woensdag 14 september

Een bewolkte dag, miezerig. Allereerst gaan we op zoek naar de Megaliten van Meňez Dregan die vlakbij Pors Poulhan liggen. Het complex ligt wat verscholen in de duinen en bij een aantal vissers die bezig zijn met hun bootjes vragen we de weg. Dat blijkt heel dichtbij te zijn. We staan versteld als we er aankomen, er staat een dolmen, een van de grootste en meest atractieve in Finistere, al zo'n 500.000 jaar oud. Het grootste deel van de overgebleven structuur werd door de Duitse bezetters in de 2e Wereldoorlog vernietigd en rond 1986 tot 1988 werd het gerestaureerd. Er zijn opgravingen gedaan en het geheel maakte deel uit van de Allée Couverte een begraafplaats van Pors Poulhan. Ook staat hier Corps du Garde, een stenen wachthuisje dat 1747 gebouwd is door Vauban, dat diende om de baai van Audierne te bewaken. Langs deze prachtige kust rijden we omhoog en vinden bij Plouhines een supermarkt waar we brood kopen. Dan rijden we via Quimper verder en verlaten Finistere naar de Cote d'Armor, opnieuw een mooi afwisselend landschap, veel bossen en vooral agrarisch. Overal wordt de mais geoogst en rijden de tractoren af en aan. Als we door de kleine dorpjes rijden zien we veel verlaten panden, zowel van industrie als gewone huizen. Opvallend zijn de vaak de “enclos paroissial” bij de kerken in dit gebied, een sluitende vertaling voor dit begrip is er niet, het komt dichtbij een parochie erf waar vaak een calvaire staat. Hier symboliseerde men het leven en de dood, met veel Keltische symbolen. In de 16e en 17e eeuw was Bretagne zeer welvarend en het ene dorp tegen het aandere probeerden elkaar de loef af te steken met de bouw van deze parochie erven. De pracht en praal konden niet op. Lodewijk de XIV lag aan de basis voor het verval van deze Bretonse kunst.

Ons doel voor vandaag is Goulven waar we ook in 2012 waren. Langs Lesneven komen we al snel op de CP, het is een sité naturelle, maar met prima voorzieningen, het staat dan ook al behoorlijkvol. Er is een simpel sanitaire gebouw met voortreffelijke WARME douches waar we uitgebreid gebruik van maken. Goulven ligt aan de Greve de Goulven, een delta met mooie stranden. Het blijft miezerig vandaag en het lokt niet om te wandelen. Rob loopt wel even richting het dorp.

donderdag 15 september

Jo en Nick zijn in Meneham en laten ons weten dat ze maar een uurtje rijden van ons vandaan zijn.

We spreken af om elkaar weer eens te ontmoeten en zoeken een lokatie waar dat kan. Rob vindt een leuke plek boven Treguier bij Lezardrieux waar een eenvoudige CP is. We rijden de mooie kustweg richting Morlaix en belanden bij Plestin les Greves weer eens in een omleiding, helaas wordt niet zo duidelijk aangegeven welke kant we op moeten naar Lannion. We toeren dus wat rond en via een rit langs de mooie kaap komen we toch op de juiste weg, de D 786 naar Lannion. Zowel Plestin als Lannion zijn erg leuke plaatsen en we zien in Lannion een gigantische markt maar rijden gewoon door. Bij Treguier nog even een broodje koopen bij de Lidl. We zijn verbaasd dat er zoveel Lidl's bijgekomen zijn in heel Frankrijk en bijna allemaal super moderne gebouwen, ze hebben niet alleen het bekende assortiment maar ook veel franse specialiteiten. Aan gekomen bij Lezardrieux de navigatie aan en via een zeer smalle weg belanden we op de CP. Opnieuw een prachtig uitzicht en de zon schijnt, m'n liefje wat wil je nog meer? Het ligt helemaal op de uiterste punt van een landtong, niet ver van Ile de Brehat en de weg loopt hier dood. Inmiddels zijn ook Jo en Nick gearriveerd en kletsen we lekker bij. s' Middags gaan we een stuk langs het strand lopen, nou ja, strand, het is een stenig pad dat wel beloopbaar is, dat kan nu het eb is en zien steeds meer mooie uitzichten. Ook worden hier oesters gekweekt en er loopt een vaargeul langs waar veel vnl zeilboten door varen. Aan het begin van de avond wordt het buiten kouder en dus is het binnen borrelen. Altijd gezellig met elkaar de reisverhalen te delen.

