8 mei

Vanochtend eindelijk wat foto's gemaakt van hier, het blijft een mooie plek waar we graag komen. In het begin van de dag werd het erg warm en s'middags ging het weer hard waaien . We zien dat er al veel Spanjaarden zijn vertrokken en hun plek hebben opgeruimd voor een volgend bezoek.

9 mei

Hemelvaartsdag, we horen van onze duitse buren dat het vandaag vaderdag is in Duitsland. De dag wordt begonnen met Frühshoppen, bij het ontbijt al bier en ook wij krijgen een blik. Opnieuw prachtig weer en dat benutten we om het bed te verschonen en hier dan de wasmachines te gebruiken. In de middag wandelen we naar het restaurant bij de rotonde, Brasserie La Grüila , een echt Spaans restaurant waar ook de arbeiders komen lunchen. Het eten is simpel maar goed, en kost slechts € 13,50 alles inbegrepen. Heen lopen we langs de weg en zijn in 20 minuten bij de brasserie, terug gaan we door het villawijkje annex vakantie dorp, een leukere wandeling langs mooie villa's met prachtige tuinen en komen weer bij de camping uit. We zien dat bij de vloedlijn blauw algen te zien zijn, nooit zoiets gezien. Als de zee zich terugtrekt verdwijnen ze weer. Onze buren maken er een echte “feestdag” van, Naarmate de middag overgaat in de avond worden ze steeds vrolijker, geholrpen door wat alcoholische versnaperingen. Morgen vertrekken we weer noordwaarts.

10 mei

We hebben een tip gekregen voor een goeie overnachtingsplek voor Girona, Vidreres. Het is inderdaad een mooie grote plek met wat bomen en picknick banken,maar helaas, er hangen bordjes dat er vanavond een festival is en we er niet kunnen staan. Dan maar door naar de volgende plek in Llagostera, na wat crossen door, ja alweer, nauwe straatjes in het centrum, vinden we de plek en gaan daar niet staan. Tussen de bebouwing is er plaats voor 3 campers op een soort vuilnisbelt. Dan door naar de volgende Cassa del Selva, een mooie plek bij een groot sportcomplex. Er is voldoende plaats en we installeren ons. Het is een groot park en voor ons is een nieuw aangelegde skate/BMX baan waar na verloop van tijd kinderen verschijnen met hun autopetjes. Ze rijden op en af de baan over en zijn er heel behendig is. Ook met BMX fietsjes wordt de baan genomen. Bij het complex hoort een groot overdekt zwembad waar nu schoolklassen les krijgen, ernaast is een prachtig buitenbad (nu nog gesloten). Daarachter zijn tennisbanen en diverse sporthallen. Het is een komen en gaan van jonge mensen met grote sporttassen. Langzaam loopt ook de CP vol en rond 8 uur kan er geen camper meer bij. We zien op het informatie bord bij de CP dat dit vanouds een stadje is van de kurkindustrie, er was zelfs een spoorbaan van Girona naar St. Feliu de Guixols. Die is verdwenen en nu is er een fietspad van gemaakt dat dwars door het natuurgebied hier loopt. Er zijn ook verschillende wandelingen aangegeven. De stad is bekend vanwege de muziek en de sardanas, een Spaanse volksdans, die we tijdens ons eerste reis naar Spanje (1966?) in Playa de Aro al hebben gezien. Er werd elke avond op het plein voor het stadhuis gedanst.

11 mei

In Cassa del Selva gaan we eerst weer even langs de Mercadona, een geweldige supermarkt om nog wat aan te vullen. Dan rijden we richting Frankrijk via de AP 7, die nu ook geen betaalde autoweg meer is. Rondom Girona is het druk, veel industrie, maar gelukkig een goede rondweg. Ook rijden we makkelijk langs Figueras en zien verwijzingen naar allerlei plaatsen aan de Costa Brava die we vroeger hebben bezocht. Al snel zijn we bij de grens en daar begint een file die minstens een half uur duur tot we de tolpoorten van de Peage zijn gepasseerd. We prijzen ons weer gelukkig met de badge (T) op de voorruit, waardoor we makkelijk zonder een ticket te hoeven trekken, door kunnen rijden. Alle auto's staan in de rij voor zo'n ticket. Dan langs Perpignan richting Narbonne, altijd een mooie weg met het zicht op de binnen meren van o.m. Leucate. Bij Narbonne de afslag naar Gruissan. We zien dat het erg druk is overal, zelfs op de CP is het vol. Rond een uur of 1 zijn we daar en hadden ons al verheugd op een maaltje mosselen in het leuke mosseltentje. We lopen erheen en helaas geen plaats, stampvol, ook voor de avond kunnen we niet reserveren. Dan maar gereserveerd voor morgen. De CP Quatre Vents loopt vol, nog nooit zoveel campers hier gezien, zelfs op de binnen terreinen staan dubbele rijen campers. Het waait gelukkig niet erg hard en we kunnen tot het gaat schemeren buiten zitten. Maar dan verschijnen de eerste muggen tijdens deze reis en gaan we naar binnen. We willen naar het Songfestival gaan kijken waar Joost Klein aan deel neemt, maar er is een rel en hij is geschorst. Jammer voor Europa- pa. We hebben even kontakt met Emile en Annemiek, die zijn nu in Ceret, bij de Pyreneen en willen eventueel morgen afspreken. Zij willen via de kust naar Marseillan gaan en komen dan in de buurt van Gruissan. Nadat we de weersverwachting hebben bekeken besluiten wij hier maandag te gaan vertrekken, er wordt veel regen verwacht. Ook is er wat app-verkeer met Jo en Nick, die zitten nu in de Drome en willen naar Vaison la Romaine, dat is ook ons doel voor de komende tijd en we spreken af elkaar ergens te zien.

