30 mei mandag

Wat een verademing, de wind is gaan liggen. We ontbijten, ruimen wat op en vertrekken. Eerst gaan we richting Crest, opnieuw een mooie route en een goeie weg.

Dan richting St. Romans waar we om de stad heen worden geleid. Het volgende doel is Hautrives waar het Palais Ideal staat. De weg erheen is schitterend, en al snel zijn we in het stadje. Het Palais hebben we jaren geleden al bewonderd, het is een wir war van bouwsels, gemaakt door de postbode van Hautrives. Hij heeft er jaren over gedaan, materialen verzameld en zijn fantasie erop uitgeleefd. We kunnen niet op de CP van Hautrives staan, er is een sport evenement en alles staat vol. Dus het opnieuw bewonderen van het Palais gaat niet door. We rijden verder naar het noorden via Beaurepaire en gaan naar de CP in Eyzin-Pinet. Ook nu weer door een prachtig stuk natuur.

Al gauw staan we op de CP een prima plek, er kunnen 6 campers staan en hij loopt snel vol. Aan het eind van de middag gaan we een rondje door het dorp maken, nou ja, een rondje is teveel gezegd. Er staat een kerk op een heuvel (gesloten) er is een bar/annex tabac, ook gesloten, alleen het kleine supermarktje is tot 7 uur open. Er staat een huis waar leuke muur schilderingen op zijn aangebracht. Het meest bezienswaardige van het dorp. Verwonderlijk dat hier zoveel mooie appartementgebouwen staan. We vermoeden dat deze voor de mensen zijn die in Vienne of Lyon werken.

We krijgen nog een berichtje van Jo en Nck, zij blijven nog enkele dagen aan de Maas om daar te fietsen, dus de ontmoeting zal er niet in zitten.

31 mei dinsdag

Vandaag een beetje regen, tegen de tijd dat we vertrekken wordt het weer droog maar blijft bewolkt. Eerst de weg naar Vienne en dan belanden we al snel op de rondweg van Lyon. Deze is tolvrij en dat schiet lekker op. Het is een drukke weg, vooral veel vrachtauto's. Net boven Lyon nemen we de weg naar Bourg-e-Bresse, wel een stukje tol. Dan de afslag voorbij Bourg-en-Bresse naar de D 975 om naar de CP te rijden in Mantenay-Montlin. Het is een agrarisch gebied, we zien al volop de nieuwe zonnenbloemen te voorschijn komen en ook de mais begint te groeien. De CP is van de Pass' Etapes op een voormalige camping. Hier is goed sanitair en we hebben wel zin in een lekker warme douche. Het is nu te fris om onze buitendouche te gebruiken. Het blijft bewolkt maar rond een uur of 4 komt de zon.

1 juni woensdag

Vandaag rijden we eerst richting Tournus, een gebied waar veel mooie oude huizen staan. Voor Tournus krijgen we weer eens een omleiding richting Louhans maar zijn dan snel weer op de weg richting Seurre, de D996. Het is wat saaier landschap, vooral heel veel korenvelden. We doorkruisen wat kleine dorpen en gaan naar Dijon waar een goede rondweg is. Het verkeer is druk maar gelukkig rijdt alles goed door. We nemen de D974 naar Langres, eerst nog even kijken bij Villeguisien-le-Lac, waar een Cp is. Deze stond ons niet aan dus we gaan door naar een CP bij Longeau-Percey. Dit was helemaal verschrikkelijk, een zanderig veld direct aan de doorgaande weg, afgekeurd!! Dan weer naar Langres waar we al eerder op de CP hebben gestaan. Een prima plek met een mooi uitzicht en op loopafstand van de stad. Er is plaatsvoor wel 30 campers maar we zijn de enige. In de loop van de middag komen er wat campers bij maar het blijft heel rustig. S'Avonds lopen we naar de stad en zien als we de stadspoort doorzijn, een leuk terras met een restaurantje. We eten en drinken er wat en lopen later het centrum in. Er zijn verschillende leuke terrassen met eetgelegenheden, bewaren we voor een volgende keer.

