20 oktober

Wat een mooie plek hier, alleen maar rust midden in de landbouw gebieden aan de rand van het dorp. We staan vlak naast een grote begraafplaats en dat is altijd bijzonder om te zien in de zuidelijke landen. Dit is een ronde koepel met in de wanden allemaal nissen voor de overledenen, alles staat vol bloemen.

We vertrekken en rijden naar de SS434 richting Verona. Een goede 4-baansweg, bij Verona aangekomen wordt het weer hectiek, er zijn hier rondom de stad veel aansluitingen van wegen en het is chaotisch met het drukke verkeer. We blijven de borden volgen naar de autostrada A 22, uiteindelijk belanden we daarop en willen helemaal de autostrada rijden tot aan Bolzano. De dag begint wat mistig maar in de loop van de ochtend komt de zon weer te voorschijn. Het is een prachtige weg die door een diep dal slingert, links en rechts tegen de heuvels zien we heel veel wijngaarden, er komen erg goede wijnen uit deze streek w.o. de bekende Barolo. Rechts van ons loopt de rivier Adigo en de spoorbaan. Daar naast is weer de SS12, die we meestal nemen. Links rijden we niet ver van het Gardameer.

Bij Bolzano aangekomen nemen we de afslag naar Merano, tot aan Merano is het weer 4-baans en dan begint het geslinger op de SS38, we noemen dat altijd de appelweg. Er staan heel veel appelbomen en er wordt druk geoogst, mooie rode of knalgele appels. Langs de weg zijn verschillende verkooppunten voor de appels en het bekende tiroler speck, jammer dat het lastig is om daar te stoppen met de camper. Op weg naar de Resiapas gaan we rond het middaguur stoppen bij de CP in San Valentino alla Muta, het is opnieuw een prachtige plek aan het meer, waar wij een van de laatste plekjes hebben. Een verhard stuk voor de camper en bij elke plek een grasveldje om buiten te zitten. Elke plek heeft elektra, water en afvoer. We krijgen van de beheerder de sleutel voor het sanitair en hij zegt dat het bijbehorende restaurant gesloten is en verwijst ons naar het dorp zo'n 100 meter verder waar verschillende restaurants zijn. Veel is al gesloten maar we vinden een restaurant met een terras waar we pizza's bestellen. Ze zijn zoals ze horen te zijn in Italië, heerlijk!!! Het terras ligt in de zon en is redelijk beschermd tegen de wind. Het is fris plm. 14 graden maar met de zon erbij krijg je echt het wintersport gevoel. We zien op de weg die hierlangs loopt nog heel veel campers richting de pas rijden. De CP ligt aan het terrein waar de skiliften zijn. Even naar het toilet in het sanitair gebouw en we staan versteld van de luxe hier, droogrekken voor de ski's en schoenen, wasmachines en drogers en de toiletten en douches lijken wel thuis te horen in een 5 sterren hotel, alles heerlijk verwarmd. Een echte aanrader deze plek, maar wij denken dat je er op tijd moet zijn, want het is gauw vol.

21 oktober

Dat was een vergissing, i.p.v. een camperplaats was dit de camping in San Valentino, er is wel een CP maar die ligt lager en is goedkoper. Maar we hebben wel genoten van de luxe van deze camping, vooral omdat het kouder wordt.

We rijden in de mist via de Resia pas naar Oostenrijk, deze pas is makkelijk te rijden. Bij Landeck zien we dat we nog gratis door de tunnel mogen rijden, dat schiet lekker op. I.p.v. de berg over zijn we al snel weer op de weg nr. 171 waar we geen vignet voor hoeven te hebben. Na Imst komt de Fernpass, gelukkig is de mist weg en schijnt af en toe de zon. Deze pass is heftiger om te rijden, maar de natuur is prachtig, we zien overal de tekenen van de herfst, veel mooi verkleurde bomen. We rijden Duitsland in en stoppen even in Füssen, niet voor de CP, maar om even bij de Lidl de laatste boodschappen te doen voor onderweg.

Via Ulm rijden we richting Stuttgart naar een CP in Weilheim, een mooie plek om te overnachten, waar we ook weer stroom hebben en de kachel kan branden.

22 oktober

We vervolgen de weg richting Stuttgart en nemen de afslag naar de 61 richting Koblenz, het is vrij druk, maar gelukkig maar 1x in de file. Bij Mendig vinden we een CP die vlakbij het Vulkaanmuseum ligt. Grote parkeerplaats met alle voorzieningen. We maken een wandeling en zien erg veel uitingen gemaakt van de lavasteen, nogal somber. Het is er vrij druk, het is herfst vakantie in Duitsland en veel mensen gaan nu het museum bezoeken, vooral veel kinderen. Wij lopen naar de brouwerij waar speciaal Vulkan bier wordt gebrouwen en kopen wat flesjes. Ook in de brouwerij is weer eea te bezoeken, o.m. een diepe kelder, maar het lokt ons niet. We vinden het allemaal nogal somber. Tevens maken we een reservering om daar s'avonds te eten. Kregen een berichtje van Jo en Nick dat ze al thuis zijn.

Gereden 328km

23 oktober

Het was een gezellige drukte gisteren in het restaurant. Voordat je binnen mag moet je aantonen dat je gevaccineerd bent en een mondkapje dragen. Gelukkig voldeden wij aan beide voorwaarden en zo gauw als je aan het tafeltje zit mag het kapje af. We bestelden eea en het smaakte goed. Het is voor ons onvoorstelbaar hoeveel bier hier gedronken wordt, halve en hele liters verdwijnen als sneeuw voor de zon!!!!

Na ons ontbijtje vertrekken we richting Nederland, opnieuw is er een omleiding op de 61, net als op de heenreis. Via Bonn en Keulen worden we richting Venlo geleid, het is ook hier vrij rustig op de weg.

Rond 13.00 uur waren we weer thuis en altijd heerlijk omweer thuis te zijn. We halen het meest noodzakelijke uit de camper en later komt Mascha die een heerlijke maaltijd voor ons heeft gemaakt. Leuk om weerbij te kletsen en te horen over de familie. Ook verteld ze over de leuke vakantie die ze in Frankrijk hadden.

24 oktober

Het was weer een fijne reis waar we vooral veel plekken in Griekenland hebben bezocht waar we eerder waren. Verschillende Griekse vrienden ontmoet en herinneringen opgehaald. Dit keer zijn we niet zo ondernemend geweest om nieuwe gebieden te zoeken. Het was vaak erg warm en dan is het heerlijk om in de buurt van de zee te zjn.

Nu gaan we de camper leeghalen en schoonmaken, altijd een hele klus. De wasmachine draait en we boffen met het droge en zonnige weer.

Dan maar weer eens nadenken over een volgende reis, we zien wel.