dinsdag 30 augustus

Het is gelukt om de blog te versturen en er komen altijd veel reacties van onze volgers, leuk. Gistermiddag is Rob nog naar de oesterbanken gelopen om er foto's te maken. Deze geven een goed beeld van de werkzaamheden rondom het oogsten.

Het bleef alsmaar hard waaien en ondanks dat de zon scheen was het te fris om nog buiten te zitten.

Vandaag zijn we richting Rennes gereden, het is voor een groot deel een autoweg, dus het schiet lekker op. Eerst Avranches dan Fougeres en rond het middaguur arriveren we op de camping in Rennes. Het is warm vandaag, nu zelfs 34 graden, hoe groot kan het verschil met gisteren zijn. Het is een mooie camping die in het park Gayeulles ligt, elke plek geeft een electra aansluiting en water en zelfs een afvoer voor vuil water. Dan maken we gebruik van de douches, heerlijk om weer uitgebreid te badderen, vooral nu het zo warm is. Er is gelukkig steeds wel een plek rond de camper waar schaduw is.

S'Avonds lopen we naar een meertje waar een bar/restaurant is. Het is een leuke plek direct aan het meertje waar veel eenden in dobberen. Het terras zit behoorlijk vol en we gaan wat eten bestellen, het is zelf service. De naam restaurant voldoet niet aan de verwachting die we hebben maar je kunt een uitgebreide burger bestellen of wat tapas. We nemen dus die burger met een karafje wijn, smaakte prima. Terug bij de camper kunnen we nog lang buiten zitten, het blijft warm.

woensdag 31 augustus

Op ons gemak ontbijten en dan op weg naar de bus die ons naar het centrum van Rennes zal brengen De bushalte is een kwartiertje lopen vanaf de camping door het park. Al snel verschijnt de bus de C3 en belanden we op de Republique bij een groot busstation. Vandaar lopen we naar het oude centrum en gaan eerst op zoek naar het toeristenbureau ondergebracht in een kapel uit 1494. We krijgen informatie over de bezienswaardigheden en gaan op zoek. Rennes is niet zo'n bekende toeristenplaats maar al in de 11e eeuw liet Rennes van zich horen vanwege het verzet tegen de Noormannen. In 1561 kreeg de stad vanwege de vele edelen en kunstenaars de officiële titel hoofdstad van Bretagne. Er werden een parlementsgebouw en verschillende indrukwekkende herenhuizen gebouwd. Helaas werden die samen met het stadscentrum door een grote brand in 1720 verwoest. Daarna kwam er veel nieuwbouw waarvoor stenen werden gebruikt i.p.v. de houten materialen van de vakwerkhuizen. Gelukkig zijn er in het oude historische centrum nog veel van die oude vakwerkhuizen terug te vinden, sommige worden gerestaureerd. Rennes is een echte universiteits stad, er zijn meer dan 70.000 studenten, die een levendig beeld geven aan de stad.

We lopen door de oude wijk naar de cathedraal Saint Pierre, die op de resten van twee Gallo-Romeinse tempels is gebouwd. De sobere neoklassieke architectuur is bedolven onder goud en stucwerk, die zo kenmerkend zijn voor de goede smaak van de bourgeoise, het doet nogal protserig aan.

We lopen terug naar de Republique via de Place des Lices, waar twee grote markthallen staan. Op zaterdag vind hier een van de grootste en mooiste markten plaats, maar helaas het is woensdag en geen markt activiteit. Wel is er rondom het plein allerlei leuks te zien, winkeltjes, galeries, fraaie oude huizen met stukwerk en volop restaurantjes en bars. Ook zijn er grote winkelstraten met allerlei luxe artikelen van de bekende merken.

Genoeg gelopen over de kasseien waarmee de straten zijn geplaveid en we gaan naar een brasserie waarover we goede berichten hebben gekregen, La Chope. Na even zoeken hebben we die gevonden en we hebben er heerlijk gelunched. Lekker eten en leuke bediening. Dan weer naar de bus en terug naar de camping. In de stad had het een beetje geregend maar terug in het park waar de camping in ligt zien we dat het hier echt geplenst heeft.

Het blijft warm en door gevallen regen is het benauwd.

donderdag 1 september

We vertrekken uit Rennes en via de rondweg vinden we al snel de D177 zuidwaarts. Het is een goede autoweg en erg rustig. Bij Redon zien we weer een Lidl en gaan wat aanvullen. Hier zien we weer dat ook in Frankrijk alles duurder is geworden. Bij het tanken was het opvallend dat de diesel hier 25 ct goedkoper is dan in Noord Frankrijk. Richting La Roche Bernard waar we de rivier La Vilaine oversteken. Richting La Baule waar we de aanduiding La Turballe zien, dat is ons doel voor vandaag. Jo en Nick komen vanuit het zuiden ook daarheen. Het is altijd leuk elkaar weer te zien en wat reiservaringen te delen. Jo had een leuk restaurantje ontdekt in het dorp, Chez TonTon, dus snel daarheen, al is het alleen maar voor de naam!!!!. Een leuk terras en er zaten veel dorpsbewoners, geeft altijd een leuke sfeer.