2 juni woensdag

We horen van Jo en Nick dat ze in de buurt zijn en dat ze gaan staan op een CP bij Dieue sur Meuse. Die richting gaan we uit , we rijden de D 74, langs Goncourt een voor ons bekende en leuke plek. De plek is gerenoveerd en er staan overal picknick banken. Het is nog te vroeg om te stoppen en we drinken er koffie. Verder om hoog en langs Neufchateau de D964, het blijft alsmaar een mooie weg, nu wat meer heuvels en afwisseling. Voorbij Void gaan we onder de snelweg van Toul door en via Commercy verder noordwaarts. Dit is een gebied waar tijdens de 2e Wereldoorlog hevig is gevochten. We zien bijna in elk dorp bij de Marie monunmenten ter nagedachtenis van de gevallenen. Ook passeren we het dorpje waar Jeanne d'Arc is geboren en zien haar geboortehuis. Bij St. Mihiel is een museum van de route de Sacre, de weg die de legers hebben gevolgd. Langs deze weg staan km paaltjes met een helm erop.

We arriveren in Dieu-sur-Meuse bij de CP waar Jo en Nick al een plekje hebben gevonden. Zij zijn afgelopen maandag pas uit Nederland vertrokken en gaan nu zuidwaarts. Het is leuk elkaar weer te zien en bij te kletsen, het is behoorlijk warm maar gelukkig wat schaduw van de bomen die hier staan. Er is bij de CP een kebap tent waar we met elkaar iets eten.

3 juni donderdag

We nemen afscheid van Jo en Nick en wij vertrekken wat later en gaan we naar Stenay. Ooit hebben we ook hier gestaan en er is nu midden in de Maas een eilandje waar een CP is, prima verzorgd, elektra, douches en WC's . Bij de captainerie tevens toeristen info halen we wat informatie. Er zijn wat leuke dingen te zien en er is ook een biermuseum.Rob kan zich herinneren dat we daar destijds zijn geweest en dat we toen op een plek voor de captainerie hebben gestaan, het eilandje was toen nog een parkje. Aan het eind van de middag lopen we naar het biermuseum. Je komt er via een mooie kruidentuin waar de verschillende kruiden staan die gebruikt worden voor het brouwen. Leuk om te zien hoe er in de oudheid al bier werd gebrouwen. Overal te wereld wordt nu bier gebrouwen en het museum geeft daar een goed overzicht van. Er staan ook grote koperen ketels, heel leuk de verschillende reklameborden uit de voorbije jaren. Aan het eind van de bezichtiging is er een bierlokaal waar we een lekker biertje drinken. Men is buiten druk bezig een evenement voor te bereiden. A..s. zondag is er een bierfeest met muziek en een braderie.

We gaan maar weer eens voor een hapje eten, er zijn wat pizzeria's en een waar ook een gewone kaart is. Die kiezen we en we hebben weer heerlijk gegeten.

4 juni zaterdag

We waren op tijd wakker en na een heerlijke douche besluiten we weer op pad te gaan. Het is wat bewolkt en we schieten lekker op, via Sedan richting Bouillon in België. Dan zitten we al snel op de autoweg naar Namen, het is rustig op de weg en Rob gaat ervoor om naar huis te rijden. We passeren Brusselen Antwerpen en het is overal rustig. Het vakantie verkeer i.v.m. Pinksteren valt mee. Rond 3 uur zijn we weer thuis en Mascha nodigt ons uit om s'avonds een hapje te eten. Dat was natuurlijk van harte welkom!!!! Een heerlijke gegrilde dorade stond op het menu.. Later kwamen Maarten en Maartje ook langs en we konden de bus bewonderen die Maarten heeft gekocht om er een camper van te maken. Goeie keuze en een mooie bus, die hij ook kan gebruiken voor zijn werk.

Het was weer een leuke campertrip, goed weer en leuke camperplaatsen en een paar campings.