27 mei

Vanaf de saaie plek bij Europapark rijden we richting Montenegro en gaan Albanië verlaten. We rijden langs Lezhe richting Shkoder en dan zijn we al vlug bij de grens met Montenegro. Al snel zijn we door de douane en dan richting Ulcin langs de kust. Hier in Montenegro kunnen we onze telefoons niet gebruiken en we spreken af elkaar bij Bar te treffen en te overleggen. Het is pas 10 uur dus we rijden nog maar door, het weer is er ook niet naar om al vroeg te stoppen. We rijden de kustweg richting Kroatië, een drukke weg. Hier is alles volgebouwd met mooie hotels en appartementen. We zien dat de kust grotendeels bestaat uit rotsen met hier en daar een strandje, er is veel verkeer en overal is het druk. Bij Budva naar Livat, daar nemen we de ferry boot naar de andere kant van de baai van Kotor, scheelt vele kilometers rijden. Een fluitje van een cent, je bent zo aan de overkant voor slechts € 9,00. Na Herceg Novi zijn we weer snel bij de grens naar Kroatië. In de Womo gezien dat er niet ver van de grens een camping is in Molunat, we proberen het te vinden en rijden langs een aantal opbrekingen, dus wat oponthoud. In Molunat geen camping Monica te vinden. We rijden zelfs 2 keer heen en weer omdat we misschien een afrit gemist hebben. In Molunat zijn 2 Autocamps waar we gaan staan. Een leuke plek, met een prachtig uitzicht. Stroom, douches alles is er alleen het weer laat het afweten, buien en niet van die kleintjes. Dus maar een hapje eten maken in de camper en wisselend binnen en buiten zitten. Het waren twee vermoeiende dagen. Onze indruk van Albanië was matig, een prachtige natuur afgewisseld met saaie stukken. Overal zie je wel dat het land in ontwikkeling is, vooral langs de kust wordt veel gebouwd. Maar helaas ook veel lelijke betonnen skeletten die nooit tot iets zijn geworden. De mensen die we hebben ontmoet zijn vriendelijk en op het platteland is het leven simpel, in de steden is het heel modern. Onderweg komen we erg veel schapen- en geiten kuddes tegen. Ook loslopende koeien en paarden zijn geen uitzondering. Montenegro heeft ons verbaasd, een zeer moderne en hippe uitstraling, veel toerisme en de wegen zijn goed. Duidelijk een heel ander land dan Albanië.

28 mei

We besluiten nog een dagje hier te blijven om even bij te komen van de afgelopen dagen. Het is mijn verjaardag en hoewel we niks vieren krijg ik veel berichten en telefoontjes, leuk!!! Dank allemaal. Opnieuw is het geen weer om over naar huis te schrijven, af en toe flinke buien en buiten zitten is niet mogelijk. We lopen wat heen en weer en we boffen dat het uitzicht zo mooi is. Er gebeurt eigenlijk niks op zee, alleen de golven spatten hoog op tegen de rotsige kust, spectaculair om te zien.

29 mei

Vanaf Molunat rijden we richting Dubrovnik en zowaar is er vlak voor Dubrovnik een Lidl!!!! Dus de voorraad wordt weer aangevuld, het is lastig om in een andere winkel de juiste producten te vinden, ons Kroatisch is niet je van het!!! Bij de Lidl kom je de bekende producten tegen en de taal doet er dan niet toe. We rijden langs Dubrovnik, hoog boven de stad en zien het prachtige oude deel liggen aan zee. Het is zo te zien een mooie en moderne stad. De kustweg is prachtig, steeeds wisselende vergezichten op de zee en rotsen, de weg heet Jadraska Magistrale en magistraal is hij zeker. Heel even rijden we door een stukje Bosnië Herzegovina en moeten twee keer ons paspoort laten zien. Ook hier is veel gedaan voor het toerisme, mooie grote hotels en veel restaurants. Na een poos naderen we de oprit naar de tol route richting Split, even genoeg bochten gedraaid en nu wat makkelijker. Een prachtige weg, de A1, met opnieuw weer de mooie natuur en vergezichten. Bij Split verlaten we de weg en gaan naar de camping in Sobrec waar we een mooie plek vinden. Inmiddels allemaal trek gekregen en we gaan naar het restaurant waar we een vleesschotel bestellen, we kennen dat nog uit het voormalig Joegoslavië, heerlijk!!!! We kunnen nog buiten zitten om naar het leuke strand hier te kijken, maar de wind is fris en we zoeken een plek uit de wind. Het is een geweldige camping met super sanitair, groot met veel leuke plekken en zeer mooie begroeiing. Opvallend veel Nederlanders op de camping.

30 mei

Weg van de camping zoeken we al snel weer de tol route, het weer is er niet naar om de kustweg te rijden en ook de tolweg biedt veel. Geregeld zien we de kust en vaak rijden we langs binnenmeren . De natuur is erg ruig, veel natuurparken en weinig dorpen te zien. Bij de binnenzee van Novigradsko More rijden we een geweldige pas over waar heel veel valwinden zijn. De weg is prima en er wordt goed gewaarschuwd als we die winden kunnen verwachten. Af en toe een lange tunnel en veel verwijzingen naar de betreffende natuurparken. De echte wandelaars komen hier wel aan hun trekken. Het is koud, buiten zo'n 11 graden en de kachel in de auto gaat aan. Wij gaan naar Otoçak waar een camper plek is gerealiseerd, plaats genoeg, alles wat we nodig hebben is er, zelfs stroom zodat we het elektrische kacheltje te voorschijn halen. We maken weer wat te eten, vaak doen we dat tussen de middag en eten dan laat, zo om een uur of 2-2.30. Jo en Nick arriveren ook hier en we sluiten de dag weer op de gebruikelijke manier, elke dag hetzelfde ritueel, rond 6 uur komt er drank met de nodige verhalen. Ook gaan we dan bekijken hoe we de volgende dag zullen rijden. We zijn verbaasd dat deze goed geoutilleerde plek gratis is. Er is ruimte voor maar liefst 50 campers en er staan er slechts 4. Dit is wel de weg naar de bekende Plivice meren, vandaar misschien?

