Najaar 2023 Frankrijk – Spanje – Portugal

We gaan weer op pad, ons doel is Portugal, maar of we dat halen? Het is een flink aantal kilometers maar veel bekende wegen.

Dinsdag 15 augustus.

We vertrekken rond 9.30 en rijden via Breda naar Antwerpen en Gent. Bij Gent gaan we richting Brugge naar de kust. We rijden de E40 richting Duinkerken. Dan op zoek naar een overnachtingsplek. Via Gravelines naar Grand Fort Philippe, daar was de camperplaats vol. We rijden naar Oye-Plage langs de duinen en daar vinden we een leuke plek. Deze is gratis en er is op het pad richting een vogelkijk post ook een WC, Het is een mooie en rustige plek waar vooral veel wandelaars komen. Het weer was goed om te rijden, maar tegen de avond wordt het fris, te koud om buiten te zitten.

Woensdag 16 augustus

Langs Calais rijden we naar Boulogne. Daar pakken we de tolweg richting Abbeville, dan wordt het weer een weg zonder tol . We passeren Neufchatel en Bray en rijden opnieuw over de tolweg naar Le Havre. Daar de grote brug, de Pont de Normandie over en richting Lisieux. Daar vlakbij in Ouilly, zit een boer die een grote appelboomgaard heeft waarvan de appels worden gebruikt om cider en calvados te maken. In die boomgaard mag je staan met de camper , men hoopt dat je dan ook iets koopt. Wij gaan even proeven en kopen een mooie fles calvados. Het weer is goed, we kunnen nog wat buiten zitten, Er arriveren wat meer campers o.m. een leuk nederlands stel dat net begonnen is met camperen. Het is leuk om al die prachtige appelbomen te zien met veel verschillende varieteiten. We hebben even kontakt gehad met Maarten die op de terugreis is vanuit Portugal, en hopen elkaar morgen ergens te ontmoeten.

Donderdag 17 augustus

Van Lisieux rijden we de D613 richting Caen. Bij Caen gaat de tolvrije autoroute naar Rennes, heel wat vrij kilometers. Onderweg hebben we steeds kontakt met Maarten en we belanden in Fougeres, een leuk stadje. Bij het imposante kasteel is een parkeerplek waar je met de camper kan staan, je betaald slechts  € 4,00 om 24 uur te mogen staan. Er zijn zelfs voorzieningen, water, toilet lozen en vuilwater afvoer. Het is druk op de parkeerplaats voor personen auto's, men heeft nog vakantie en komen naar het kasteel. We vinden een lekker plekkie en wat later arriveert ook Maarten en kan naast ons staan. Een heerlijk weerzien en hij heeft veel leuks te vertellen over zijn reis naar Portugal. Ook van zijn camper heeft hij genoten en alles voldoet naar wens. Samen met Rob gaat Maarten naar het kasteel dat maar liefst 2 hectare beslaat, het is van de 12e tot de 15e eeuw gebouwd. Ze zijn onder de indruk van de grootsheid van dit kasteel. Bij terugkeer van die twee gaan we voor een hapje en een drankjeTegen half acht lopen we naar het restaurant dat gelukkig heel dichtbij is

(ik loop wat moeilijk want ik heb weer eens mijn teen gekneusd en kan niet zo goed uit de voeten!!!) Op het plein waar het restaurant aan ligt hebben we een mooi uitzicht op het kasteel en het wordt gezellig druk. Overal klinkt muziek, We denken dat er ook binnen de muren van het kasteel voorstellingen zijn. Als het donker wordt is een een kleine lichtshow op de muren van het kasteel. Ons menu'tje smaakte goed en ook natuurlijk de heerlijke wijn).

Het was warm en benauwd vandaag en we kunnen nog lekker buiten zitten voor een kopje koffie bij de campers. Als Rob gaat slapen zitten Maarten en ik nog lang te kletsen.

Vrijdag 18 augustus

We ontbijten en na een kopje koffie nemen we afscheid van Maarten. We rijden Fougeres uit en gaan bij de Leclerc wat boodschappen doen en dan zien we dat Maarten hetzelfde doet. Ook gaan we tanken en zijn stomverbaasd. Enkele dagen geleden hebben we op de auoroute getankt voor € 2,36 per liter diesel, nu bij de Leclerc slechts € 1,74!!!! Wat een verschil, we tanken eigenlijk nooit langs de snelweg maar het kwam nu zo uit, dus een goede leer voor een volgende keer!! We rijden de opnieuw tolvrije route van Rennes naar Nantes. Dan nemen we weer een stukje tolweg en slaan dan af richting La Rochelle naar de D137. Het is erg warm, even wennen. Voor bij La Rochelle hebben we een CP op het oog van Pass d 'Etappe in Chatelaillon Plage, er was nog plaats dus ons geinstallerd. Inmiddels is het al 3 uur geweest, dus eerst maar even een boterham. We gaan wel zien hoe we verder richting Bordeaux gaan, Jo en Nick zitten in de buurt, dus we horen wel.

