5 mei

De hele afgelopen nacht heeft het heftig gewaaid en af en toe een bui. Als we wakker worden is het wat minder en blijft het droog. We staan nog steeds op Elea, het is een heerlijke plek. De eerste jaren dat we hier kwamen, (vanaf 1990) waren we al onder de indruk van de prachtige natuur. Het is een groot natuurgebied met heel veel pijnbomen direct aan een groot strand. Ook werd er vroeg in het voorjaar al “ gereserveerd”, er werden tenten en caravans neergezet van Grieken die in de zomer hier hun vakantie kwamen doorbrengen. In die tijd waren er heel veel wilde honden. Dat is nu aan banden gelegd, er wordt voor gezorgd en er is een dierenarts in Kyperissia die een oogje in het zeil houdt en op tijd gecastreerd. Op het strand komen de zeeschildpadden, Garetta/Garetta, in mei hun eieren leggen, er is een vereniging die deze nesten beschermd, bemand door vrijwilligers, vnl. studenten, van over de hele wereld. Er worden lijsten bijgehouden van de nesten en ze worden gemarkeerd en beschermd zodat de badgasten en wilde honden ze niet beschadigen. Ook het bos is de laatste jaren sterk verbeterd, er was een periode dat de bomen er niet goed uitzagen. In die tijd werden er op de velden nog veel watermeloenen verbouwd. De eerste jaren werden ze geoogst door Albanese werkkrachten en later kwamen de Afrikanen. De meloenen velden zijn verdwenen en een groep vrijwilligers, Friends of the Forest of Elaie, planten op de kale velden nieuwe stekken van bomen en oleanders. Vorig jaar hebben wij kennis gemaakt met een aantal mensen, o.m. Dimitri Droulias, die het e.e.a. heeft uitgelegd. Men is afhankelijk van giften en ook wij storten jaarlijks een bedragje. In een paar jaar tijd is het er erg op voorruit gegaan. Ook de grote hoeveelheden vuil die er voorheen waren zijn zo goed als verdwenen. Men is duidelijk bezig er een mooie plek van te maken. Nu op 1 mei kwamen ze naar Elea om de jaarlijkse picknick te houden en zagen we weer wat bekende gezichten. Een enkele spreekt Engels daardoor kom je veel te weten.

De Nederlanders die hier hebben overwinterd, Charles en zijn vrouw, komen vanavond een drankje halen en wat bijkletsen, ze vertrekken morgen weer naar Nederland. Voor het eerst konden we een vuurtje maken, de wind viel mee en was gedraaid.

6 mei

Vandaag is Maarten hier gearriveerd. Hij belde nadat hij in Kalamata was geland en de huurauto had opgehaald. Rond 13.30 uur arriveerde hij al op Elea, snel gereden vanaf Kalamata. Zijn nieuwe tentje opgezet, een leuke tent die hij net voor zijn vertrek had gevonden op Marktplaats. Morgen vertrekken Jo en Nick en gaan wij op hun plekje staan. Onze huidige plek aan het strand is prachtig maar omdat de wind nog steeds uit zee komt, ook vaak fris en moeten we vaak een plek zoeken uit de wind. Op de plek van Jo en Nick hebben we tot laat de zon en is er aanmerkelijker minder wind. We worden heerlijk bijgekletst door Maarten en hij weet zich wonderbaarlijk veel te herinneren van de keren dat hij hier was, 22 en 10 jaar geleden. Er is nogal wat consternatie op Elea, een Duitse man, Rolf, die hier al lang staat heeft zijn auto tegen een boom gereden, het is ook zijn slaapplek maar hij was nergens te bekennen. Iemand verteld dat hij gisteravond stomdronken was en toch nog sigaretten wilde halen. S 'Avonds gaan we met Maarten bij Vasili eten die lekker de open haard aan heeft en zoals gewoonlijk ons vriendelijk ontvangt.

