3 april

Om ca. 9.30 uur vertrekken we, het is vrij rustig op de weg en via Maastricht rijden we de Ardennen in, we ronden Luik en zijn om 13.00 uur in Houffalize, onze bestemming voor vandaag. Een welbekende CP, daar is het rustig, er staan slechts 2 campers. In voorgaande jaren was dat wel eens anders. Het is even droog en we lopen naar de Spar om wat biertjes in te slaan. Bij het eetcafe reserveren we voor vanavond. Dat was maar goed ook,ondanks de rust in het dorp, was het er vol. Lekker gegeten. We kijken nog wat TV, nog steeds geharrewar rondom het vormen van een nieuw kabinet en ook de nieuwe serie Zussen bekeken.

4 april

Het regent heftig vanochtend en we doen kalm aan. Lekker ontbijten en tegen de tijd dat het wat minder hard regent gaan we weer op pad. Het landschap is mooi maar helaas wat somber nu het zo regent, maar alles wordt weer mooi groen en de velden met koolzaad beginnen te bloeien. In Luxemburg gaan we tanken, wat een prijsverschil, in Nederland was de diesel rond de 2 euro, hier 1.56 euro!!!! . Het gaat iets minder hard regenen en we rijden naar Pont-a-Mousson, weer een bekend overnachtings adres, leuke plek aan de Moezel. We zijn er rond 13.00 uur , lunchen en gaan kijken hoe morgen verder te rijden.

5 april

Eerst maar even gebruikmaken van de lekkere douches hier. Dan richting Nancy waar we de autoroute oprijden. We hebben een badge op de voorruit waardoor je makkeijk door de tol poorten kunt rijden. Voorbij Langres en Dijon. bij Chalon sur Saone verlaten we de autoroute en gaan via de N80 naar de N70 richting Monceau-les-Mines, naar de CP. Het is een prima plek, gratis, en erg rustig. We kwamen er rond 13.30 aan en zijn van ons geloof gevallen, op naar de MacDonalds die hier vlakbij is. We bestellen een hamburger die we mee naar de camper nemen. Heel makkelijk, maar niet echt onze smaak,we zijn verwend!!!! Het werd erg warm vandaag, een totale omslag van dagen met regen nu heel warm en benauwd.

6 april

Vanochtend was het fris, 13 graden, maar de zon kwam door en het warmde snel op. Weer verder op de N70 richting het zuiden. Bij Digoin gaan we richting Lapalisse, waar we ook een paar keer hebben overnacht, nu nog even verder op zoek naar de N907 richting Gannat. Maar helaas die is afgesloten, na even heen en weer rijden komen we op de weg richting Moulin-St. Pourcain op een voor ons bekende route. Het was even omrijden en zoeken maar we zijn in Gannat belandt, daar hebben we goed boodschappen kunnen doen (Lidl) en gaan we gas en diesel tanken. Vanaf Gannat rijden we naar Riom en gaan voor Clermont Ferrand weer de autoroute op. De stop voor vandaag is in Issoire, een goeie CP niet ver van de autoroute. Ook weer een gratis plek met voorzieningen. Opnieuw warm en dus de stoelen naar buiten. Moesten zelfs even de schaduw opzoeken want het was weer heel warm. Het menu van vanavond? Tabouleh, cipolatas en salade, Ille Flottante toe, snel klaar en smakelijk.

7 april

We verlaten Issoire en gaan weer de autoroute A75 op. Het weer is omgeslagen, nu heel veel wind , maar grotemdeels droog. We nemen de afslag bij Pezenas, moet een mooi oud stadje zijn. We hebben gehoord dat er een goede camping is vlakbij het centrum, dan komen we aan bij een heleklleineen oude camping waar eigenlijk geen plaats is voor campers, wel een heel lieflijk gedoe.