Zaterdag 19 augustus

We verlaten de CP in Chatelaillon en rijden de D137 riching Rochefort.We passeren de grote, hoge brug over de Charente en dan de D 733 richting Royan. Ook dit zijn wegen die we al vaker hebben gereden en het gaat langs zonnebloemvelden, vaak al uitgebloeid, mais en later worden het wijngaarden. Het landschap wordt wat glooiender en de dorpjes zijn klein maar liefelijk. We hebben kontakt metJo en Nick en spreken af elkaar in Blaye te ontmoeten. Rondom Blaye lis een groot wijngebied en het dorp Blaye ligt daarin, ook is er een grote citadel die we de vorige keer hebben bezocht. Heel interresant. In Blaye zijn maar liefst 3 CP's, een daarvan ligt in de tuin bij het chateau Marquis de Vauban, waar we in 2019 ook hebben gestaan. We installeren ons opnieuw en het is een goede keus, er staan hier veel hoge bomen en dus volop schaduw, dat hebben we wel nodig. Wat later arriveren Jo en Nick en er vallen weer reiservaringen uit te wisselen. Zij zijn al een week langer onderweg.

Een lekkere luie middag en men bied in het chateau een maaltijd aan die bij de camper wordt bezorgd. Dat gaan we doen, Er is volop keuze, een hoofdgerecht, kaas en nagerecht. Het wordt keurig rond 7 uur bezorgd, wat een luxe!!

Het blijft nog warm dus we blijven lang buiten zitten en we besluiten hier nog een dag langer te blijven, zo'n heerlijke plek met zeer vriendelijke mensen.

Zondag 20 augustus

Heerlijke plek hier, vooral nu het zo warm is. Er rijden wat campers weg en er komen weer nieuwe aan. Tegenover deze plek is nog een grote CP, ook met alle voorzieningen, maar nu sta je daar in de volle zon en op het asfalt. Er worden tochtjes met een rijtuigje verzorgd, daarvoor staat een span met mooie paarden. Een leuk gezicht. Altijd gezellig zo met Jo en Nick, vooral de dagafsluiting met een hapjeen een drankje. We overleggen wat morgen te doen, het lijkt nog warmer te worden en dan is het niet zo lekker om de D wegen te rijden, dus we besluiten om de tolroute te nemen en hopen dat er niet te veel file is rond Bordeaux.

Maandag 21 augustus

Op tijd opgestaan en eerst aanvullen bij de Lidl. De kar is weer vol en de portemonai leeg!!! Als we weg rijden zien we dat er een camper dwars door het groen de weg oprijdt en tot stilstand komt in de struiken en een lataarnpaal. Waarschijnlijk niet goed op de handrem gestaan. Gelukkig zat er niemand in, maar hij blokkeerde onmiddellijk de toegangsweg naar de Lidl, de uitrit bleef wel intakt dus wij konden door. Vandaag is Mascha jarig dus eerst even bellen en feliciteren. Vanaf Blaye is het zo'n 40 km naar Bordeaux, het is druk maar aan onze kant gelukkig geen files. Aan de andere kant richting het noorden staat alles stil, dikke pech hebben die mensen. We krijgen een appje van Jo dat ze in Capbreton zijn aangekomen, hebben wel een plekje gevonden maar het is er erg druk. Na een half uurtje zijn wij er ook en inderdaad, stervens druk. We rijden er wat in de rondte maar geen vrije plek. Het ziet er ook niet zo aanlokkelijk uit, alle campers vlak op elkaar, nauwelijks ruimte ertussen voor de stoelen en wat frisse wind. Het is er heet, de duinen schermen de frisse wind af. Zo druk hebben we hier nog nooit gezien, we vonden er altijd wel een plekkie. We besluiten naar Labenne te rijden, daar is een CP van Pass d' Etappe. Gauw gevonden en daar is genoeg plaats, een heerlijke plek in het bos, veel schaduw van de bomen en ook alle voorzieningen. Er is zelfs een gebouwtje met toiletten en afwas gelegenheid. Luxe voor een CP. We installeren ons en willen morgen eindelijk de fietsen te voorschijn halen. Het is gelukkig wat minder warm dan er gisteren voorspeld was.