6 april

Gisteravond kwam de verwachte regen en dat ging de hele nacht door. We gaan de blog bijwerken en hebben veel te lezen bij ons. We verwachten Jo en Nick vanavond. Gelukkig klaarde het wat op en zijn we naar het dorp gelopen. Het was nu heel druk, bussen vol Japanners, Italianen etc. die de opgravingen kwamen bezoeken en ook nog een hapje gingen eten in de vele restaurants. Een wereld van verschil met het uitgestorven dorp van gisteren. Ook de supermarkt was nu open en konden we een brood kopen. Rond 7 uur kwamen Jo en Nick aan, even installeren en dan de borrel, leuk hun reiservaringen te horen. Samen een hapje gegeten bij ons in de camper, leve de Franse Choucroute uit blik (zuurkool) en de Hollandsche rookworst. De Griekse wijn smaakte er goed bij.

7 april

Vanochtend zag het weer er iets beter uit, hier het eea. gewassen en met de wind droogde het snel. Niet veel ondernomen, een rondje om de Cp met Jo, wat bloemen geplukt er staan nu heel veel mooie gele margrieten in bloei, deze komen we in het voorjaar overal in Europa tegen. Aan het eind van de dag onze dagsluiting!!!

8 april

Wat een hevige buien vanochtend, het schijnt overal in Griekenland slecht weer te zijn. Om een uur of 1 werd het droog en zijn Rob en ik weer naar het dorp gelopen, nu nog steeds wat bezoekers voor de opgravingen, maar wat minder dan eergisteren. Het vrouwtje in de supermarkt herkent ons, ze is heel vriendelijk. Kopen weer een brood en wat broodbeleg. Ook een doos heerlijke aardbeien. Door de straten, die veranderd zijn in beekjes, lopen we terug en worden onderweg hartelijk welkom geheten door een Griekse jongen die ons begroet met “Welcome to Greece” we kennen dit van ons eerste bezoek, vele jaren geleden, waar Griekse jonge mannen in Kyperissia ons op dezelfde wijze begroeten. Later leerden we ze beter kennen als Georgos en Lakis. Je kunt je niet voorstellen dat je in Nederland op een toeristische plek de buitenlanders begroet met “Welkom in Holland”. We kunnen, nu het droog is en af en toe de zon schijnt, buiten zitten en het gedoe op de CP bekijken, er komen wat Duitse campers binnen die hun plekje zoeken. Sommige kennen elkaar en het is een leuk weerzien. De CP is simpel, maar de douches en de afwasplek zijn voorzien van warm water, een luxe waar we gretig gebruik van maken. Ook is de elektra aansluiting fijn omdat het s' ochtends nog fris is en het kacheltje aan kan. Na de dagsluiting besluiten we, mits het weer het toelaat, morgen te vertrekken.

9 april

Na nog een keer de lekkere douches gebruikt te hebben gaan we afrekenen bij de oude baas. Hij rekent af in ons voordeel, komt goed uit!!! Kopen nog wat van zijn lekkere wijn en gaan op pad. Door het oude dorp naar de snelweg en dan de afslag Epidaurus, een wederom prachtige weg. Onderweg doen we wat boodschappen in kleine Griekse winkels bij Loutra Eleni en zijn verbaasd van de vrij hoge prijzen, de BTW is hier 13% en 24% op levensmiddelen. De afslag naar Korfos kennen we van vorig jaar. Hier brachten we de Paasdagen door, in Griekenland een groots feest. Nu is de plek waar we toen aan het strand stonden niet meer zo aantrekkelijk, veel grote plassen water en ook veel gestort afval. Rob wist aan het eind van het dorp nog een plek en daar zijn we naar toe gereden, een schot in de roos. Prachtig zicht op het dorp Korfos en de zee, helaas waait het flink en kunnen we nog niet buiten zitten. We staan vlakbij een restaurant, een Griekse ansichtkaart. Het is open en rond 13.30 uur gaan we erheen. Binnen brandt de open haard en de tafel is voor ons gedekt, het is een echt familie restaurant met de bekende gerechten. We bestellen het eea en de eigenaar beveelt ons de wijn aan. Doen we dus, de rosé en die smaakt prima.

Verschillende gerechten besteld en alles was lekker. De ontvangst is allerhartelijkst en na het betalen krijgen we allebei een zakje met 6 verse eieren mee!!! Dit is voor ons het echte Griekenland, gastvrije en hartelijke mensen.

