15 september

Het is erg warm in Nederland en we besluiten om morgen naar Duitsland te rijden. De afspraak bij de tandarts is verzet en de laatste verstandkies bij Rob eruit, de fysio ben ik voorlopig mee gestopt op aanraden van de orthopedisch chirurg. Dus we gaan!!! Vanavond hadden we een gezellig samenzijn met de familie en werden de mosselen alle eer aan gedaan.

16 september

Nog even wat opgeruimd, de vaatwasser leeg en dan gaan we op pad. Rond 9.30 uur vertrekken we. Ons voorlopige doel is de Eifel. We rijden naar het zuiden en bij Heerlen gaan we de grens over, rijden een stukje van de 4 richting Keulen en bij Düren slaan we af naar de 56 richting Zülpich waar een CP is bij het Seepark. Gauw gevonden en naar buiten, het is inmiddels erg warm, zo'n 34 graden en gelukkig hebben we ook een beetje schaduw. De CP ligt vlakbij een groot stuwmeer waar veel watersport wordt bedreven en waar ook wat strandjes zijn. Je moet wel betalen om daar heen te kunnen en we zijn geen strandzitters (ook geen badkleding meegenomen) dus we blijven bij de camper. Later in de middag loop ik naar het Seepark waar ook een restaurant is met een groot terras. Het is er heel druk en om binnen te komen moet je een mondkapje op. Voor s' avonds is alles gereserveerd en ik vind het er ook niet zo gezellig uitzien. Dus we laten dat maar voor lief. Morgen beter.

17 september

Als we wakker worden is het fris en licht bewolkt, het duurt niet lang voor de zon weer doorkomt.

Gisteravond hebben we een beetje gezocht naar een leuke plek voor vandaag en het is Bad Münstereifel geworden. Het is een klein stukje rijden, eerst door een wat glooiend gebied met vnl landbouw, later wordt het wat heuvelachtiger met bossen. Ook nu weer snel de CP gevonden. Deze ligt direct aan het historische stadje bij een groot zwemparadijs waar we ons ticket moeten halen. We pakken de fietsen en gaan als eerste naar de Aldi, hadden we ook kunnen lopen is vlakbij, maar we hadden veel flessen en dat gaat beter in de fietstassen!!! Brengen de spullen naar de camper en stappen weer op de fiets. Ook het centrum is dichtbij. Het is een prachtig stadje met veel authentieke gebouwen, stadspoorten en helemaal ommuurd en tot onze verrassing is het een groot outlet centrum. In al die mooie panden zitten gerenomeerde merken die hier hun spullen met korting (nou ja, korting) verkopen. In al die leuke straatjes zitten veel restaurants met terrassen die bijna allemaal vol zijn. Men houdt goed afstand en het bedienend personeel heeft allemaal een mondkapje op. We voelen ons wel veilig. Er is bij het Bierhaus een tafeltje vrij en dat is voor ons. Biertje, wijntje en een lekker hapje besteld. Het is goed vertoeven hier, we zien opmerkelijk veel Nederlanders (dagjesmensen?) voorbijkomen. De zon is heerlijk en gelukkig is het niet meer zo warm als gisteren, nu 22-24 graden i.p.v. 34-36 gisteren. We laten ons de Duitse hap goed smaken en gaan op ons gemak weer richting de CP. waar Rob nog een stuk van de Tour de France kan zien.

18 september

Op ons gemak ontbijten en dan weer op pad. Wij rijden zuidwaarts door het prachtige gebied van de Eifel over de E 29. Voor Blankenheim slaan we af richting Hillesheim, het landschap is verrassend,

met hier en daar wat leuke plaatsjes die allemaal een mooie grote kerk hebben. Bij Hillesheim slaan we af en rijden de 421 richting Daun. Daar willen we naar de CP in Schalkenmehren. Het was een beetje verwarrend door het stadje te rijden, eerst kwamen we bij een camping, die we niet zochten, en daarna op de goede weg richting de CP. Helaas, VOL!!! Dus door, nu een stukje autoweg richting Wittlich. Daar is een mooie CP aan de rand van de stad, waar nog voldoende plaats is. We zoeken een plek waar we wat zon krijgen, we staan in een dal omgeven door hoge bomen, die schaduw zoeken we niet. De CP ligt weer dicht bij een Hallenbad waar we een ticket moeten halen, het is een prachtig zwembad waar gretig gebruik van wordt gemaakt, de Duitsers zijn gek op die baden. Een middag lezen en puzzelen met uitzicht op de wijngaarden die tegen de heuvels aan liggen. Wat rondlopen en s' avonds een hapje eten maken.

