dinsdag 14 juli

Normaal is het een feestdag in Frankrijk met overal evenementen, nu is ook hier alles afgelast. Behalve de markt in Vaison la Romaine, die ging gewoon door. We zijn er al vroeg heen gegaan om de grootste hitte te ontlopen. Het was er heel druk en we hadden de indruk dat er meer kramen stonden dan voorheen, we waren er dan altijd in het voor of najaar. Nu stond het hele oude centrum met alle zijstraatjes vol met kramen. De helft van de bezoekers en de kooplui had maar een mondkapje op, het is ook erg benauwd met zo'n ding. We kopen wat fruit en groenten, lekker brood en wat kaas. Ook scoren we voor Rob twee leuke broeken en een linnen overhemd in de 2e hands kraam, voor een spotprijsje en ze zagen er als nieuw uit!!! Het blijft een leuke plaats waarvan we nog de helft niet hebben gezien, vooral de bovenstad met zijn oude monumenten houden we nog tegoed. In de middag vertrekken veel campers van de CP, die komen echt voor de markt, net als wij. We hebben veel plezier van de douche van Decathlon waarmee we buiten kunnen douchen. Nu het zo warm is het lekker om je even af te spoelen. s' Avonds komt Michel weer langs om het staangeld voor de gemeente te incasseren € 8,10 per nacht. Het is een erg vrolijke man die met iedereen grapjes maakt, hij verteld dat we pas de 2e Nederlandse camper zijn dit jaar, terwijl er anders tientallen zijn hier. Rond 10 uur koelt het wat af en gaan we een rondje lopen.

woensdag 15 juli

We worden al vroeg wakker, rond zes uur worden dagelijks de vuilnisbakken geleegd en is het met de rust gedaan. We ontbijten en maken de camper reisvaardig en gaan vertrekken. Eerst even naar de Lidl en dan richting het zuiden. Bij Beaumont de Ventoux zit een goede wijnboer, die we kennen en slaan daar een doos witte en een doos rode Côtes de Ventoux in. Veel wijngaarden en bijbehorende caves, volop wijn te koop, ook heel veel fruitkramen aan de weg. De tijd van de meloenen en abrikozen. Overal zie je hier wielrenners die de Mont de Ventoux oprijden, wat een moed, we genieten van het mooie landschap van de Ventoux. Naar Carpentras waar een nieuwe rondweg omheen ligt en richting Cavaillon. Hier valt het landschap wat tegen, veel industrie en rommelige terreinen met een groot aantal vrachtauto's op de smalle wegen. Hier is men bezig met de weg en dat geeft wat oponthoud. We steken de Durance over en daarna nemen we een verkeerde afslag, i.p.v. naar Sénas gaan we een stukje verder langs de Durance. Dat bleek uiteindelijk niet zo verkeerd, het was een rustige weg de D973 en bij Mallemort konden we de Durance weer oversteken. Richting Miramar via Eyguires. Dan zijn we al snel in Istres bij het Etang de Berre en op de CP die aan het Etang d' Olivier ligt. Het is een eenvoudige CP aan de rand van het stadje. Er is goede service en nu gratis, de betaalautomaat werkt niet!! Rondom de camper is wel een schaduwplekje te vinden waar we kunnen zitten. Er staat een stevige wind met harde windvlagen en op een gegeven moment moesten we echt de luifel indraaien. Om ca. 18.30 lopen we richting het centrum van het oude stadje. Alles loopt in rondingen naar boven waar de oude kerk staat. Soms gaan die straatjes steil omhoog en vaak via trappen. Leuk om te zien, oude huizen en mooie doorkijkjes. We dalen weer af en komen uit op een soort promenade waar veel restaurants en terrassen zijn die druk bezocht worden. Op weg naar de CP kopen we een pizza en even later genieten we ervan. Het koelt gelukkig af en de wind is ook wat gaan liggen.

