9 mei maandag

Mooi weer vandaag. We pakken de fiets en gaan rihcting de zoutpannen. Al snel zijn we bij een leuke winkel waar allerlei soorten zout worden verkocht. We kopen er wat van, gekruid met thym en basilicum. Naast de winkel is een klein museum, waar te zien is hoe men vroeger het zout oogstte. We fietsen verder en zien onderweg grote hopen zout liggen, soms heel donker van kleur. Nog een stukje verder liggen de cabanas des pecheurs, kleine onderkomens voor de vissers, een klein haventje waar de bootjes en netten liggen. Het is een rommelig maar schilderachtig geheel. Je kunt er zelfs vis kopen.

Een stukje verder wordt het pad heel slecht, grote keien, niet te fietsen. We draaien om en zien bij het naderen van Gruissan le Village een markt. Stoppen dus!!! Het is een leuke markt met veel verse producten en natuurlijk ook kleding. We kopen er een gegrilde kip, mooie tomaten en een mandje met groene asperges. Dan rijden we naar het terras La Paix in Le Village, waar we meestal een drankje doen. Het is vergeleken met zomers erg rustig.Bij het benzine station zit een goeie bakker en kopen er een brood.

10 mei dinsdag

Op nieuw op de fiets richting de route van de zoutpannen. We zagen op een kaartje dat we gisteren de verkeerde kant op waren gereden. Nu route 1 vanaf het goeie startpunt, dit zou de meest makkelijke route zijn. Dat was het ook, vooral het eerste stuk langs het Etang de Gruissan. Ik voel het kribbelen op mijn rug onder mijn T-shirt en word gestoken, waarschijnlijk een soort knutjes, binnen mum van tijd verschijnten er grote bulten.Dan een stuk bos en het Ile de St, Martin in. Hier wordt het lastiger, hoogtes en een groot stukken met losse stenen, niet te fietsen. We merken dat we een mountain bike route rijden, stom hoor, niet goed gekeken. Maar met onze fietsen aan de hand komen we verder, gewoon de P stand invoeren!!! We zien onderweg opgravingen van oude romeinse waterinstallaties. Overal staan de wijnstokken, soms met klaprozen omzoomd.

Later wordt het weer makkelijker en rijden we opnieuw langs de Cabanas des Pecheurs. Iets verder gaat de route door de zoutpannen er is een pad dat tussen de reservoirs gaat en belanden uiteindelijk op een groot strand. De route gaat hier over het strand, een prachtig groot strand, totaal verlaten. Soms fietst het wat lastig als we door het losse zand rijden, maar op de stukken waar ook auto's kunnen rijden gaat het redelijk. Het was voor ons een moeilijke maar prachtige rit.

11 mei woensdag

We verlaten Gruissan, het was weer heerlijk hier. Allereerst even gas en diesel tanken, dus we kunnen weer vooruit.

Richting Marseillan-Plage waar we een leuke camping hebben uitgezocht, Beauregard!! Om te beginnen rijden we weer eens fout, door mijn verkeerde aanwijzing moeten we een eind omrijden via le Grau, dat is geen pretje, smalle kleine straten met allerlei obstakels. De stemming wordt er niet beter op, nou maar hopen dat de camping OK is!! Uiteindelijk de goeie weg richting Sete en zo belanden we bij Maerseillan Plage. Om te beginnen schrikken we hier van, het lijkt wel een klein Playa de Aro, veel winkels en restaurants.Ook hier rijden we fout maar uiteindelijk “Beauregard”, we worden allerhartelijkst ontvangen en kunnen een plekje uitzoeken. We starten met 2 dagen en dan zien we wel weer. Voor ons is dit een supercamping, klein met zeer ruime plekken die veel privacy hebben door alle mooie bomen en struiken die er staan. Overal zijn bloemperken aangelegd, sommige met zitjes. Het sanitair is goed en verzorgd.

De camping ligt direct aan een mooi strand omgeven door wat lage duinen.

Aan het begin van de avond gaan we het dorp in, zien een oesterbar en gaan voor de bijl. Ze hebben hier overal aanbiedingen van oesters met een glas wijn. Rob de oesters en ik garnalen. Prima start!!!

Na wat te hebben rond gelopen en gezien dat hier erg veel restaurants, bars en terrassen zijn. Het is niet overmatig druk, nog geen seizoen. We stellen ons voor dat het hier zomers een heksenketel is. Op de plattegrond zien we dat hier zo'n 18 campings zijn!! Dan gaan we bij een leuk restaurantje een pizza eten, vooral de leuke bediening deed het hem.

