurant waar het op de terrassen behoorlijk druk is. We hebben een leuke tafel en nemen het menu van € 20,00, met een lekker wijntje erbij. Eerst een pasta en gnocchi en daarna een lekkere schotel met worst, ham en kaas.

Smaakte prima en voldaan lopen we weer naar de campers.

30 augustus

We vertrekken en gaan richting Ancona, daar is bij een grote supermarkt van de Conad een camperplaats ingericht.We doen nog wat boodschappen en rijden tegen 15.30 uur richting de haven. De ferry zou om half 6 vertrekken maar we krijgen door dat het 20.30 uur wordt. We staan bij het incheck kantoor en zitten daar lekker in de schaduw. Rob moest hier het PLF formulier laten zien. Verder geen corona toestanden. Jo en Nick zijn er ook en er valt altijd wel wat te kletsen met een drankje erbij!!! Later rijden we naar de vertrekpier en gaan aansluiten in de rij. Heel veel vrachtverkeer dat ook op dezelfde ferry richting Patras gaat. Uiteindelijk konden we tegen 21.30 aan boord en nadat we elektra kregen zijn we naar de receptie gelopen voor de sleutelkaart van de hut. Ook krijg je daar een bon voor 30% reductie in het restaurant. Het schip is mooi gerenoveerd en ook de hut is prima, 2 goede bedden, een sanitaire cabine met WC, douche en wastafel. Er is een schrijftafeltje en we kunnen alles kwijt, zelfs zijn er 2 kasten voor kleding. We gaan naar het restaurant, eten er een hapje en gaan naar de hut om te slapen.

31 augustus

Na ons ontbijtje gaan we richting het dek en zoeken een lekkere plek in de zon. Leesvoer mee en genieten van de zee. Het is heerlijk weer, wat wind en gelukkig geen deining. Voor de lunch maken we zelf een broodje en brengen de dag door met kijken naar de zee. Aan het eind van de middag nog even wat gebadderd in de hut en toen werden we gesommeerd de hut te verlaten, men moet gaan kuisen.

We nemen rond 6 uur plaats in de lounge en zien dat het schip langzaam richting de haven van Patras vaart, in de verte zien we de grote brug over het kanaal van Korinthiê. Het duurt dan nog wel even eer we echt van boord kunnen, maar rond 9 uur gaan we weer rijden. Bij het verlaten van het haventerrein moesten we opnieuw het PLF formulier laten zien en konden daarna doorrijden. We nemen de Old Road en zien in onze gegevens dat er bij Monodendri een overnachtingsplaats zou zijn. We kunnen niets vinden, erg veel restaurants en ook wel P's maar niet geschikt voor een overnachting. Het is een lastige en smalle weg met druk verkeer, die direct langs de zee loopt en geregeld wordt overspoeld met zeewater. Het is een spannende rit, we kunnen geen plek vinden en langs de weg loopt direct de zee, druk met jongelui die hier een duikje nemen. We geven het op en Jo weet een plek waar een camping is bij Kato Allisos, waar we dan al snel arriveren. We vinden allemaal dat het niet prettig is om in het donker die weggetjes te rijden, maar we komen heelhuids aan en het restaurant is open. Wat een gelukkie!!

We zetten de campers neer en lopen naar het restaurant waar we heerlijk Grieks eten. Zo, we zijn er weer!!!!

Gereden 50 km (vanaf Offagna)

1 september

We werden gisteren allerhartelijks ontvangen en het is een leuke camping. Het staat vol met mooie oude olijfbomen en iets dat lijkt op zilverpopulieren. Er is eenvoudig sanitair maar dat blinkend schoon is. Simpel maar alles waar we behoefte aan hebben is er!! Elektra, water, winkeltje en restaurant vlakbij. Het ligt direct aan zee maar om er te komen moet je een flinke trap naar beneden af en ook weer omhoog. Even een wandelingetje in de buurt, verschillende mooi huizen die allemaal op zee kijken en vaak een trap hebben om naar het strandje te gaan, natuurlijk worden die huizen bewaakt door honden die hevig blaffen als we voorbij lopen. Er is een mooi kerkje met daarnaast een schattig kapelletje dat volhangt met porttretten van verschillende heiligen.