donderdag 16 juli

Vanaf Istres rijden we richting Foz, een groot industrie gebied waar vooral vrachtauto's met containers rijden. Er zijn grote opslag en overslag bedrijven, een erg ongezellig gebied!!! Overal water en grote zoutvelden. Bij Port St. Louis du Rhone gaan we richting het strand Plage Napoleon via een weg dwars door het moeras en we zien een aantal flamingo's die naar voedsel zoeken in het lage water. We arriveren op het prachtige strand en staan eerst op een parkeerplaats waar verschillende campers staan. Later verkassen we naar het strand, je kunt een heel eind het strand oprijden en bij de houten paaltjes parkeren. Het mooie zandstrand ligt voor ons klaar. Er zijn heel wat mensen die hier komen met een personen auto om te badderen. Onze stoelen worden op het strand gezet en we genieten van onze eerste stranddag. Het waait hevig en daardoor is het misschien wat minder heet dan de afgelopen dagen. Goed vertoeven hier, Rob neemt af en toe een frisse duik. We blijven er lang staan en vroeg in de avond komt een jonge man ons vertellen dat je hier niet mag overnachten den dat er door de politie bekeuringen worden uitgedeeld. We rijden terug naar de parkeerplaats waar veel campers staan om te overnachten en hopen dat de politie hier niet langs komt. Er is een mooie zonsondergang en later een prachtige sterrenhemel.

vrijdag 17 juli

Geen politie gezien en hoewel het hier heerlijk is gaan we verder richting Piemanson. Hier was vroeger een soort vrijbuiters dorp en kwamen er veel campers voor een lange tijd staan. Eerst terug naar Port St. Louis dan richting Salin de Giraud waar we de Grand Rhone oversteken met de pont Bac de Bacarin. Dan de smalle weg langs heel veel zoutvelden, er is hier zelfs een verwerkingsfabriek voor het zout. De weg kronkelt wat door de moerassen en opnieuw zien we veel flamingo's. Na zo'n 11 kilometer arriveren we op Plage Piemanson, wat is het hier veranderd, We waren hier 1x eerder en ook toen waaide het erg hard, net als nu. Er stonden destijds veel campers, zowel links als rechts van de toegangsweg en aan de rechterkant was een permanent zomer kampje, opgebouwd met allerlei troep. Ook was er een kantine waar je iets kon eten en een brood kon bestellen, Voor water moest je terugrijden naar Salin de Geraud. Niets meer van dat alles, een groot met palen afgezet parkeerterrein en wel weer een prachtig strand. We steken even onze neus buiten de deur en doen dan snel de deur weer dicht, je wordt hier gezandstraald!! Na een kop koffie besluiten we door te rijden naar Saintes Marie de la Mer. Nemen nog even een kijkje bij de camperplaats in Salin, en werden daar ook niet vrolijk van, wat permanente bewoners in oude campers en nu geen water meer. Er is wel een openbaar toilet. Armetierige bedoening, dus door. Het is een mooie rit door de Camargue, veel zonnebloemen die hier al zijn uitgebloeid en wat weides met mooie zwarte stieren. Ook wordt hier veel rijst verbouwd. Rijden langs het Etang de Vaccares en dan komen we uit op de D570 de weg van Arles naar St. Marie. Hier zijn veel maneges en je kunt er volop tochten door de Camargue maken. Langs een vogelpark, waar het erg druk is en dan zijn we als snel in Saintes Marie de La Mer. Naast de camping op Plage Est is nu een deel van die camping in gebruik genomen als CP, € 13 euro per dag met water en lozen van WC en water. Het zijn grote plekken, gedeeltelijk omzoomd met struiken en wat bomen die voor wat schaduw zorgen. Er staat nog steeds een flinke wind en gelukkig vinden we een lekkere plek met wat schaduw. Het strand waar we voorheen vrij konden staan is nu veranderd in een grote parkeerplaats, er is nog wel de dijk waarover je kunt fietsen en wandelen de Camargue in. Er zijn twee grote strandtenten die behoorlijk druk zijn, maar we kennen dit niet, waren hier nooit in de zomer.