31 mei

Ons doel voor vandaag is Oostenrijk, we gaan opnieuw de tolweg rijden en weer is de weg prima met soms een lange tunnel door een gebergte. Voor Karlovac gaan we de tolweg verlaten en rijden richting Ljubljana Slovenië in. Wat een verschil met de voorgaande dagen, een zeer lieflijk landschap met leuke kleine dorpen en huizen met de bekende geraniums. Alles ziet er vriendelijk uit en bijna elk dorpje heeft een kerkje dat ons aan Oostenrijk doet denken. Opnieuw veel mooie natuur, we rijden langs een rivier rijden waar het water als watervalletjes in stroomt. Voor Ljubljana komen we weer op de snelweg die hier geen tolweg is. Dan via Kranj naar de grens met Oostenrijk. Bij het laatste benzinestation kunnen we een vignet kopen voor Oostenrijk en daar beging ook al snel de Karawankentunnel waar we ook tol voor moeten betalen. Deze tunnel is maar liefst 8 km lang. Dan zijn we al snel bij Villach waar we de afslag nemen naar Wernberg waar we kunnen overnachten bij Landgasthof Fruhman, mits we wat nuttigen en dat is geen straf. Inmiddels allemaal wel trek en we laten het ons goed smaken met een biertje en een wijntje!!! Vandaag is het eindelijk wat beter weer met zelfs af en toe de zon, ook de temperatuur is hoger geworden en uitbuiken kan buiten.

1 juni

Vanaf Villach zijn we al snel op de autoweg richting Duitsland. De uitzichten blijven prachtig en hier en daar ligt er nog sneeuw op de hoge bergen. Voorbij Salzburg gaat het richting München waar het erg druk is. Af en toe wat oponthoud waar men aan de weg werkt, maar verder verloopt de rit vlotjes. Bij Sulzemoos is een gratis CP bij een groot bedrijf in campers. Er is een terrein gereserveerd voor campers, men kan hier gaan staan en gaan shoppen in de camperwinkel. Het is ongelooflijk hoeveel campers er hier te koop staan, vooral nieuwe en ook wat gebruikte. Honderden in allerlei modellen van verschillende merken. We zien heel veel camperaars met armenvol spullen terug naar hun campers komen. Het is behoorlijk warm geworden maar de mannen gaan toch even een kijkje nemen bij het bedrijf “Der Freistaat ”. Het terrein waar we kunnen overnachten is bestraat en men kan er lozen, ook tegen evt. betaling stroom. Voor een overnachting is het prima, de luifel kan uit en zo hebben we schaduw.

361 km

2 juni

De voorspelling is dat het een zeer warme dag wordt dus we vertrekken op tijd. We gaan weer richting de Weinstrasse Pfalz waar we op de heenreis ook bij een wijnboer een plek hadden gevonden. Keuze genoeg hier in het gebied de Pfalz, veel boeren bieden mogelijkheid tot overnachten. Eerst langs Augsburg en Stuttgart en bij Karlsruhe de Rijn over naar weg nr. 65. Prima weg en rustiger dan de weg nr. 61. Vooral nu op zondag de meeste vrachtwagens verplichte rust hebben. Alle parkeerterreinen staan er vol mee. Na een poosje zien we de afslag naar Edenkoben waar een goede plek moet zijn. Die is er inderdaad, bij de wijnboer Edel Brauch, een mooi terrein met alle voorzieningen en ook nog gratis. Er is een mogelijkheid tot wijnproeven en kopen. De camper wordt neergezet en we gaan eerst even wat drinken na de warme rit. Ook kun je hier eten en we bespreken een tafel voor vanavond. Na een poosje arriveren ook Jo en Nick en de middag wordt in gepaste rust doorgebracht, het is hier plm 32 graden. Rondom zien we alleen maar wijngaarden en in de verte ligt het dorpje Edenkoben. We gaan wat wijn proeven en kopen twee dozen . Daarna heerlijk op het terras gezeten en een lekker maaltje genuttigd. Ook nu konden we lang buiten zitten, dat was niet vaak mogelijk deze reis.

3 juni

Vroeg wakker en weer verder. Het is nog zo'n 500 km naar huis en we denken dat het te ver is voor 1 dag. In het dorp kopen we wat vers brood en gaan weer de autoweg op. Het is nog steeds erg warm en de drukte op de weg valt mee, de vrachtauto's zijn inmiddels weer op de weg en af en toe staat het even stil. Door richting het noorden op de 61 langs Koblenz richting Keulen en Venlo. Het gaat zeer vlot en we besluiten geen overnachting meer te doen en door te rijden naar huis. Onderweg nog even een lekker Duits broodje en rond 2 uur waren we in Hollandsche Rading. Alles is goed hier en het onkruid groeit welig!!!! Ook de buxussen zien er niet florisant uit, die gaan eraan. Alvast een aantal spullen uit de camper gehaald, de koelkast leeggemaakt en een was in de machine. S'Avonds zijn we door Ton te eten gevraagd en het was heerlijk de familie weer te zien.

Altijd een gezellige boel bij de Strangetjes.