11 april

Gisteren hebben we deel 1 gepubliceerd, en vandaag blijven we nog een dag op deze heerlijke plek. Het is weer wat warmer en rond een uur of 11 gaan we lopen naar het dorp. Arbeca is een dorp omgeven door wijngaarden en olijfbomen. Als we het dorp inlopen zien we grote opslagtanks waar waarschijnlijk de olijfolie in zit. In de coȍperatief wordt ook de olie aangeboden, het is een groot complex en ernaast staat een mooi gebouw, een z.g. wijnkathedraal, even naar binnen gekeken en het is een groot aanbod van wijnen en cava's. Niet bezweken om te gaan kopen!!!!

We lopen verder het dorp in, het is hier en daar een flinke klim, omhoog en omlaag. Dan zien we een bord “historisch “ centrum en lopen omhoog. Er staat een oude kerk en wat oude huizen, bij een van die huizen verteld een vrouwtje ons dat dit centrum bestaat sinds 1100. het is leuk om wat rond te lopen en we zien een terrasje waar we wat gaan drinken. Als onze bestelling komt kunnen we niet per pin betalen en hebben verder geen geld bij ons, maakt niks uit zegt de eigenaresse, komt de volgende keer!! Heel bijzonder, dan ziet Rob dat in een zijstraatje een pinautomaat zit en gaat even geld pinnen en kunnen we betalen. Langzaam dalen we af richting de CP en zien dat in de bermen heel veel wilde bloemen staan, vooral de klaprozen voeren de boventoon, prachtig. Terug op de CP zien we dat er nog een nederlandse camper is aangekomen, nu staan er 3 nederlanders naast elkaar en maken we een babbeltje met ze. Rob maakt een vuurtje in de speciale BBC die hier staat en we grillen wat sate”tjes. Het is een heel mooi complex hier, wat er heel verzorgd uit ziet, nu worden de olijfbomen gesnoeid.

12 april

Water getankt, WC geleegd en we kunnen weer. Nu op naar Cambrils. We rijden richting Tarragona en via de A27 komen we op de AP7. Dan is het nog een klein stukje naar de afslag Cambrils, weer naar Playa y Fiesta, een camping waar een deel voor campers is bestemd. Direct aan zee, wat willen we nog meer met dit mooie weer. Al snel een mooie plekje gevonden, uitzicht op zee. Het is nog vrij rustig dus plek genoeg. Stoelen naar buiten en genieten van de zon. We staan bijna op dezelfde plek als vorig jaar toen we hier met Jo en Nick waren, jammer dat ze er nu niet bij zijn. In de namiddag arriveren wat Spaanse families die hier het mooie weekend komen vieren.

13 april

Rob haalt het bestelde brood bij de receptie en we kunnen heerlijk ontbijten. Dan lekker douchen hier, warm water en alles is brandschoon. Het wordt drukker, veel families komen met hun kinderen voor het weekend. De fietsen worden gereed gemaakt en we stappen op, richting Cambrils, natuurlijk ook weer een bekende weg. Het is een prima route, grotendeels met fietspaden die prachtig langs de kust lopen, veel stranden waar al heel wat mensen zijn. We rijden langs twee campings die nu toch redelijk volstaan. In Cambrils is het gezellig druk, er wordt volop gewinkeld en de terrasjes en restaurants doen goede zaken. Ook wij gaan voor een lekker hapje vergezeld van een wijntje. Croquetas, boquerones en chiperones, echte spaanse hap. Dan fietsen we weer terug en gaan uitbuiken in de zon.

14 april

Zondag op de camping, veel families met kinderen die elkaar allemaal kennen. Een en al gezelligheid. Opnieuw is het mooi weer, een heerlijke temperatuur, zo'n 25 graden en weinig wind.

We pakken de fietsen en rijden richting Miami, een vrij drukke weg waar veel grote campings aan liggen. Na een aantal kilometers zien we aan de rechterkant een leuk italiaans restaurant waar we buiten kunnen zitten, het is al behoorlijk druk. We bestellen eea en gaan weer genieten, dit keer lekker gegrilld vlees met ja hoor, een wijntje erbij en toe een heerlijke tiramisu, het is tenslotte een italiaans restaurant. Na een paar uur genieten stappen we weer op onze stalen ros en zijn snel bij de camping. Langzamerhand zien we de spaanse families weer inpakken en aan het eind van de middag vertrekken ze weer. De kinderen moeten natuurlijk morgen weer naar school na zo'n heerlijk weekend aan zee.

15 april

Vandaag is Loes jarig en we app'en en Rob belt om haar te feliciteren. Ook een appje naar Emile en Annemiek die vandaag aan hun reis beginnen, om ze bon voyage toe te wensen. Vandaag is het licht bewolkt en men verwacht morgen veel wind. Wij willen morgen weer verder trekken, waarheen? dat zien wel. Vanmiddag is het een beetje kuisen en weer inpakken.

16 april

Servicen en betalen, dan kunnen we vertrekken. we gaan de AP 7 op, dit was voorheen een tolweg maar sinds enkele jaren is dat niet meer en schieten we lekker op. We passeren de Ebro delta. Allereerst rijden we naar Vińaroz, daar is een hele grote Lidl waar we de kar weer volladen en zo kunnen we weer een aantal dagen voorruit. Er zijn verschillende benzinestations waar het goedkoop tanken is, de diesel is €1,64 dus vol met die tank. De AP 7 is een prachtige weg met uitzicht op de rotsen en tussendoor vele sinasappelen boomgaarden Rob heeft van Thole vernomen dat Bram op de CP bij El Grau de Castelló staat, we kennen Bram van verschillende lokaties waar we de afgelopen jaren hebben gestaan. Hij houdt ook een weblog bij, en zo hebben we gelezen dat afgelopen januari zijn vrouw Marianne is overleden. Ze was al lang ziekelijk en stonden vaak op La Finca bij Tavernes waar hij hielp op de CP. Ook nu sond hij daar en de eigenaar en zijn vrouw hebben hem enorm geholpen bij dit overlijden. Het schijnt dat je in Spanje snel begraven of gecremeerd moet worden. We hebben hem destijds gecondoleerd en gezegd dat we langs zouden komen als we in buurt zijn, nu dus. Na even zoeken (weer eens een verkeerde afslag) vinden we de camperplek. Het is een hele grote plek(120 plaatsen) die prachtig aan de boulevard ligt. Er zijn nog voldoende plekken en we installeren ons, een prachtig uitzicht op de zee. Het is erg levendig, veel wandelaars en fietsers, er is een groen fietspad, erg veilig. Op het strand staat een douche,, er is een loosplek en op de bouleverd een kraan met drinkwater. Ook een kleine strandbar die gezellig druk is,. Hier vermaken we ons wel een paar dagen. Rob loopt even langs de campers en vindt Bram, het gaat redelijk goed met hem. Naast hem staan Siem en Joke (de zus van Marianne, de vrouw van Bram). Ook hen kennen we al vele jaren van verschillende camperplekken. Siem loopt even bij ons langs, het is een leuke vent die heel veel weet van alle camperplekken in Zuid Spanje en nu precies weet waar je nog steeds goed vrij kan staan. Hij adviseerd ons morgen aan de andere kant van hhet terrein te gaan staan, dan heb je schter de camper meer vrijheid en minder geluid van de weg. Gaan we morgen doen.