19 september

We vertrekken op tijd, we willen naar de Moezel en onze ervaring is dat we dan op tijd op een CP moeten zijn.Er zijn er heel veel, sommige heel groot en bijna allemaal aan de Moezel. Ook nu weer een mooie weg erheen zowaar een weg vol hairpins richting Piesport met schitterend uitzicht over de Moezel. Onze keus was een CP in Wintrich, dus bij Piesport de brug over de Moezel en aangekomen bij de CP viel het erg tegen. Een plaats vol hoge bomen en dus heel veel schaduw. We zijn omgedraaid en gaan richting Minheim, we zagen al aan de overkant van de Moezel deze CP liggen op het z.g. Moselinsel (Moezel eiland). Dus weer een brug over en dan al snel bij de CP. Alle plaatsen beneden aan de Moezel zijn bezet maar gelukkig is er op terrein boven een leuke plek vrij. We staan er snel en rustig, niet op een rij en hebben een mooi uitzicht over de Moezel en naar de wijnvelden aan de overkant. Achter ons ligt het dorp Minheim met veel wijnhuizen en wat restaurants, en kleine winkel en een bakker. We reserveren een plek in het restaurant Brunnenhof voor vanavond en Rob volgt de tijdrit van de Tour. Als de beheerder komt afrekenen betalen we voor 3 nachten, ons plan is morgen een fietstocht te maken en onderweg natuurlijk een lekker wijntje zoeken, keuze genoeg hier. Men verteld ons dat in Piesport een grote supermarkt is, die zijn hier dun gezaaid en zo langzaam aan hebben we eea nodig. Maandag dus op de fiets erheen om in te slaan.

20 september

Dat Brunnenhof viel wat tegen, niks bijzonders op de kaart dus maar gegaan voor een Flammkuche. Smaakte goed met een plaatselijk wijntje erbij. Het grote terras liep aardig vol met vnl dorpsbewoners, maar het was er niet echt gezellig. Vandaag pakken we de fiets en rijden richting Kesten waar ook een grote CP is. De fietspaden zijn prima, af en toe een stukje langs de weg waar auto's rijden, maar meestal is er een goed fietspad. Ik merk dat mijn fiets wat kuren heeft, het lijkt of er een bobbel in de band zit of een slag in m'n wiel, het fietst niet echt lekker. We rijden terug en onderweg is er een leuke stop. Tussen de wijnvelden zijn een aantal tenten geplaatst waar men picknick tafels en een bar heeft neergezet. Men verkoopt er wijn en kleine hapjes. Het ziet er erg goed uit en wij maken een stop. Die wijn is van een plaatselijk wijnhuis en smaakte heerlijk!! Verder richting de CP, overal langs de weg staan notenbomen en bij verschillende zien we dat er mensen zijn die de noten uit de bomen slaan. Rob fietst nog een stuk door richting Piesport om polshoogte te nemen waar de supermarkt is. We zien tegen de hellingen dat er druiven worden geoogst, het is daar zo steil dat men er niet met de machines kan oogsten. De mensen kruipen als geiten door de wijngaarden, een hachelijke onderneming.

21 september

We hebben het hier wel gezien en gaan eerst in Piesport naar de supermarkt, niet op de fiets zoals het plan was maar de camper wordt gestart. Dan verder richting Zell, daar gekeken op de CP omdat we het stadje willen bekijken. Alles vol, ook de stad en het lijkt ons niks. Dus omgedraaid, op de heenweg zagen we bij Enkirch een grote CP langs de Moezel. We schrokken een beetje van de beschrijving, er kunnen minimaal 200 campers staan, maar toen we het terrein opreden waren we blij verrast. Aan het eind is een mooi en rustig stuk, wel geen elektra maar met dit mooie weer hebben we dat ook niet nodig. Een heerlijke plek gevonden en we genieten van de zeer zonnige dag. Ook hier komt er een busje langs met Italiaans ijs, in Enkirch waren het er zelfs 2 per dag. Hier komt hij voorbij met Italiaanse schlagers, erg vrolijke muziek en ik ga weer voor de bijl, heerlijk ijs!! Tegen de avond gaan we riching het dorp lopen, het heeft een historisch centrum. Eerst richting de kerk, helaas gesloten.Op de prachtige oude huizen staat op houten schilden allerlei informatie over de betreffende huizen, sommige zijn heel oud, de oudste die we zagen was uit 1089!!!! Ook een oud wijnhuis met de vermelding dat in 1200 maar liefst 43.000 wijnstokken zijn geplant. We zien een leuk terrasje bij het kleine museum en ja, natuurlijk weer een wijntje. Lopen langzaam terug en gaan wat koken.

