20 april

Het is een mooi gebied hier en we zien dat enkele camperaars er met een mountain bike op uit trekken. Ooit waren we hier met Peter Draaijer en stonden toen op de camping in Bolnuevo. Met de auto van Peter zijn we toen naar Alhama de Murcia gereden en van daar uit naar het natuurgebied Sierra de Espuňa waar zich een kruisweg bevindt die het lijden van Christus symboliseerd. Langs die weg staan vele witte beelden van o.m. de apostelen en de Maria's. Aan het eind van de kruisweg staat een groot beeld van Christus, de Mirador del Corazòn de Jèsus, dat uitkijkt over de hele omgeving en zelfs vanaf de CP is te zien. Ook kun je in de omgeving mooie wandelingen maken, maar wel een fikse tocht te voet om in dat gebied te komen, Wij dus niet, maar wel genieten van het uitzicht!!! Er komen nog een aantal franse cmpers aan die weer lekker dicht op elkaar gaan staan, terwijl er zoveel mooie ruimtes zijn

21 april

We gaan hier weer vertrekken en weten nog niet waarheen, WC schoon, vers water en we kunnen er weer tegen. Eerst een stukje A7, dan de RM 2 richting Los Alcázares.

Het landschap wordt minder droog en dor, we zien veel landbouw en de daarbij behorende industrie. Velden vol met groente en veel olijf- en fruitbomen. Vlakbij Los Alcázares besluiten we om daar naar de CP te gaan. Deze ligt in de wijk Los Narejos, vlak bij het Mar Menor, een grote binnenzee. De CP is berucht vanwege het vele vliegtuig lawaai. Jaren geleden konden we hier nog vrij staan op een veld vlak langs het strand, in 2016 was de CP net geopend en zijn we er weer geweest. Inmiddels is het een zeer grote CP geworden waar vooral veel overwinteraars komen, met uitstekende voorzieningen en ruime plaatsen. Nu is het erg rustig en we staan weer op hetzelfde plekje aan de rand van het terrein. Op de Cp staat een Spanjaard uit Vittoria Gasteiz met een als camper verbouwde Deux-Chevaux. Leuk om te zien dat dit oude model zo gebruikt wordt, hij is er trots op!!!  Het weer is goed, 22-25 graden en een beetje wind. De fietsen eruit en naar de Mercadona gereden, ook zoeken we nog even naar een bodega waar we wijn kochten, maar niet gevonden. Dan terug gefietst over de boulevard, alles nog hetzelfde.

22 april

Vandaag marktdag, vlakbij de CP, het is een gigantische grote markt met vooral heel veel landbouw producten en natuurlijk textiel, schoenen en tassen. Het aanbod verschilt eigenlijk niet van de markt in Cullera, alleen meer. Inmiddels hebben we het adres van de bodega en gaan erheen om wat wijn in te slaan. We rijden langs een leuk terras waar veel Spanjaarden zitten en wij sluiten aan voor een drankje en wat tapas. Dan fietsen we weer terug over de boulevard en zien dat er langs het strand veel sport evenementen zijn, nu ook weer wedstrijden t,b,v, de kankerbestrijding. Langs de boulevard wodrt veel gewandeld maar het strand is nog niet in trek, de wind is te koud. We horen veel Engels, de plek is geliefd bij de Engelsen vanwege het vliegveld, waar we trouwens zowel gisteren als vandaag geen last van hebben gehad. Misschien vliegen ze niet in het weekend?

23 april

Zondagmorgen, wakker worden met een stralende zon, dus ons ontbijtje kan buiten genuttigd worden. We zitten aan het  Mar Menor, deze lagune wordt door La Manga gescheiden van de Middellandse zee. La Manga is een lange strook zand waarover een tweebaans weg loopt. De strook is inmiddels volgebouwd met hoge torenflats t.b.v. de toeristen, in het verleden waren er dorpjes met kuuroorden. Het mineraalrijke water is 5 graden warmer dan de Middellandse zee. We stappen op de fiets en gaan richting de boulevard waar goed te fietsen is, het is vandaag behoorlijk druk, zondag en prachtig weer.

Op het strand zijn diverse activiteiten,boogschietwedstrijden,optredens van verschillende dansgroepen van jonge meisjes en er worden zelfs demonstraties gegeven van krachtsporten!!! Baech hockey en beach handbal. Allemaal met de bijbehorende supportes, heel drukdus.We kronkelen er doorheen, dit stuk strand is Los Narejos en verder wordt het Los Alcazeres. Hier staan ook verschillende monumenten om de vissers te gedenken. Dat laatste ligt tegen het oude dorp aan en is veel rustiger, het strand is er ook smaller. We gaan tot het eind van de boulevard waar de weg ophoudt zien we een mooi terrein van een voormalige kazerne, helaas mogen we niet fotograferen. Even een stukje langs de weg en dan komen we bij het terrein dat de gemeente beschikbaar heeft gesteld voor campers,, Area de decanso Municipal. Het staat bij een groot stuk land, waarschijnlijk in het natte seizoen een moeras en ligt aan de uiterste punt van het Mar Menor. Op de lokatie voor de campers zijn delen overdekt, er is water, je kunt er lozen en je mag er 72 uur staan. Geen stoelen buiten, maar dat is geen probleem, er staan verscheidene picknick banken. Het is gratis.