12 mei donderdag

De wasmachine wordt gevuld en na een uurtje hangt de was te drogen. De ochtend begon bewolkt maar later kwam de zon er weer bij, het is heerlijk, zo'n 22-25 graden en een beetje wind. We pakken de fiets en rijden naar het toeristenbureau. Daarnaast bevind zich een grote camperplaats die nog niet vol is. Het is nu niet duur, 6 euro per nacht maar je staat er wel hutje mutje, nauwelijks plek om buiten te zitten. Wat zijn we dan blij met onze plek op de camping!! We fietsen door langs het strand naar de haven, hier kun je boeken voor een boottocht, een beetje ongezellige plek.

Terug in het dorp gaan we naar de Spar en kopen wat brood. Er is t.o. de camping ook een kleine winkel voor brood etc. Ook gaan we langs de pharmacie om muggen lotion te kopen, want die beestjes zijn ook hier volop aanwezig.

Het bevalt ons goed hier en we willen nog wel wat blijven. Bij de receptie horen we dat we tot zaterdagop deze plek kunnen blijven staan. Daarna moeten we evt. verhuizen naar een andere plaats.

13 mei vrijdag

Weer mooi weer, gaan nu een rondje lopen en wat winkeltjes bekijken, Rob blij!!!

Het enige wat we vinden is een nieuwe gasaansteker en bij de Spar brood en worstjes voor vanavond.

We gaan weervoor de bijl, Rob een bordje oesters en voor mij heerlijke gekookte garnalen. Lekker glaasje wijn erbij en smullen maar.

Hier bij de wijnhandel vinden we de wijn die Mascha had aanbevolen, GRIS rose d'Oc, met 2 flamingos op het etiket. Kopen een fles om te proberen en ja, hij is lekker!!!! Morgen op zoek naar een nieuwe bestemming.

14 mei zaterdag

Prachtig weer vandaag, zo warm was het nog niet. Allereerst doen we bij de Lidl in Marseillan nog wat boodschappen, het is er erg druk, wat wil je, zaterdag.

Dan rijden we naar Domaine de Morin- Langaran bij Mezze, hier is een camperplaats bij. Het is een mooi landgoed en we hebben goede recencies gelezen, we nemen een kijkje in de cave, ziet er aanlokkelijk uit. Maar het is nog vroeg en het terrein is niet zo gezellig om in je eentje te staan, dus door want we kunnen hier overal wijn kopen.

Rob heeft een leuke camping gezien in Bouziges, Lou Labech, vlakbij het bekende oesterdorp aan het bassin de Thau. We rijden door het dorp en inderdaad, oesters alom. Bij de camping aangekomen krijgen we een leuke plek met prachtig uitzicht over het bassin. Het is een kleine camping en we hebben een van de laatste plekken.

Het is met de warmte van vandaag heerlijk om ook wat schduw te hebben.

15 mei zondag

Natuurlijk eerst ons zondagse ontbijtje, en weer een verrassings pakketje van Mascha. Dit keer een uitdaging, een spelletje.

We zien dat er om het meer een mooi wandelpad is en het schijnt dat je rond het meer kunt fietsen, maar liefst zo'n 60 km.

Hiep, hiep hoera, ik kan eindelijk weer een paar schoenen aan met die teen en we gaan gelijk een wandelingetje maken richting het dorp. Een leuk pad vol met prachtige bloemen, er is zelfs een klein strandje waar je kunt zwemmen. Het wordt al behoorlijk druk, veel mensen komen genieten van de oesters.

We lopen weer terug en besluiten ook maar te gaan voor een hapje. Het viel niet mee om een plekje ergens op een terras te krijgen, alles vol en we hebben niet gereserveerd, en dat om 12 uur!!!!

Dan nemen we maar genoegen met een tafeltje binnen in een leuk restaurantje. Aan de toonbank geef je aan wat je wil eten, alleen schelpdieren in allerlei variaties. Rob neemt een gemengd bordje en ik ga weer voor de garnalen. Vooraf krijgen we een soort pasteitje met een vulling van calamaris in een tomatensausje, de specialiteit van hier. Een lekkere witte wijn erbij en voorlopig zijn we zoet.

Leuk om te zien hoe men overal geniet van het zeebanket, men staat in de rij voor een tafeltje.

Vandaag is het minder warm, het waait harder.