7 mei

Rond 10 uur zijn Jo en Nick vertrokken, we ontmoeten ze later weer om gezamenlijk door Albanië en Kroatië te rijden. We zullen de dagelijkse borrel missen, maar we spelen met elkaar Wordfeud dus we blijven wel van alles op de hoogte!!!! Plotseling komt Rolf weer tevoorschijn met heel wat wonden op zijn gezicht. Hij heeft onduidelijke verhalen over Albaniërs die hem vergiftigd zouden hebben, hij verteld dat de politie hem niet gelooft en dat hij de nacht in een cel heeft doorgebracht. Hij komt bij Nick zijn telefoon opladen en kan dan een hulpdienst bellen, die komen later zijn beschadigde auto ophalen, die goed in elkaar zit aan de voorkant. Als je het ziet dan heeft hij het er nog goed van af gebracht met enkel wat wonden op zijn voorhoofd. Ach, zo gebeurt er nog eens wat. We zetten de camper op Jo en Nick's plekje en samen met Maarten ga ik boodschappen doen. Wat een luxe om met de auto naar de supermarkt te rijden i.p.v. de camper te starten. We slaan flink wat in en kunnen weer een paar dagen vooruit. Maarten gaat onder de pijnbomen bij zijn tent een mooie vuurplaats bouwen van stenen en leem, het gaat er heel professioneel uitzien en aan het eind van de dag gaat het vuur erin en kunnen we lekker warm zitten. Er staat zelfs een bank gemaakt van oude pallets, mens wat wil je nog meer? Nou misschien wat minder wind, de zee gaat de hele dag al hevig tekeer, grote golven met opspattend water en veel lawaai van de rollende stenen. Maar de zon scheen en het bleef droog.

8 mei

Voorlopig wordt onze wens vervuld, de zon schijnt en het waait minder hard. Maarten vermaakt zich met grote wortels van riet, die zien er mooi uit en hij probeert er een mooi object van de maken. Het wordt een grote kandelaar die lijkt op een joodse 7-armige kandelaar, s' avonds kunnen er waxinelichtjes in branden, heel mooi. Dan wordt het bouwwerk aan de open haard voortgezet, hij wil er een oven van maken. De stenen worden aangesmeerd met leem en het gaat er professioneel uitzien. Als het dicht is wordt er een schoorsteen in geplaatst en gaat er een langzaam vuurtje in om het te laten drogen. Dan rijdt er een agressieve knul op een brommer voorbij en zegt dat er geen vuur gemaakt mag worden en dat hij de politie gaat waarschuwen. Rob en Maarten maken het vuur uit en even later verschijnt de brandweer, die er niet zo moeilijk over doet. Ze zeggen dat er geen vuur gemaakt mag worden en rijden vriendelijk groetend weer weg. Jammer van het leuke bouwwerk. Op Elea zijn weer een aantal honden die goed worden verzorgd door de tijdelijke bewoners van Elea. Er is een vrouw in Kyperissia die het voer komt brengen en zorgt dat de jong geboren dieren worden ontwormt en ingeënt. Een van de drie grote honden gaat deze week op het vliegtuig naar Duitsland, hij is geadopteerd door een boerenbedrijf. De andere twee oudere honden blijven en er wordt goed voor gezorgd. Ook is er een 8-tal jonge hondjes die door een Duits echtpaar worden verzorgd. Ze zijn ondergebracht in een oud busje en ze worden een paar keer per dag uit gelaten, erg leuk om te zien, Maarten is er weg van. Een paar ervan hebben ook al adoptieadressen.

9 mei

Weer een heerlijke dag, we wassen wat en ruimen weer eens op. Rob wandelt geregeld langs het strand en beide heren nemen vaak een duik in de zee, die nog behoorlijk fris is. Maarten gaat ook op onderzoek uit en loopt naar de rivier. Hij is geschrokken van alle troep die daar ligt, vooral veel plastic. Hij komt terug met een hele lading en gaat ermee aan de slag. Er wordt een windmolen van gemaakt die erg goed werkt en oogst veel bewondering van de mede camperaars. Af en toe zien we campers die ook vorig jaar hier hebben gestaan, o.m. een alleen reizende Fransman met een 4-wheel drive busje die vorig jaar veel mensen heeft geholpen om uit het zand te komen waar ze waren vast komen zitten. We maken in de middag de warme maaltijd en kunnen dan lang buiten zitten en de zon onder zien gaan.