Er is een oude baas die eea regelt en die nu druk is met het runnen van het restaurantje . Rob kijkt even op de app en ziet dat dit niet de camping is die we moeten hebben. Dus we wurmen ons weer door de nauwe toegangsweggetjes en gaan naar de volgende camping, Pezenas municipal. We komen voor een gesloten toegangshek en ik loop naar de receptie. Ook gesloten, misschien lunchtijd? Aan verschillende mensen gevraagd of de receptie nog open gaat maar men weet van niks. Genoeg ergernis dus richting Gruissan. Daar op Quatre Vents is plaats genoeg en al gauw staan we prima. Helaas waait het ook hier hard en blijven we lekker in de camper en gaan lunchen. Dan is er altijd wel een boek, maar er is ook genoeg om naar te kijken, de campers die komen binnen rijden worden steeds groter, waarschijnlijk van veel overwinterraars , veel met een aanhanger en een auto erop. Rob loopt nog een rondje rond de havens en ziet dat alles nog dicht is, zelfs de kleine supermarkt.

8 april

Goed geslapen wel een frisse nacht. Het is heerlijk dat we hier kunnen douchen en daar maken we maar gebruik van. Dat was wel op tijd want we zagen dat in de loop van de dag er geen water meer was. Alle campers die kwamen servicen konden weer vertrekken.

Helaas nog steeds een koude wind, het heet hier niet voor niks de 4 winden. Ons plan om hier wat langer te blijven geven we op. Het is te koud en te winderig om te fietsen, iets wat we hier graag doen. Even een rondje havens gelopen en wat foto's gemaakt.

9 april

Weg uit Gruissan en nu richting Vic. Bij de grens gaan we tanken, dat is hier voordeliger dan in Frankrijk, het is altijd heel druk bij Jonquera met vrachtauto's die hier vaak langer parkeren. Ook de parkings bij de supermarkten staan weer vol. We stoppen er niet, alleen om te tankenen, en gaan dan weer de autoroute op. De AP7 die tegenwoordig tolvrij is. Voorbij Gerona gaan we de C25 op richting Vic. Het is een prachtige route met veel lange viaducten en tunnels. De natuur is overweldigend en we zienop de uitlopers van de Pyreneen nog sneeuw liggen. Veel van de dorpen die we zien liggen zijn verlaten. Dan i Vic, daar doen we eerst boodschappen bij de Mercadona, de AH van Spanje. Slaan eea in zodat we weer een paar dagen vooruit kunnen. De CP bij Vic is gauw gevonden en ziet er anders uit dan een aantal jaar geleden, de paden zijn verhard en de plekken zijn ruim genoeg en we staan er prima. Er staat een bord dat je via internet kunt betalen maar dat lukte niet, dus we staan nu gratis. Je kunt er wel lozen en water tappen. Morgen weer verder, hebben een leuke plek gevonden bij Arbeca, daar is een wijnhuis met camperplaatsen, worden leuk beschreven.

10 april

Het was een hele koude nacht 3 graden, dus vanochtend maar de kachel aangezet en al snel werd het aangenaam. We werden verrast met weer een luchtballon, de vorige keer waren er vele maar nu slechts 1, toch leuk om te zien. Het was even zoeken eer we weer op de C25 belanden, wat een prachtige weg. We passeren Manresa en bij Cervera wordt het de A2, een drukke verbindingsweg tussen Lleida en Barcelona/Tarregona. Bij Bellpuig slaan we af naar de C33, richting Arbeca. Daar vinden we al snel de vrije plek bij de Celler Vinya dels Vilars. Een geweldige plek,mooi uitzicht over de wijngaarden, plekken bij de olijfbomen, stroom, WC's, warme douche, afwasplek, BBQ plaats. Alles is er en het is gratis. We worden hartelijk ontvangen en kunnen om 5 uur de wijnen proeven. De zon schijnt en op een plek uit de wind gaan de stoelen naar buiten en zitten we heerlijk in de zon. Dan een lunch maken en daarna wat wassen, kan hier allemaal. Het verslag bijwerken zodat we vanavond kunnen publiceren. Om 5 uur naar de cave en e.e.a geproefd en natuurlijk ook gekocht.