11 september

We hebben gisteren kontakt gehad met Thole en Everdien, die wij volgen op hun blog. Ze zijn hier in de buurt, bij Leon, en we hebben afgesproken elkaar in Astorga te ontmoeten. Als we uit Ponferrada wegrijden zien we opnieuw heel veel pelgrims lopen. Buiten de stad pakken we de A6, een autovia en dan zijn we al snel in Astorga bij de camperplek bij het oude Plaza de Torres. Thole en Everdien zijn al gearriveerd en we drinken samen een kop koffie en kletsen wat bij. Ze reizen veel o.m. naar Marokko en hebben veel te vertellen. Na de koffie gaan we afzonderlijk richting het centrum lopen. De stad is bekend van het door Gaudi ontworpen bisschoppelijk paleis dat nooit door een bisschop is gebruikt maar dient als een museum voor lokale en middeleeuwse religieuze kunst die verband houdt met Astorga en de pelgrimsroute. Uit Romeinse overblijfselen, zoals munten blijkt dat het een belangrijke Romeinse nederzetting was vanwege de zilverroute. De buitenzijde ziet er wat vreemd uit, het lijkt een sprookjespaleis uit een film, maar de binnenzijde is prachtig. Door de vele pilaren die prachtig zijn betegeld zie het er een beetje uit als de Mesquita in Cordoba, vooral ook door het gebruik van de kleuren. Er zijn vele zalen die bijna allemaal mooie gebrandschilderde ramen hebben en waar veel oude kunst te zien is. Het gebouw is prachtig gerestaureerd en je loopt er voor je plezier uren in het rond. In de kelder waren overblijfselen uit de Romeinse tijd te bewonderen. Dan lopen we naar het Plaza Mayor waar een mooi stadhuis staat. Het is een leuk plein met vele terrassen waar je wat kunt eten, zoals wij. Weer eens een menu'tje van de dag. Op ons gemak lopen we naar de kathedraal, gebouwd tussen de 15e en de 18e eeuw. Hij vertoont verschillende bouwstijlen, er zijn twee uitbundig versierde barokke torens met bijbel taferelen. Het vergulde altaarstuk is een meesterwerk, ook weer het bezichtigen waard. We lopen terug naar de camper en na een uurtje gaan we lekker borrelen met Thole en Everdien. We krijgen tips over Leon waar we morgen heen gaan en het werd een gezellige avond.

12 september

Het was opnieuw een frisse nacht maar als de zon opkomt wordt het snel warmer.

We nemen afscheid van Thole en Everdien en gaan op weg naar Leon via de N120. Het is ongelooflijk hoeveel pelgrims deze route lopen, zoveel zagen we niet eerder. Eigenlijk lopen ze er allemaal heel monter bij, we zagen slechts 1 meisje die wat kreupel liep. We vinden de P waar we met de camper kunnen staan, er is hier service dus prima voor een bezoek aan Leon. Allereerst gaan we de was verzamelen en lopen naar de wasserette, tip van Everdien. Nog geen 10 minuten en de was draait in een grote trommel, op het naastgelegen terras drinken we koffie en daarna gaat alles de droogtrommel in. Wat een luxe, geen gedoe met hand wasjes maar alles in 1x schoon en droog!!! We doen het vandaag rustig aan, lunchen in de camper en luieren wat, het is warm vandaag en we kunnen hier niet buiten zitten, dus afzien!! In de loop van de dag loopt het vol hier met campers uit allerlei landen, er is zowaar 1 Nederlandse camper bij.