zaterdag 18 juli

Vanochtend waait het minder en we pakken de fietsen om naar het centrum te gaan. Het eerste stuk vanaf de CP is vervelend, we moeten door een dikke laag zand en dus lopen we die 800 meter, met de camper was het wel te doen maar met de fiets is het lastig. Aangekomen in het centrum stallen we de fietsen en lopen door het gezellige oude dorp met de witte huizen en straatjes die vol zijn met leuke winkeltjes, erg leuke kleding, een beetje Ibiza/St. Tropez. Dan gaan we naar de Eglise Notre Dame de la Mer, met een mooi bewaard romaans interieur. We dalen af in de crypte waar het standbeeld van de heilige Sara staat, behangen met juwelen. Op 24 mei is er elk jaar een zigeuner bedevaart waarbij Sara, de Egyptische dienstbode van de Maria's, in een processie naar de zee wordt gedragen. Zij wordt begeleid door duizenden zigeuners, die uit heel Europa komen en zingend en dansend Sara naar de zee dragen. Na de bedevaart ontstaat er een groot zigeunerfeest. Dit jaar is de processie vanwege Covid 19 niet doorgegaan, maar gelukkig hebben wij dit enkele jaren geleden mogen meemaken, wat een feest! We pakken de fiets en gaan naar de supermarkt en vullen onze voorraad weer aan. Dan zoeken we een leuk restaurant en lunchen daar met een lekker wijntje erbij. Rob maakt contact met een zigeuner die er  gitaar zit te spelen, het blijkt een Manouche te zijn en hij speelt een "petite homage aan Manolo de la Plata " voor ons, toch nog een beetje pelgrimage. Dit is genieten!!! Op naar de fietsen en terug naar de CP, nog even worstelen door het zand en dan uitbuiken. In de namiddag merken we dat hier veel muggen/knutten zijn. Nu de wind is gaan liggen zijn ze volop aanwezig, dus smeren met DEET!! Rond een uur of 7 lopen we even naar het strand waar het nog druk is en harde dance muziek klinkt. De stoelen en bedden staan al weer klaar voor morgen voor de vele toeristen die hier komen. Hier werden we niet hebberig van, wat een hectiek!!

zondag 19 juli

Eigenlijk wisten we wel, Saintes Marie is MUGGEN!! Maar omdat het vrijdag zo hard waaide hebben we er toen geen last van gehad. Dat was vandaag wel anders.....we hebben ons wel ingesmeerd met DEET en desondanks zijn we behoorlijk gestoken. We merkten dat vooral vannacht, grote bulten die hevig jeuken!!! Het deed ons denken aan de knutten in Loosdrecht maar dan 10 x erger. Hoewel we nog een dag hier wilde blijven zijn we toch vertrokken, dit willen we niet nog een dag en nacht meemaken. We verlaten St. Marie en gaan richting Aigues Mortes waar we LPG en diesel kunnen tanken, dat was nodig, het gas was bijna op. Via La Grande Motte rijden we westwaarts, ons doel is Meze aan het bassin de Thau, daar is een CP van Pass d 'Etappe en die zijn meestal goed. Voorbij Palavas komen we bijna in een file en we gaan daarom maar een stukje richting Montpellier en daar de autoroute op. Nemen dan de afslag Sete en richting Meze. Met de navigatie zijn we snel op de CP, die helaas minder goed is als wij dachten. De slagboom stond omhoog en we hoefden niets te betalen, logisch want niks werkt, geen water, geen stroom en geen lozen WC!!! Gelukkig waren we vanochtend al voorzien van water en een schone WC en met het zonnepaneel geen behoefte aan stroom. Er staan wat campers en het is erg rustig, de plek ligt ook wel een eind van het centrum van Meze, een plaats waar je volop zeevruchten kunt kopen, oesters, mosselen en plateaus Fruit de Mer!! De hoofdstraat waar we doorreden stond vol stalletjes met de zeevruchten. We staan prima, de luifel uit en er is schaduw. Later op de middag wordt het iets minder warm en daarom gaan we nu publiceren.