Het eten van gisteravond is zo goed bevallen dat we weer voor de bijl gaan. Het is er ook leuk om te zitten met het uitzicht op zee. Opnieuw lekker gegeten.

2 september

Na ons ontbijt vertrekken we van camping Kato Alissos, aan te bevelen, dichtbij Patras en volop rust. We rijden naar de E 55 en tanken voordat we bij Varda afbuigen naar Ionion Blue. Dat is een restaurant direct aan het strand bij Manolada waar je gratis mag staan. De eigenaar Georgios verwelkomt ons hartelijk en hoopt natuurlijk dat we zijn restaurant komen bezoeken. We vinden een plek om te staan en om te beginnen lopen we naar het terras en nemen we een biertje en genieten van het strand. Daar zijn veel ligbedden met parasols die we mogen gebruiken.

Later blijkt dat onze Oostenrijkse buurman gaat vertrekken, hij staat op een fantastische plek met heel veel schaduw van eucalyptes bomen, waar we samen met Jo en Nick kunnen staan. Dus we verhuizen. Tot onze verrassing is daar een summiere elektra aansluiting en nog fijner, een kraan waar we kunnen douchen. Er staan ook wat Griekse caravans die als zomerverblijf zijn ingericht. Ook nu weer een lieve griekse buurman die onz hartelijk verwelkomt.

Tegen de avond gaat het hard waaien en we horen dat het vaak zo is, maar de pret niet gedrukt, we kunnen buiten zitten en het is heerlijk hier. Er staan een tiental campers, maar er is ruimte genoeg voor iedereen.

Gereden 30

3 september

Wat een heerlijke plek om een paar dagen te relaxen, we staan bijna de hele dag in de schaduw van de grote bomen. Voor de lunch gaan we naar het restaurant waar het genieten is van een lekkere visschotel met wat sla. Daarna gaan Jo en ik lekker uitbuiken op het strand en gebruiken de ligbedjes, wat een luxe!! Ons uitzicht is ook geweldig, aan de overzijde zien we Kefalinia heel duidelijk en rechts de conouren van Lefkada en links ligt Zakinthos.

Vooral s' ochtends komen veel mensen uit het dorp hier badderen, de vrouwen met een hoedje op staan met elkaar te kletsen in de zee. Het is nog steeds warm, maar met de wind die in de middag opsteekt is het goed uit te houden. Tot laat in de avond kunnen we buiten zitten.

4 september

Vandaag wasdag, er is een wasmachine waar we gebruik van kunnen maken, voor 5 euro en een wangkus voor de eigenaar is ons wasje weer schoon. Nog even een handwasje en we kunnen er weer tegen. Dan op de fiets naar Manolade, dat dorpje ligt dichtbij en heeft een paar kleine winkeltjes, maar gelukkig ook een goede bakker. De weg loopt langs velden waar nog heel veel meloenen liggen die niet meer worden geoogst. Verder is het weer een trieste aanblik van al het vuil dat op de velden en langs de weg ligt, ook bij verschillende huizen lijkt het wel een vuilnisbelt. Helaas is er op dat gebied niet veel veranderd in Griekenland. Het wordt trouwens afgewisseld met mooie huizen, die zelfs een groen grasveld hebben en bloeiende tuinen. Later op de middag gaat het bewolkt raken en steeks er een flinke wind op, er wordt ook regen verwacht. Met een paar druppels was dat wel bekeken, maar het bleef wel benauwd warm!!!

Rob en ik gaan wat eten in het restaurant, waar we gezellig hebben zittenkletsen met een Belgisch echtpaar dat deze streek goed kent, vooral de restaurants. Ze hebben vrienden in de buurt wonen.