22 september

Weer verder, allereerst gaan we kijken in St. Aldegund waar we ooit (10 jaar geleden) gestaan hebben. We herkennen de plaats maar de campers staan op een smalle strook tussen de Moezel en de weg. Vinden we dus niks!! We rijden door naar Ediger-Eller waar maar liefst 2 CP's zijn. We worden wel lastig want ook die vinden we niks. Terwijl we richting Cochem rijden zien we aan de overkant campers staan en dat ziet er goed uit. We rijden de brug over en komen in Bruttig bij een kleine CP aan de Moezel. Er is plaats en we staan weer heerlijk rustig, er is geen service maar dat hebben we nu nog niet nodig. Dan de fietsen klaargemaakt en richting Cochem, aan deze kant van de Moezel is weer een goed fietspad. Uit de verte zien we een mooi kasteel en dan komt ook Cochem aan de overkant te voorschijn. Het ziet er heel leuk uit. We gaan de brug over en stallen de fietsen. Lopen dan langs de “boulevard” het is er druk, busladingen mensen worden gelost en de terassen zijn vol. Het valt wel op dat er behoorlijk afstand is tussen de tafels en veel mensen lopen met het mondkapje op. Zeker ook het bedienend personeel. We krijgen dorst en lusten ook wel een hapje, er is een restaurant met op de verdieping een terras dat uitkijkt over het water. Er liggen heel wat rondvaartboten die ook allemaal druk bezet zijn. Dan dezelfde weg terug, de andere kant is drukker en daar rijden de auto's langs het fietspad, het is ongelooflijk hoeveel er hier langs de Moezel wordt gefietst. We schatten dat 90% een e-bike heeft en dat er een groot deel met helmpjes op rijdt. Ook het aantal campers dat we de laatste week hebben gezien is overweldigend, zowel op de CP's als op de weg. Ook vandaag weer een schitterende dag, 26-28 graden, maar het schijnt dat er verandering aan komt.

23 september

Omdat er inderdaad slechter weer op komst is gaan we richting Nederland. Het weer is goed, wat frisser dan de dagen ervoor maar om te rijden prima. Vanaf Cochem nemen we 259 richting Ulmer en Kelberg, wederom een mooie weg en heel wat rustiger dan rond de Moezel. Dan de 258 naar Blankenheim richting Schleiden. Het moet een leuke plaats zijn en we zoeken daar een CP die wordt aangeduid met Eifel Naturpark Schleiden/Gmünd. Dat is dus in Gmünd en niet in Schleiden. Het is een mooie CP aan de rand van het stadje. We lopen naar het dorp en zien dat hier heel veel wandelroutes zijn door het natuurpark. Je ziet het ook op de CP en in het dorp, veel wandelaars gewapend met stok en rugzak. In het dorp zoeken we weer een leuk terras, er is hier niet zoveel, echt een “grijs”dorp, maar we vinden een Bierhaus en eten en drinken er wat. Hier gaan we voor de schnitsels en schrikken als de borden op tafel komen, hele grote schnitsels en heel veel frites. Gelukkig is er ook een heerlijk schaaltje sla bij. Het smaakt prima maar echt teveel voor ons. We krijgen bakjes met de restanten van het vlees mee. Terug bij de camper kunnen we nog buiten zitten, hoewel het wel frisser wordt en er komen wat donkere wolken opzetten. Overal waar we komen moeten we een formulier invullen met onze gegevens, zelfs op de CP. We zien dat bijna alle plaatsen voor de komende weken zijn gereserveerd o.m. voor een camperclub, die komen vast wandelen hier. s'Avonds nuttigen we het restant van de schnitsels en dat is nog veel!!!!

24 september

De afgelopen nacht heeft het flink geregend, maar als we vertrekken wordt het droog en af en toe komt de zon tevoorschijn. We volgende de 266 eerst richting Schleiden, daarna de borden Aachen volgen. Het is een werkelijk schitterende route dwars door het nationale natuurpark Eifel, veel bochten in de weg maar steeds weer een verrassing. We zien de Ruhr die zich door het landschap slingert, het lijkt soms wel een meer zo breed. De weg gaat soms heftig omhoog en omlaag met hier en daar de hairpins. We zijn blij dat de auto het goed doet en Rob vindt het wel leuk rijden zo, doet ons denken aan onze overleden reisgenoot Simon Sas, die zocht deze wegen echt op. Voorbij Roetgen wordt het wat vlakker en minder mooi, veel industrie rondom Aken. Daar gaan de de snelweg 44 op en daarna de E40 richting Heerlen. Het wordt makkelijker rijden, alleen maar over de snelwegen richting Eindhoven en dan zijn we rond het middaguur thuis. We ruimen een deel van de camper uit en de was gaat weer in de machine.

Totaal 911 km

Het was voor ons een totaal andere reis dan de voorgaande jaren. Het was ruim 10 jaar geleden dat we naar de Moezel zijn geweest. We hadden de indruk dat het nu heel wat drukker was. Het blijft een toeristisch gebied maar je kunt nog steeds plekjes vinden waar het rustig is en het is heerlijk fietsen op erg goede fietspaden. Ook de Eifel is een prachtig gebied, vooral de natuur met uitgestrekte bossen. Wij kunnen er niet fietsen, zelfs niet met de e-bikes, teveel steile wegen. Dit is echt een gebied voor de wandelaar.

We hebben van deze dagen genoten, vooral ook omdat het erg mooi weer was, en de wijntjes smaakten prima!!!