23 maart

Eerst nog even een douche, dat is hier iets dat te wensen overlaat, het is er niet echt schoon maar er komt wel lekker warm water uit de kraan. Dan gaan we de kustweg SS16 weer op, passeren Rimini, Riccione overal erg druk, veel rotondes en stoplichten. Bij Pesaro zien de de Lidl en gaan wat aanvullen. Hier wordt Fano aangegeven vis de SS25, deze weg kennen we niet maart die is aanmerkelijk rustiger dan de SS16 en loopt voor een deel door heuvels. Na een poosje belanden we weer op de SS16. We gaan eerst op de CP kijken in Fano centrum, deze is helemaal vol en ziet er ook niet erg aanlokkelijk uit. Het is wel heel dicht bij het historische centrum dat er wel leuk uitziet. Dat kennen we helemaal niet, nu op zaterdag is het heel druk en nergens een plek om te parkeren met onze ruim7 meter. Dan naar de kust, we belanden op de ons bekende camperplek, nu gratis maar zonder voorzieningen. Voorlopig ook niets nodig, de zon schijnt volop en ons zonnepaneel laadt wel bij. Hier staan heel veel Italiaanse campers die van het mooie weekend profiteren. De wandelschoenen aan en langs de boulevard naar de haven waar we op een bekende plek een wijntje drinken. Het is al net als een aantal jaar geleden, bij elke bestelling krijg je wat hapjes. We zagen op de heenweg bij een groot zelfbedieningsrestaurant dat er een vismenu wordt aangeboden voor € 13 en om 12 uur stond men al in de rij. Terug van ons drankje kijken we ook even, staan in de rij en verklaren onszelf voor gek, dus weg hier. Eigenlijk hadden we na de hapjes ook al geen trek meer en zeker niet om voor het eten in de rij te staan. Lopen terug naar de camper, zo'n half uurtje en gaan dan weer genieten van de zon. s' Avonds een lekkere salade gemaakt met wat worst en kaas, daarna wat TV gekeken. Veel aandacht voor de aanslag in de Utrechtse tram en ook voor de zege van Beaudet.

24 maart

Het was wel wat fris vannacht en de weg wat lawaaiig, maar toch goed geslapen. Als de zon s' ochtends schijnt is de camper ook snel opgewarmd en hebben we geen kachel nodig. Rond 12.30 uur weer de wandelschoenen aan, het is druk op de boulevard, joggers, fietsers en wandelaars, van alles wat. Het leuke restaurantje dat we gisteren zagen, La Rustica, was volgeboekt. Geen probleem, we zijn doorgelopen tot voorbij de haven, dat alleen al een leuke beleving is en zien op een pleintje een leuk terras. Het werd wel tijd voor een wijntje en we gaan hier zitten. Dan zien we dat hier ook een restaurant bij is, Da Ciarro, dat al aardig volloopt. We nemen de wijn mee naar binnen en krijgen een leuke tafel. Hier zitten families aan lange tafels en lopen er veel kinderen in het rond. Het sfeertje is leuk en binnen mum van tijd zit de tent vol. Onze keuze valt op een vis menu, dat was niet verkeerd, allemaal verschillende gerechten, die voortreffelijk waren. Ondanks de grote drukte is de bediening leuk en worden we goed geadviseerd. We zijn er de hele middag zoet mee!!!!! Rond 4 uur gaan we weer terug en nu is het nog drukker op de boulevard en langs het strand, overal kinderspeelplaatsen en mensen die van de zon genieten. Zo kennen we Fano niet maar het is een aantrekkelijke plek, zeker op zo'n mooie zondag. Terug bij de camper gaan de meeste campers al weer huiswaarts en wordt het rustig.

25 maart

Opnieuw wakker worden met de zon, er was vanochtend een prachtige zonsopkomst. Dan snel weer naar de SS16, die nu opmerkelijk rustig is. We rijden langs voor ons bekende plaatsen en de spoorlijn die hier langs de kust loopt. Om Ancona heen is al snel de afslag naar Offagna, hier zijn wat opbrekingen in de weg en worden we omgeleid, via een smal weggetje komen we bij Offagna aan. De CP ziet er nog hetzelfde uit, een mooie plek met alle voorzieningen en er staat een bord bij dat het nu € 5,00 kost. De stoelen naar buiten en tussen de middag een warme hap gemaakt.

26 maart

Vannacht heeft het hevig geregend en we staan op met uitzicht op een grijze lucht. Later in de ochtend wordt het droog en lopen we naar het dorp. Het is volgens de VVV een van de mooiste dorpen van Italië, er zijn historische monumenten, mooie oude huizen, een prachtig kasteel, een oorlogs-museum, enz., er is genoeg om te zien, maar alles is dicht!!!!.

Bij een kleine supermarkt gaan we een broodje halen. Verder is er nu weinig te beleven. Op de CP arriveert een Nederlandse camper die hier vorig jaar ook stond, zij staan hier een lange tijd voor ze naar de ferry vertrekken. De dag wordt doorgebracht met een puzzeltje, wat lezen en een maaltijd bereiden. Alvast wat Griekse documentatie opgezocht en doorgekeken, eigenlijk overbodig want we kennen de omgeving van Igoumenitsa, waar we aankomen, wel.

