10 juni 2021

Na een, voor ons veel te lange tijd gaan we weer vertrekken, maar liefst 8 maanden heeft de camper in de stalling gestaan!!!!.

Vorige week hebben we hem uit de stalling gehaald en weer ingeruimd, alles aangevuld en ververst.

De kleding zit erin en morgen de rest uit de koelkast.

Even druk geweest met de tuin, het was een zeer groeizaam voorjaar en er moest echt eea worden teruggeknipt.

Vorige week hebben we de gele boekjes besteld om de vaccinaties in te laten zetten, maar tot op heden nog niet ontvangen. We hebben wel het bewijs dat we beide zijn gevaccineerd en hopen maar dat dit toereikend is om de grenzen over te kunnen.

12 juni

Om 7.45 uur vertrekken we van huis, waren wakker en willen graag op tijd in Pont a Moesson zijn, daar is het vaak druk en is er geen plek meer.

Al snel zijn we in België, er is helemaal geen covid controle, we kunnen zo doorrijden. De bermen zijn prachtig, het staat vol met klaprozen, margrieten en brem. Het weer werkt mee, het is licht bewolkt en nauwelijks wind. Prima rijweer.

In Luxemburg stoppen we om te tanken en hadden de pech dat een auto met caravan die voor ons stond, niet goed wist hoe met de bankpas te betalen, dat werd een half uurtje wachten. Ach ja, we hebben tijd genoeg!! Ook bij de grens geen enkele controle op Covid dus we waren om 13.45uur al in Pont a Moesson, lekker plekje gezocht want het was niet druk. Nu schijn de zon volop en we kunnen heerlijk buiten zitten. Later in de middag hebben we een wandeling gemaakt naar de Abdij van Prémontrés, een imposant gebouw dat helaas in een wat verpauperde wijk ligt. We zien dat iedereen met mondkapjes op loopt en wij zijn vergeten ze mee te nemen dus die Abij houden we tegoed. We lopen langs de Moezel terug naar de camper, al met al ver genoeg als eerste wandeling.

Het is een fijne plek, we kijken uit op de jachthaven aan de Moezel, we genieten van het presentje van Mascha, een pak leesvoer en heksendrop, glaasje wijn erbij, niks te klagen.

13 juni

Natuurlijk eerst ons zondagse ontbijtje en dan om 9.45 uur weer op pad. Eerst richting Nancy en dan oostelijk richting Luneville, St. Die en Colmar. We rijden over de Col de Bonhomme, goed te doen het is een mooie weg met heel veel dorpen en wijnboeren, CP's te over. We slaan voor Colmar af naar de D83 waar we op de CP Winzerhof in Pfaffenheim gaan staan, zijn er rond 14.00 uur en hebben gelukkig wat schaduw van de vele kersenbomen die hier staan. Daar zijn we blij mee, het is een mooie dag met veel zon plm.25 graden. Het is een fijne plek voor 4 campers en er zijn alle voorzieningen, bij deze wijnboer kun je ook proeven en kopen, vooral de wijnen uit de Alsace, gaan we aan het eind van de middag doen. Om een uur of 6 kwam de eigenaresse vragen of we willen proeven, ja natuurlijk. Heel wat keus en na 4 soorten te hebben geproefd kopen we 3 verschillende Pinot noir, pinot blanc en een riesling. Allemaal lekker!!!

Het is opvallend dat er overal mondkapjes worden gedragen, op straat, in de winkels, zelfs op de fiets.

14 juni

Na het ontbijt gaan we weer op pad, via Belfort richting Besançon dan de N83 waar we voorbij Arbois stoppen bij Domblans. Hier hebben we vorig jaar ook gestaan. Het is aan de rand van het dorp bij een klein industriegebied waar enige bedrijvigheid is. Er staan gelukkig wat bomen en we zoeken er een voor de schaduw. Hetis erg warm en de voorgenomen wandeling schiet erbij in.

We hebben een mooie route gereden en het verkeer was rustig. In de dorpen die we doorkuisen staat heel veel leeg, ook zien we geen winkels of bakkers meer. Niet alleen door corona maar ook is het zo dat jongere mensen niet meer zo afgelegen willen wonen en een beetje gaan boeren. Hier en daar zit een kunstenaar met ceramiek en een ateliertje.

15 juni

Gelukkig is het vannacht flink afgekoeld, dat bevorderd de nachtrust!!! Vol goede moed gaan we verder in de hoop weer plek te vinden waar bomen zijn voor de schaduw. Via Lons le Saunier rijden we over de D1083 naar Bourg-en-Bresse, de stad van de bekende kippen. Via de D1075 naar Pont

d ' Ain en Langnieux en Voiron. We zien dat we deze route al eens eerder hebben gereden. Dan nemen we een klein stukje autoroute tot vlak voor Grenoble en nemen de afslag naar Sassennage waar we op campercontact een CP hebben gezien die ons wel aanstaat. Het was in het dorp even zoeken, het gebeurd wel vaker wanneer we de navigatie aanzetten dat ze ons niet goed leiden naar de juiste plek. Maar we hebben een hollandse mond die een beetje frans spreekt en de weg was gauw gevraagd. De CP ligt mooi, vlakbij een park met een meertje waar het nu erg druk is. Veel mensen zijn hier aan het picknicken en kinderen vermaken zich in de speeltuin. Direct achter het park ligt de CP, we installeren ons en ja, we hebben schaduw. We kijken hier uit op behoorlijk hoge bergen rondom, de Alpen, het dorp ligt in een dal omgeven door die hoge bergen.