10 april

Het bevalt hier goed dus we blijven nog een dag, we gaan in de herhaling. Weer wat eten bij Panayotis en familie, na een dag ben je ook al bijna familie. Los van wat we bestellen krijgen we een schaaltje ingemaakte gavros, heel lekker en toe een bord met halva. Heel zoet, maar smaakt goed. Gelukkig blijft de regen uit en kunnen we een hele poos in de zon zitten, alleen de wind is fris. Maar het uitzicht hier maakt alles goed, wat een leuke plek.

11 april

Ja weer een dagje Korfos, maar nu zelf een hapje gebrouwen. Af en toe een wandeling langs de kust waar geregeld gevist wordt. Veel mensen lopen hier met een hengel en proberen een visje te verschalken. In het dorp is men druk bezig eea in orde te maken voor de meute die met Pasen hier weer wordt verwacht. Er wordt geschrobt en geschilderd, alles weer spic en span. Veel Grieken brengen de Paasdagen door bij de familie in het oude dorp.

12 april

Nu weer verder, we verlaten Korfos en rijden de prachtige kustweg langs Epidauros, daar gaan we richting Galatas bij het eiland Poros. Helaas vertrekken we met regen en dan is een groot deel van ons uitzicht verdwenen. Overal langs de weg staan de mooiste bloemen en soms ziet de berg geel van de bloeiende brem. Het is een bochtige en soms steile weg, hier en daar is en bezig met wegwerkzaamheden en werken er stoplichten. We doorkruisen kleine dorpjes waar de tijd heeft stilgestaan. We schieten niet hard op, maar genieten van de mooie vergezichten. Het is jammer dat het af en toe regent. Rond het middaguur arriveren we in Galatas, een echt Grieks dorp, wat rommelig en veel tavernas en oude huizen. Wat vergane glorie, we vinden een plek op het laatste parkeerterrein t.o. Poros. Hier hebben we een mooi uitzicht op het beroemde eiland met zijn vele huizen tegen de berg gebouwd. Het is droog en we kunnen buiten pannenkoeken bakken. In de namiddag pakken we een bootje en varen naar de overkant met een ferry waar ook auto's op kunnen, Poros wacht op ons. Hier een totaal andere sfeer dan op het vaste land. Het is allemaal wat luxueuzer, veel hotels, restaurants en leuke winkeltjes. In de haven liggen veel grote zeilboten en mooie jachten. We lopen er wat rond, komen Jo en Nick tegen en gaan gezamenlijk weer terug naar Galatas, nu met een klein bootje. Dan begint het te regenen en niet zo'n klein beetje ook. Een uur laten vallen er grote hagelstenen en klettert het op het dak. Dit hebben wij nog nooit in Griekenland

meegemaakt, zulk slecht weer. Men spreekt al over het slechtste voorjaar in 20 jaar, maken we dat ook eens mee. Het wordt weer droog en tijdens de borrel in onze camper horen we vanaf de kade aan de overkant prachtig gezang. Er staat daar een grote kerk waar het geluid vandaan komt, het duurt uren. Later loopt Rob even naar een bedrijfje in Galatas en van een jongen die goed Engels spreekt hoort hij dat dit bij Pasen hoort. In de week voorafgaand aan Palmpasen worden in de kerken speciale liederen gezongen.

13 april

Het is droog als we uit Galatas vertrekken, nu weer de kustweg, richting Ermioni, bochtig, smal en afwisselend steil en vlak. Nu ook weer een schitterende route. Heel veel bloemen en veel olijventeelt. De dorpen zijn dun gezaaid, hier en daar een huis en wat bouwwerken die op afwerking wachten (maar wanneer?). Bij Kranidi is weer eens een Lidl en kunnen we onze voorraad aanvullen. Dan door naar Kilada, een klein vissersdorp waar we al eens eerdere waren. Hier vlakbij heeft onze koning een vakantiehuis. Aan het eind van de haven vinden we een plek en we kijken het dorp in. Hier is wat leven in de brouwerij, zegge en schrijven 1 winkel en 1 restaurantje dat open is. Er zit wat plaatselijke bevolking en wij schuiven aan. Bestellen wat gebakken vis, een salade en wijn. Leuk zo'n klein dorpscafé, waar pappa in de keuken in een paar koekenpannen vis staat te bakken die hij zelf gevangen heeft. Na de bewolkte ochtend is nu de zon gaan schijnen. We nemen een kijkje in een grote kerk die hier vlakbij staat. Deze is prachtig beschilderd aan de binnenzijde. Een aantal vrouwen is bezig om e.e.a. voor Pasen in orde te maken. Ook wordt er zangles gegeven aan een groepje kinderen. Hier is morgen de zangdienst. Hier ligt de haven ook vol met mooie zeiljachten en vissersboten, altijd leuk om te zien.