27 maart

Op tijd naar Ancona, dit keer via een andere omleiding, geen straf want het is een mooie heuvelachtige omgeving. Ingecheckt voor de ferry en rond 13.45 uur konden we aan boord, dezelfde procedure als eerdere jaren. De hut opgezocht en daarna naar het dek waar we nog heerlijk uit de wind en in de zon konden zitten. Er zijn niet veel campers aan boord, het seizoen moet echt nog beginnen. Aan het eind van de middag, als het frisser wordt, gaan we lekker douchen in de hut, een hele luxe vinden wij. De klok gaat naar de Griekse tijd, een uur vooruit en rond een uur of 7 gaan we naar het restaurant een hapje eten en een wijntje drinken. Een kopje koffie in de lounge, we vinden het altijd maar een saaie bedoening zo aan boord, vrachtwagen chauffeurs en wat Turkse families die heen en weer paraderen. Sommigen maken op de zitbanken al hun bedje op voor de nacht. Rond een uur of 10.30 houden we het voor gezien en gaan naar de hut, een poosje lezen en dan maffen.

28 maart

Op tijd wakker, het was een rustige overtocht en ondanks de slechte bedden toch wat geslapen. We drinken een kop koffie en eten een broodje. Rond 8.00 uur zijn we in Igoumenitsa, we staan vrij vooraan en kunnen snel de ferry af. En dan …. o jé, het alarm gaat af, de schrik slaat me om het hart!!!! We rijden de kade op en dan stopt het weer en gaan we richting de Lidl. Dan ineens weer dat alarm en kunnen we weer niet rijden, midden op de weg blokkeren we hele boel. Al gauw komt er een man om ons hulp te bieden, we maken duidelijk dat we niet kunnen rijden en hij belt een sleepdienst die al snel hier is. We worden naar een Fiat garage gesleept, net buiten Igoumenitsa en zij gaan kijken wat er aan de hand is. We bellen de Fiat camper service in Nederland en daar wordt uitgelegd wat verder te doen. Eerst maar even afwachten wat het is. Na een poosje komt er een monteur met een laptop de boel doormeten en er wordt gereset. Gelukkig werkt dat en hij maakt met ons nog een proefritje en zegt dat het OK is. Hij probeert ons uit te leggen in gebrekkig Engels wat het euvel was en wat er ontregeld was, maar helaas ons Grieks!!!!! Op hoop van zegen dus en nu dan maar eerst naar de Lidl wat aanvullen. Vergeleken met de prachtige nieuwe Lidls in Duitsland en Oostenrijk is dit nog echt een oude “dozen” winkel, heel rommelig, alles door elkaar. We rijden Igoumenitsa uit en gaan op zoek naar een tankstation waar ook LPG te verkrijgen is. Bij Plataria kunnen we tanken maar geen LPG, dus weer even terug naar Igoumenitsa waar we het snel vinden. Nu we toch weer aan deze kant zijn rijden we naar Drepano, waar we in het verleden goed konden staan. Nu uitgestorven, er staan ook verbodsborden en de camping is open maar ook daar is geen kip te bekennen. Gaan richting Plataria en kijken bij de haven. Ook hier weer alle restaurants dicht en geen camper te zien. We rijden richting de boulevard en zien aan het eind toch campers staan. De Engelse camper die ook in Offagna stond en een Belgische die we op de ferry hebben ontmoet. Wij sluiten aan, het was een frisse wat regenachtige dag en Rob gaat op verkenning en ziet vlakbij een restaurant dat open is, als we voor 7 uur komen kunnen we hier wat eten. Dat doen we dus. Na zo'n enerverende dag smaakte dit allemaal prima, onze eerste Griekse maal met een lekker wijntje erbij!!!

29 maart

We verlaten Plataria, ondanks de harde wind goed geslapen. Onderweg zijn verschillende opbrekingen, men is riolering aan het aanleggen, we hebben er geen last van, er is weinig verkeer. Nemen een kijkje bij Sivota, de plek bij Paralia Ammos bij Hari is nog totaal verlaten, dus we rijden door richting Perdika. We volgende de borden Parga en rijden over een prachtige weg met schitterende uitzichten op Korfu en Paxos. Overal zijn hier bouwactiviteiten en worden veel nieuwe vakantiehuizen gebouwd, het gaat blijkbaar goed in Griekenland. Langs Parga richting Agia en dan de weg naar Ammoudia. De mooie plek op de pier bij de rivier en het strand is er nog en er staan wat campers.

Aan een kant hebben we de rivier de Acheron die bekend is uit de oudheid als de rivier van de onderwereld, de rivier van het leed, een van de rivieren van Hades, de god van onderwereld. Aan de andere kant hebben we zicht op het mooie brede strand met daarachter het dorp. Aan de kades van de rivier liggen veel vissersboten, ook zijn er boten die een tocht over de rivier of over zee naar Parga organiseren en dan de grot van Afrodite aandoen. Aan de zijde van het dorp zijn veel, voornamelijk visrestaurants te vinden. Ook nu weer de meeste gesloten. Het is stralend weer en ondanks de koude wind goed toeven. De oude baas Tomas komt ons bezoeken en zijn restaurant aanprijzen, we kunnen dan ook bij hem lozen. Als je hem ziet gaat de trek in eten wel voorbij, geen tanden meer in zijn mond, een dikke buik in een meer dan smerig T-shirt, dat hij volgens ons in 2008 ook al aanhad!!!! Hij zegt dat hij een lekker visschotel heeft en hij bedelt om een drankje, na een blikje bier vertrekt hij gelukkig weer!!! We koken wat en kunnen dan lekker van de zon en het prachtige uitzicht genieten.