vrijdag 16 september

Het is een heerlijke plek hier en hoewel het vrij afgelegen ligt komen er toch geregeld wat campers bij, vooral busjes. Van de franse buren hoort Rob dat er een mooie plek is om oesters te vinden en hij loopt, nou ja waadt, daarheen. Hij komt terug met een grote hoeveelheid oesters en zowel de oesters als hij zitten onder de blubber. Dus eerst asafspoelenen dan worden de oesters geopend en een deel wordt zo genuttigd, Nick houdt er ook van. De rest ga ik weer bakken zoals eerder gedaan en het wordt weer lekker. Overdag is het heerlijk in de zon en tegen de avond koelt het opnieuw behoorlijk af.

zaterdag 17 september

We dalen de smalle weg weer af richting Lezardrieux en komen gelukkig geen grote auto's tegen op de weg. Over de brug richting Paimpol waar we eerst weer gaan inslaan, dan naar de CP bij het station waar een grote en drukke CP is. Het ziet er ongezellig uit maar daar is wel sevice. We rijden naar de CP waar we in 2012 ook hebben gestaan. Het is een goede plek, dichtbij het centrum en de haven, helaas geen service, In de namiddag lopen we naar het centrum, het is een leuke en levendige stadje met een historisch centrum. We slenteren wat rond en gaan met z'n vieren een hapje eten. Het aanbod is groot en overal is het redelijk vol. We vinden een tafeltje en gaan weer genieten.

zondag 18 september

Eerst even van de service van de CP bij het station gebruik maken. Het is weer een afstand van niks vandaag , de mooie kustweg D786 naar Plouha en in elk dorp dat we passeren zien we de typische Bretons kerken.Al snel zijn we op Palus Plage, ook weer zo'n plek waar we in 2012 waren. Niks veranderd, nog steeds een gewilde plek dichtbij het strand. Het is druk, veel zondagse bezoekers met kinderen die hier in de speeltuin zijn. Je kunt heerlijk langs het strand lopen en er zijn zelfs twee restaurants.Tussen de CP en het strand ligt een grote jeu-de-boule baan. We vinden een mooie plek en ook Jo en Nick arriveren al snel. Links en rechts van het grote strand rijzen de falaises op. De zon schijnt volopen als we een beetje uit de wind zitten is het heerlijk vertoeven hier. In de namiddag wordt een driftig gebouled, onze franse overburen met 3 campers gaan er ook een wedstrijdje aan. Voor de avond hebben we bij het restaurantje Les Falaises een tafeltje gereserveerd. Het is een leuke plek, erg kleurrijk en het wordt zelfs behoorlijk druk. We gaan nu eens voor een echte Bretonse maaltijd, eerst een galette, een hartige soort flensje met van alles naar keuze. Dan een crepe als toetje met een zoet beleg. Erbij drinken we cider uit een kopje!!!

Moet je toch eens gedaan hebben als je in Bretagne bent.

maandag 19 september

De nachten zijn fris, maar rond een uur of 10 warmt de zon de camper weer op. We maken een wandeling over het strand naar de rotsen aan de noordkant. Daar zijn ook nog resten van bunkers uit de 2e wereldoorlog te vinden. Verder wordt de dag in gepaste rust doorgebracht. De meeste campers die arriveren vertrekken na 1 dag. We zagen op oude foto's uit 2012 dat er toen wel een service zuil was. Nu kun je wel lozen en het vuil kwijt. Er wordt de hele middag weer jeu-de-boule gespeeld, er zijn 4 banen die allemaal gebruikt wordt en we horen het gejuich als er goed wordt gespeeld.

dinsdag 20 september

Dit wordt onze laatste dag hier en we gaan een wandeling maken over de falaise. Deze moet de hoogste van Frankrijk zijn. Vanaf het strand loopt er een smalle stenen trap omhoog naar een zeer smal en rotsig pad. We komen wat wandelaars tegen en dan is het even goed uitwijken. Het is een hele klim maar het uitzicht maakt alles goed. Als we op het hoogste punt komen maken we wat foto's en lopen weer terug. Die ouwetjes hebben dat toch maar even gefikst en we zijn trots en blij dat we weer heelhuids beneden zijn gekomen. Een lekker drankje is dan wel verdiend!!!!