We maken een praatje met onze buren, Spanjaarden, en wisselen verhalen uit. Zij zijn afkomstig uit Alcoi, waar wij in 2014 de feesten van de Moren en Christenen hebben meegemaakt, dat vonden ze heel verrassend. Als het wat is afgekoeld maken we een wandeling rond het meertje in het park, het is nog aardig druk met mensen die hier lekker zitten te eten met hun familie of vrienden. Opvallend is dat iedereen zijn eigen rotzooi meeneemt en dat er niet van die toestanden ontstaan zoals in de nederlandse parken. Terug bij de camper eten we nog wat en gelukkig koelt het weer goed af. Jullie zullen wel denken wat een gezeur over die warmte maar we worden er minder actief van, het was dus veel zitten in de schaduw!!!

16 juni

We verlaten Sassenage en gaan richting Grenoble. Daar is het wat verwarrend, men is druk bezig de autoroute en de aansluitingen te vernieuwen. Ook zien we niet zo gauw de A 51, de weg die we moeten hebben. Rondom Grenoble is het de A480, maar uiteindelijk komen we toch uit op de goede weg en zijn we weer op de D1075 richting het zuiden. Het is een prachtige weg, uitzichten op de Alpen en veel bloemen, vooral de brem bloeit hier uitbundig. De weg kronkelt en er zijn een flink aantal haarspelt bochten die Rob moeiteloos weet te nemen, chapeau!!!! De hoogste col is de la Croix Haute, 1176 m. Bij Apres rijden we richting Serres richting Nyons, ook hier weer bochten, maar wederom schitterende uitzichten vooral omdat hier het riviertje le Esclate langs meeandert.

Tegen de heuvels liggen prachtig middeleeuwse dorpjes en het laatste stuk gaat langs de rivier l'Eygues. We vinden de CP in Remuzat, ook weer zo'n leuk dorpje. Het is een groot terrein bij de brandweer en op loopafstand van het dorp. Er is een leuk pleintje en zowaar een restaurantje dat open is. We konden niet meteen terecht maar een na zo'n klein uurtje had hij wel een plekje voor ons. We lopen terug naar de camper, nemen een aperatiefje en gaan genieten van eten op het leuke pleintje. Erg vriendelijke bediening en een lekker wijntje erbij. Dan nog een wandeling door het dorpje, alles gaat omhoog en omlaag, overal trappetjes om bij de huizen te komen, veel huizen zijn ook niet meer bewoont. Daarna is het goed rusten bij de camper. In de namiddag gaat het in de verte onweren, het komt steeds dichterbij en later gaat het even flink regenen. Gelukkig wordt het iets frisser en kunnen we weer buiten zitten.

17 juni

We willen richting Nyons, daar is bij een wijnboer een CP met 220V en ook een douche. Het is vandaag licht bewolkt, maar nog steeds warm. Na weer zo'n prachtige tocht die deels door de Gorges de St. May gaat, en links en rechts stroomt de rivier l'Eygues , we genieten opnieuw van al het moois wat onderweg bloeit. Als we in de buurt van Nyons komen zijn er steeds meer olijfbomen, die zijn vrij klein. Nyons staat bekend om de kleine zwarte olijf. Vlak voor Nyons staat rijen auto's geparkeerd en is het een drukte van belang. Er is hier de grote weekmarkt waar we nu maar niet heen gaan, geen mogelijkheid om te parkeren en het is voor ons ook te warm om het eind naar die markt te lopen. We rijden in Nyons de CP voorbij want we gaan eerst naar Valreas waar we inkopen bij de Lidl gaan doen. Dan zien we ook de eerste lavendel velden verschijnen, ze zijn nog niet in volle bloei maar nu al mooi.

Dan de CP bij Domeine de Rocheville, een plek waar we een aantal jaren ook hebben gestaan. Niets veranderd, we hebben een eigen picknicktafel, er is stroom, water en schaduw. Helaas de douche is gesloten maar gelukkig hebben we onze eigen douche van Decathlon!! Het blijft wat bewolkt en de temperatuur is vandaag lager zo'n 28-29 graden. De was gaat in een emmer weken en we koken een maaltje dat goed smaakt.

De dreiging van hevige buien met onweer en hagel gaat aan ons voorbij.

18 juni

Afgelopen nacht was het erg warm en vanochtend om 8 uur was het al 30 graden buiten.

We blijven hier nog een dag, het wordt een poetsdag!!! Staan prima met al die bomen om ons heen

en water op 5 meter afstand.

In de loop van de ochtend stopt er een grote bus, de passagiers gaan in de wijnhandel proeven en komen met dozen naar buiten. Ze hebben hier goede wijnen maar een beetje duur voor ons.

We willen ook nog gaan stoppen bij Visan, daar zit de wijnboer Lauribert, waar we vorig jaar ook hebben gestaan en toen lekkere wijn hebben gekocht.

Het blijft warm vandaag, gelukkig af een toe een briesje dat wat lucht geeft. Er wordt een wasje gedaan en Rob wast het ergste vuil van de camper. Tussen de middag maken we een pastaatje met wat sla, het bevalt prima om op die tijd te eten. S'Avonds hebben we dan genoeg aan wat brood en kaasjes. Zowaar komt er nog een camper bij, we stonden alsmaar alleen, was wel rustig.

Vanochtend even met Mascha gebeld, we appen veel dus ze is elke dag op de hoogte waar we zijn. Het is in Nederland ook erg warm, er was afgelopen nacht wel wat regen gevallen, maar ze geeft geregeld de potten water in de tuin. We hebben een sproeiinstallatie aangesloten die op verschillende dagen delen van de tuin sproeit en als er planten ze dood gaan is het pech!!

Straks gaan we de blog publiceren en hopen dat jullie ons verhaal leuk vinden.