We bestellen het menu du jour, er is voor elk wat wils. Behalve Nick gaan we voor het hoofdgerecht voor de mosselen. Niet eerder hadden we in Frankrijk zulke goeie en lekkere mossels, er was een lekker voorgerecht en ook nog een dessert. Lekkere wijn erbij en zeer voldaan terug naar de CP om uit te buiken.

vrijdag 2 september

Er was slecht weer voorspeld voor de komende dagen, veel regen en onweer. Het heeft vannacht een paar spetjes geregend maar we staan op met de zon. De fietsen worden klaargezet en we gaan eerst even bij de toeristen info langs voor een kaart van de omgeving. Het bureau ligt aan de haven, er zijn hier heel wat visserboten en vooral veel plezierjachten die hier in de haven liggen. Het was even zoeken voordat we het goede fietspad hadden maar daarna heerlijk fietsen langs bos en strand. Er zijn verschillende opgangen naar het mooie strand en ook veel parkeerplaatsen voor auto's. We zien zelfs nog een CP.

Links van ons zien we veel zoutpannen, we zijn niet ver van Guerande, bekend van het zeezout. We eindigen bij een schiereiland t.o. Le Croisic. Daar stopt de weg en we zien aan de overkant van het water het stadje liggen. Maken wat foto's en gaan op de terugweg. Het was een leuke rit, ruim 20 km gefietst en dus wel een drankje verdient. De verwachte regen is uitgebleven, het was zelfs een prachtige zonnige dag. Aan het eind van de dag hebben we de gezamelijke borrel en altijd veel gespreksstof.

Zaterdag 3 september

Jo en Nick trekken weer verder maar wij blijven hier nog een dagje. Opnieuw weer stralend weer. Vandaag is er markt in La Turballe dus daarheen. Het is geen grote markt maar er is wel een grote overdekte markthal met een mooi aanbod van zeevruchten en verse vis. Ook veel fruit en groente. Opnieuw constateren we dat alles duur is, fruit als nectarines en pruimen zijn plm. 10 euro per kilo en ook de groente is erg duur. Dan even naar de grote super U voor vers brood, wijn en wat kaas. Later fietsen we door het dorp opnieuw naar de haven en lopen daar wat rond, er staat o.m.een gigantische ijsfabriek en er liggen een aantal vissersboten. Dan een terrasje met uitzicht op de haven. Het is overal gezellig druk, weekend.

Na onze goeie ervaring bij Chez TonTon gaan we weer voor de bijl. Opnieuw het menu'tje, met nu wat andere gerechten maar de mosselen houden we erin. We zitten tussen een aantal dorpsbewoners die flink aan het innemen zijn, ze hebben de grootste schik.

De zon laat zich weer van de goede kant zien en we zitten heerlijk bij de camper.

Morgen gaan we weer op pad.

zondag 4 september

We rijden naar de CP in Penestin, het is een mooie plek met veel bomen. We beginnen de dag met een buitje en later laat de zon zich weer zien. Nadat we ons hebben geinstalleerd lopen we naar de kust, 10 minuutjes en dan zien we de prachtige stranden die laag onderaan de okergele rotsen liggen. De plek heet hier les Mines d'Or en er schijnen goudmijnen geweest te zijn, Vanaf de rotsen kun je met trappen naar het strand waar behoorlijk wat mensen van genieten. De plek ligt bij een uitspanning waar ook WC 's zijn en wij kijken uit op de mini golf die vandaag gesloten is.

De CP ligt een behoorlijk eind van de dorp dus we blijven hier.

maandag 5 september

Bij het uitrijden van de CP hebben we even een probleem, we hebben gisteren niet op de juiste manier ons kaartje verlengt, we konden er niet uitrijden, de slagboom bleef dicht, maar er kwam snel hulp en dus weer op pad. Richting Arzal gaan we de hefbrug van de rivier de Vilaine over, dan bij Muzillac weer wat boodschappen bij de Lidl. Het is er een chaos, nauwelijks brood waar we voor komen maar de vakken worden allemaal gevuld met wijnen, het is deze tijd het feest van de wijnen en er zijn veel aanbiedingen.

Dan naar Ambon en op zoek naar de plek bij Treherve, die we nog kennen van een vorige reis. Hier stonden we met franse camperaars die voor de oesters kwamen. Het is een kleine plek met wel een WC, en we staan er weer prima met uitzicht op zee. Als het eb wordt gaat Rob gewapend met zijn mandje, oesters steken en ik neem de stoel mee naar het strand. Het is er heerlijk, zon en een beetje wind, Rob komt terug met een mandje vol oesters. Wat een rijkdom.

dinsdag 6 september

We worden wakker met hevige regenbuien op het dak, dus nu is er wel tijd om de blog weerbij te werken. Op de weersverwachting zien we dat het later beter wordt.