13 september

Na het ontbijt de wandelschoenen aan en op pad. Allereerst lopen we langs het Hostal de San Marcos, een voorbeeld van de Spaanse renaissance bouwkunst, een plaatje. Het werd in de 12e eeuw gesticht om de pelgrims op weg naar Santiago onderdak te bieden. Rond 1500 werd het een hoofdkwartier van de Ridders van Santiago. Nu is er naast een klein museum, ook een Parador in gevestigd. Dan lopen door de Gran Via de Marcos, de belangrijkste straat in Leon, naar de kathedraal. Deze is gelegen aan een mooi plein omgeven door terrassen, het is er druk, zowel pelgrims als busladingen toeristen. De huidige kathedraal is in de 13e eeuw opgetrokken in goudkleurig zandsteen op de plek van een 10e eeuws paleis van koning Ordoño. De bouw heeft 100 jaar geduurd en heeft de beroemde gebrandschilderde ramen. Deze beelden verschillende thema's uit, bloemen, planten, dieren en bijbelse afbeeldingen waarbij je een indruk krijgt van het leven in de middeleeuwen. Het altaarstuk bestaat uit 5 panelen van de gotische meester Nicolas Frances, die ook de fresco's in de kloostergangen heeft gemaakt, en is eenvoudiger dan we in eerdere kathedralen hebben gezien. We lopen door de kooromgang waar in verschillende kapellen ook veel moois te zien is. Aan de buitenzijde raken we onder de indruk van het prachtige beeldhouwwerk, zeer gedetailleerd worden ook weer verschillende bijbelse taferelen uitgebeeld. Op verschillende plaatsen is men bezig met de restauratie van deze werken. We lopen naar nog een belangwekkende gebouw, het Colegiata de San Isodoro waarvan we de buitenkant bewonderen, onze harde schijf raakt vol en we hebben dorst. Op een leuk pleintje drinken we een wijntje en genieten van een hapje, een speciale ham van Leon, een soort rookvlees en een lekkere manchego kaas. Dan weer richting de camper, het was een heerlijke dag.

14 september

Als we opstaan zien we dat er inmiddels maar liefst 49 campers hier staan, terwijl er plaats is voor 25!!! De plekken voor personenauto's die vrij smal zijn worden ook gebruikt om er een camper in te wurmen. We rijden Leon uit, dat gaat goed, het is een ruim opgezette stad met goede verwijzingen naar de autovia, de A 231. Een prima weg, alleen is de natuur vrij saai, ook als we bij Osorno de A67 nemen richting Santander blijft het voorlopig onafzienbare velden waar het koren al gemaaid is, veel mais en af en toe een veld met verdorde zonnebloemen. Dan bij Aguilar del Campo veranderd het landschap en wordt weer schitterend, links zien we de uitlopers van de Picos. Het is heuvelachtig met mooie dalen en leuke dorpen. Bij Torrelavega gaan we weer naar de kustweg de CA 131 want we willen naar Comillas waar we El Capricho de Gaudi willen bezoeken. Op de heenreis zijn we hierdoor gereden en konden nergens een parkeerplek vinden, het was toen erg druk. Nu is het beter en we vinden een mooie plek aan de boulevard bij de haven, direct aan het strand. We hebben vandaag een behoorlijke rit gereden en het strand lokt, het is mooi weer en dus de stoelen uit de camper en lekker op het strand luieren. S' Avonds gaan we een rondje lopen rond de haven en een lekker wijntje drinken op een terras. Nog steeds staan we versteld van de lage prijs voor zo'n lekker glas wijn, het varieert van € 1,50 tot € 2,00. Morgen is Gaudi aan de beurt.

15 september

Na ons zondagse ontbijtje gaan de wandelschoenen aan. Rob heeft helaas behoorlijk last van zijn knie dus we doen rustig aan. Vandaag is het bewolkt en het dreigt te gaan regenen. Het is zo'n kwartier lopen naar het mooie huis El Caprico dat Gaudi hier heeft gebouwd van 1883 tot 1885, een op de mudéjar stijl geinspireerd fantasie gebouw. In een woord prachtig, wat een fantasie had die man. Heel het pand is voorzien van keramische zonnebloemen en mooie balkons met verschillende smeedijzeren versiersels, de vertrekken binnen zijn uitzonderlijk. Hij heeft op een bijzondere manier gebruik gemaakt van het daglicht en de vertrekken zo gesitueerd dat optimaal van het wisselende licht gebruik gemaakt werd. De toren is heel kenmerkend voor het gebouw. Ook de tuinen eromheen zijn mooi en passen goed bij het huis. Het lukt niet helemaal om er goede foto's van te maken. Helaas is het gaan regenen en als we terug lopen zien we het toeristentreintje dat een rondrit in Comillas maakt. We stappen in, maar helaas, het viel wat tegen. We reden door de straten waar we al hadden gelopen en de plekken die we graag wilden zien, zoals het Palacio de Sobrellano en het mooie universiteitsgebouw konden we alleen vanuit de verte bewonderen. Na de rit zijn we nog even door het historische oude centrum gelopen, een mooie plaats dit Comillas. In de middag konden we nog een poos op het strand zitten maar het ging weer dreigen. We besluiten naar Cobreces te rijden, zo'n 8 km verderop. Daar kunnen we douchen en morgen even servicen, dat kan hier op de boulevard niet.