10 mei

Met het ontbijt worden we getrakteerd op wentelteefjes, die Maarten heeft gemaakt van het oude brood, heerlijk. Dan ga ik met Maarten richting Kyperissia, boodschappen en proberen een kapper te vinden. Dat is inmiddels hard nodig. Na de bakker gaan we even bij Effie langs, alles is goed met Lakis en de jongens. De kapper is er om de hoek en we kunnen na een half uurtje terecht die ons allebei kan knippen. Ik als eerste aan de beurt en er wordt stevig de schaar ingezet, flink uitgedund en het resultaat is goed, anders dan in Nederland maar voorlopig prima. Dan is Maarten aan de beurt en zegt dat hij de zijkanten iets korter wil. Tot zijn schrik gaat de tondeuse er in en worden het kale zijkanten. Het is ook moeilijk uit te leggen wat je precies wil ondanks de foto die hij heeft laten zien. De bovenkant blijft gelukkig langer en hij krijgt een trendy Griekse coupe en is er niet blij mee!!! We hebben wat mooie dorades gekocht om straks te grillen en gaan verder wat inkopen doen bij de Lidl en de groentekraam. We zijn pas rond 2 uur weer terug. De brandweer staat hier om te lunchen en Rob vraagt of we mogen BBQ-en, mag niet dan maar de Cadac grill aan. Ging prima en we hebben een heerlijke vis gegeten. De duitse vrouw van Animal Rescue komt naar de honden kijken en Maarten informeert naar de mogelijkheid van de adoptie van een hond, hij zou er graag een meenemen. Dat zou goed kunnen, ze krijgen hier een paspoort en worden gechipt, je moet alleen contact opnemen met de vliegmaatschappij of je zo'n hondje kan meenemen. Hij gaat er over nadenken.

11 mei

Een heerlijke dag hier, zon een beetje wind, perfect!!! We doen niet zoveel, de mannen zwemmen en lopen veel. S'Avonds rijden we naar Kalo Nero om een hapje te gaan eten, we worden getrakteerd door Maarten. Opnieuw een heerlijke maaltijd, het is altijd leuk om de tafel vol heerlijkheden te zetten en te genieten. We zitten in een taverna waar we ooit met de familie hebben gegeten na een bezoek aan de Neda Spings. Hier hebben we vanavond een spectaculaire zonsondergang, dus is het dubbel genieten.

12 mei

We hadden gehoord dat er op zondag een grote markt is in Kopianaki, zo'n 20 km van Elea. We rijden er al bijtijds heen en het is een verrassend grote markt met een zeer gevarieerd aanbod. Veel zigeuners met complete tuinmeubels en potten. Heel veel groente- en potplanten. Kramen vol fruit en groente, kaas, honing, olijven en veel gereedschap. Ook de kleding en schoenen kramen ontbreken niet. Langs de kramen wordt er veel te eten aangeboden, de bekende “porko”, in de oven gegaard speenvarken dat onder plastic kappen staat en waar men het gevraagde stuk vanaf hakt. Overal wordt al vroeg gegeten, rond half elf gaan de schalen en borden al op tafel, salades, frites, souvlaki, van alles wat. Voor ons nog te vroeg, wij houden het bij een frappé, maar kopen wel veel fruit en groente. Vergeleken met de groente winkels in Kyparissia is het aanmerkelijk goedkoper hier op de markt, mooie grote vleestomaten voor 70 cent een kilo, sinaasappelen slechts 50 cent.

Heerlijke feta en bossen oregano voor Maarten. Zo kunnen we weer een aantal dagen vooruit.