15 mei

Gisteren reden we door Visan en zagen dat het een erg leuk wijndorp is, veel caves, en overal proeverijen. Net als op de CP ij Lauriert waar Mr. Robert de scepter zwaaiten op zijn manier leuke grapjes maakt. Hij houdt goed in de gaten wat iedereen proeft en noteert zijn bestellingen op een officieële faktuur. Dan gaan we weer verder en nemen de A7 richting Lyon. Gezien het weer is het verstandig de peage te nemen, het is ongelooflijk wat een weer. De regen valt met bakken uit de hemel en alles om ons heen is grijs. We rijden door Lyon waar we door diverse tunnels gaan, gelukkig past iedereen zijn snelheid aan. Ons doel voor vandaag is St. Gengoux le National waar bij het oude station een CP is gerealiseerd. Het is een uitgebreid fietsgeied met les Voies vertes, of wel de groene wegen.Overal zien we de fietspaden. Op weg naar St. Gengoux is er een flinke omleiding die dwars door de landerijen gaat, kost ons wat extra tijd. Aangekomen op de CP gaat het weer flink regenen, later wordt het droog en gaan we naar het historische dorp wandelen, er is daar een mooie kerk en wat andere bezienswaardigheden, maar niet echt de moeite waard. En helaas de kerk wordt gerenoveerd en we kunnen er niet in, Dan maar weer terug naar de camper, opnieuw klimmen en dalen, je gaat de knieën voelen, maar een drankje doet weer wonderen en komen we bij.

16 mei

Vandaag staat de CP in Seurre op het programma, we volgen de weg door Chalon sur Saonne, maar dat werd een moeilijke puzzle om door de stad op de goede weg de D973 te komen en kwamen we steeds weer op dezelfde plek uit. Dan maar de autoroute richting Beaune en verderop de afslag naar Seurre. Het is een mooi terrein van Pass d'Etappe, langs de havens waar de Saonne stroomt. Er zijn wat sluizen en het water stroomt er volop. Op het terrein staan veel grote bomen waarin de kauwen hun nesten hebben gebouwd en ze laten ons weten dat ze er zijn, wat een herrie. Op het terrein staan wat oude gebouwtjes die de voormalige WC's en was ruimtes waren van een vermoedelijke camping. Alls is nu dicht en het ziet er verwaarloosd uit. Opnieuw regen en we worden er een beetje depri van.

17 mei

Wakker worden met de zon, dat is weer eens iets anders. We nemen de autoroute richting Basançon door de Jura. Het is een prachtige weg met veel mooie uitzichten en ook nog heel rustig. We nemen de afslag richting Vesoul, dat grotendeels de N 57 is. De weg is voor een groot deel 4-baans en er wodt druk aan gewerkt om dit te voltooien. Vesoul is een stad die veel hoogte verschillen heeft en het geheel toont wat rommelig. Aangekomen bij Luxeuil gaan we eerst boodschappen doen voor de komende dagen en zoeken dan de CP, ook weer een Pass d'Etappe terrein. Opnieuw regen maar gelukkig wordt het aan het eind van de middag droog en wandelen we naar het historische centrum.

Er loopt een wandelpad langs de CP en overal stroomt er water door deze wijk, je loopt over bruggetjes en hoort overal het water stromen. We zijn onder de indruk van de mooie gebouwen hier, de stads paleizen uit de 15e en 16e eeuw en gaan de Abdij Pierre de Saint Colomban uit de 13e eeuw bekijken. Onder meer vind je hier een prachtige orgelkast uit 1617, gedragen door het standbeeld van Atlas. We lopen door de mooie kloostergang en zien een ruimte waar vrouwen aan het kantklossen zijn, Luxeuil staat bekend om het kant en er is zelfs een kantmuseum. De geschiedenis van deze stad staat ook bekend om de thermen die al bezocht werden door de Kelten en de Romeinen.

18 mei

We krijgen informatie via de TV over de slechte omstandigheden bij de Moezel, er zijn zelfs stukken waar code rood is afgegeven. Omdat wij van plan waren naar Pont-a-Mousson te gaan hebben we maar besloten om nog een dag hier te blijven. Zelfs Mascha belde om ons informatie te geven van de slechte weersomstandigheden in Noord-Frankrijk en België. De hemel is strakblauw en er is volop zon. We wandelen opnieuw naar het centrum, waar vandaag markt is. Het is een echte regionale markt, met veel producten van hier. We zijn niet in de verleiding gekomen om wat te kopen, alles is behoorlijk aan de prijs en uiteindelijk hadden we gisteren al voldoende gekocht. Een klein broodje van de molenaar van € 6,50, is ons te gortig!!! We gaan wel voor een terrasje in de zon voor de koffie. Hier zie je dat veel plaatselijke bewoners elkaar ontmoeten, er wordt heel wat afgezoend. Terug bij de camper genieten we van de zon en maken iets te eten, heerlijke lasagne van de Mercadona uit Spanje, die we hadden ingevroren. Salade erbij en klaar was kees!!!

Rond een uur of 4 wordt het weer donker en gaat het onweren en regenen.

19 mei

We gaan verder omhoog op de N 57, voor Remiremont wordt het weer een vier-baans weg. Passeren Epinal, dat is een vrij grote stad met veel industrie. Dan Nancy en daarna zijn we al vrij snel in Pont-a-Mousson. Onderweg zagen we geen problemen van de wateroverlast, hier en daar stond er wel veel water in de weilanden. Op de CP in Pont- a- Mousson was het nog vrij rustig, dus een plek gezocht. Het bleef droog, maar te fris om buiten te zitten. We maken gebruik van de prima douches hier en lezen wat.

20 mei

Nu rijden we Luxemburg in en tanken nog maar bij, het is altijd voordeliger dit hier te doen. Al snel passeren wij de grens naar België en rijden weer in de regen naar Houffalize, Dat is onze vaste stop omdat we hier het Lucullus bier kopen voor de familie. We drinken een lekker biertje op het terras en reserveren een tafeltje voor vanavond. Dat hadden we beter niet kunnen doen, het was heel slecht, het vlees was te vergelijken met schoenzolen, jammer!!! In de loop van de avond gaat het opnieuw regenen

21 mei

In Houffalize zijn altijd problemen om op de CP te komen, er staat een zuil om je aan te melden, maar het kost heel wat moeite om te zorgen dat de slagboom open gaat, maar iedereen heeft er problemen mee. Gelukkig lukte het vrij snel om het terrein af te komen. Opnieuw giet het van de regen en dat houdt voorlopig aan. Pas voor Luik wordt het wat minder en we passeren zonder moeite de stad via de rondweg. Dan weer Nederland en we zijn rond 1 uur thuis!!! De tuin ziet er prachtig uit, de regen heeft daarvoor gezorgd. Mascha komt ons weer begroeten en helpt even wat spullen uit de camper te halen. Daar ben je altijd wel even mee bezig. Mascha en Ton hebben het plan om half juni weer met de camper te vertrekken voor een week of zes richting Noord-Spanje.