12 mei

Worden wakker in een bewolkt Gruissan, eerst ons zondagse ontbijtje en het wasje doen dat we gisteren in de Biotex hebben gezet. Al die campers die gisteren zijn aangekomen vertrekken weer, staan hier echt maar voor 1 overnachting en de service, ongelooflijk hoeveel water ze tanken. We staan vlakbij de service en zien dat ze in rijen voor de service plek staan te wachten. Gelukkig klaart het op en kan de was drogen. Rond 1 uur lopen we weer naar het mosseltentje en onze tafel staat klaar. Geweldige mosselen uit Gruissen en ook de wijn komt hier vandaan. Smaakte weer prima en ook nog hele leuke bediening van de eigenaren. Opnieuw kontakt met Emile en Annemiek en we hebben besloten dat we morgen richting Remoulins gaan rijden, bij Pont du Gard, we zullen ze dus niet ontmoeten.en houden de verhalen tegoed voor in Nederland. Daarna gaan we waarschijnlijk naar Vaison la Romaine waar we Jo en Nick hopen te ontmoeten.

13 mei

We gaan Gruissan weer verlaten, het is altijd erg leuk om daar te zijn. Niet alleen voor de CP zoals nu, maar ook omdat er veel verschillende mogelijkheden zijn rondom Gruissan. Dat is dit keer niet aan bod gekomen. We hebben de fietsen niet gebruikt, eerdere jaren hebben we op de fiets eea ondernomen, Narbonne Plage, St. Pierre naar de leuke dagelijkse markt, naar Le Village, het oude dorp en rond de zoutpannen waar ook het museum ligt en je lekkere soorten zout kunt kopen Ook een tocht rond de wijngaarden van de Clapp. Via Beziers gaan we voorbij Nimes, het is nog redelijk vroeg en we besluiten niet in Remoulins te stoppen maar door te rijden naar Vaison la Romaine. Het weer is prima, de weg rustig en we hebben steeds een mooi uitzicht op de vele wijngaarden. Als we op de CP in Vaison aankomen zien we al snel Jo en Nick, een leuk weerzien. Het gaat goed met Jo na de heup operatie. Nog steeds schijnt de zon volop en we genieten ervan, de verwachting voor de komende dagen is heel wat minder. Er gaat net een camper weg en wij hebben dus weer een plek.

De dagsluiting !!!! wordt weer gezellig met een hapje en een drankje en veel te vertellen over onze reiservaringen.

14 mei

Wakker worden met regen op ons dak, daar worden we niet blij van. Na het ontbijt wordt het wat droger en gaan we gewapend met een plu naar de markt. Het is altijd een erg leuke markt, mooi aanbod van textiel, fruit en specialiteiten uit deze regio. Het aanbod van textiel is veel mooier dan wat er in Spanje op de markt te koop is, veel leuke stoffen voor woningstoffering en tafelkleden. Ook weer de mooie manden en aardewerk. Volop groente en fruit, alleen erg duur. We kopen wel wat fruit en natuurlijk een kip van de grill.. Even een stop met z'n viertjes voor een koffie en gaan verder ons eigen route over de markt. We zien dat de vele terrassen behoorlijk vol zijn, Jo en Nick gaan terug naar de camper en wij gaan wat eten, dit keer een pizza die zo groot is dat we een deel mee naar de camper nemen. Het blijft maar gieten en we besluiten nu al naar Visan, naar wijnhuis Lauribert, te rijden. We nemen afscheid van Jo en Nick en misschien treffen we elkaar nog. Zij willen naar een camping gaan waar ze vroeger ook altijd kwamen. Er is een goeie CP bij Lauribert, waar je gratis kunt staan en we hebben zelfs elektra en vooral het mooie uitzicht over de lavendel velden, die helaas nog niet bloeien. Rond half zes is er weer een mogelijkheid om de wijnen te proeven, dat hoeven we eigenlijk niet te doen. We komen hier voor de 4e keer en kennen deze wijnen, de Cotes du Rhone, inmiddels. Natuurlijk kopen we weer wat om mee naar huis te nemen. Terug in de camper, waar we inmiddels het kacheltje aan hebben, maken we het verslag van deel 6 af, en gaan publiceren.