Dan weer terug maar eerst een drankje in een strandtent waar we een mooi uitzicht hebben over de lagune. Er wandelen hier veel plaatselijke bewonersen en op het strand zijn veel Engelsen. Op zoek naar een restaurant, dat viel niet mee, het merendeel van de horeca zijn bars of al vol. Maar we vinden een leuke plek met weer dat mooie uitzicht en kunnen gelukkig een tafeltje bemachtigen in de schaduw want inmiddels is het behoorlijk warm geworden. Een wijntje, lekkere spaanse kroketjes , wat visjes en je hoort ons niet meer. Terug naar de CP en uitbuiken.

In verschillende delen van Spanje zijn grote waterproblemen er komt vervuild water uit de kraan en is een tekort aan drinkwater. Men wordt op rantsoen gezet en de gemeentes verstrekken 5 liter drinkwater per dag per persoon. (met dank aan Thole voor de informatie!!)

24 april

Nemen afscheid van Los Alcacares, goeie plek voor het weekend, geen lawaai van de overvliegende straaljagers, maar vanochtend begon het weer, een oorverdovend geluid. We zijn van plan naar het strand Calabassi te rijden, net voorbij Santa Pola. Hier bij Gran Alacant hebben we ooit gestaan, samen met Simon en Minke. We tanken flink wat water want het wordt warm en op Calabassi is geen water. Allereerst naar de Lidl om de voorraad aan te vullen zodat we een paar dagen vooruit kunnen. We nemen de AP7, waar we op een klein stukje tol moeten betalen, maar dat is beter dan door al die afschuwelijke toeristen oorden zoals Torrevieja en La Zenia te rijden. De afslag naar Guardamer en dan richting Santa Pola. We passeren de grote zoutmeren en zien bergen zout liggen, ook zijn er heel wat flamingo's te zien, helaas te ver weg om te kunnen fotograferen. Door het drukke Santa Pola, langs de haven en het vertrouwde weggetje richting het strand. Overal staan campers, veel alleen op een stukje zand langs de kust. Dit vinden we te eenzaam en we rijden door naar Calabassi waar we onmiddellijk Jo en Nick spotten. Zij staan hier al 2 dagen, mooie plek direct aan zee, het strandje ligt op 10 meter en het uitzicht is geweldig. We staan vlak bij het mooie kapelletje wat in het verlden een herkenningspunt was als we naar Santa Pola fietsten. In de verte zien we het kleine Illa de Tabarca, dat een voormalig piraten nest was. Het is 2 km lang en 400 meter breed, volgebouwd met vakantie onderkomens. Er zijn zo'n 100 vaste inwoners maar s'zomers loopt het vol. Je kunt er vanaf Santa Pola met de watertaxi heen.

Het waait een beetje en het is goed uit te houden, hoewel de temperatuur flink oploopt.

25 april

Een heerlijke plek om te vertoeven, we kletsen wat met medecamperaars, lopen wat rond en doen verder weinig. Tussen de middag gaat het hard waaien en wordt er wat gekookt en we eten binnen. In de wind is het te fris om buiten te zitten. Er is later altijd wel een plekje rond de camper waar we uit de wind kunnen zitten.

Ja, ja, we maken wat mee!!!!

26 april

In de ochtend zien we de nederlandse camper van Bob voorbij rijden. Hij stond bij ons op de geitenwei samen met een vriend die ook campert.. Rob gaat even een praatje met hem maken en hij verteld dat de vriend met wie hij al jaren rond trekt is opgenomen in het ziekenhuis in Albir. Het is een hart patient die nu daar wordt behandeld. Ze hebben geregeld telefonisch kontakt en het schijnt niet zo goed te gaan, hij woont in zijn camper die nu op de parking van het ziekenhuis staat.

Opnieuw waait het stevig rond het middaguur, maar gelukkig is het hier niet zo warm als in het binnenland, daar wordt het zelfs 37 graden en hier een aangename 25 graden. In Nederland is het bar slecht weer, er wordt zelfs gewaarschuwt voor de kou, morgen op Koningsdag Vooral voor de kinderen die met een kleedje op de grond spullen verkopen is het oppassen dat ze niet onderkoelen!!!Aan het eind van de middag komt Bob even bij ons zitten en heeft heel wat verhalen te vertellen. Waarschijnlijk moet zijn vriend gerepatrieerd worden naar Nederland. In Albir kan hij niet verder worden behandeld.