22 maart

Opnieuw een heerlijke dag aan het strand van de camping, wat lezen en luieren, het echte vakantiegevoel. In de middag komen Wim en Frank even aanwippen en hebben boeiende verhalen.

Zij hebben jarenlang pleegkinderen verzorgd die in de pleegzorg niet echt tot hun recht kwamen. Vaak schrijnende verhalen, heerlijk dat er dan zulke mannen zijn die zich om die kinderen bekommeren. Ze vertellen dat de meeste van die kinderen nu volwassen zijn en goed zijn terecht gekomen.

23 maart

Hetzelfde verhaal, mooie weer en prachtig uitzicht op zee. We gaan een stuk langs de kust lopen, richting Playa Montroig, Daar passeren we een mooi villa dorp langs de kust met schitterende vakantiehuizen, vast van rijke Spanjaarden. Even verder ligt camping Oasis, ook weer goed gesitueerd, er staan veel campers en het ligt ook direct aan het mooie zand strand. Waar wij staan op camping Playa y Fiesta staan veel verblijven van Spanjaarden die hier vooral s'zomers zijn. Een deel van de camping is ingericht voor campers. Er is goede service en prima sanitair. Het is een kiezelstrand met een klein stukje zand. Verder is er niet veel te melden.

24 maart

We gaan weer verder, nemen afscheid van Wim en Frank, nog even servicen en op pad. Vlakbij is een tankstation en we verbazen ons over het grote verschil in dieselprijs met Frankrijk, daar bijna

€ 2.00 en hier nog geen € 1,60. Al snel zitten we op de A7, ook weer zonder tol. Dat is in grote delen van Spanje opgeheven. Dan nemen we de afslag naar Vinaroz om naar de Lidl te gaan voor aanvulling, het is een ongezellige rommelige stad. Doorkruisen dan Benicarlo, wat wel een leuke stad is, veel terrassen die vol zitten. Peňiscolais ons doel, we vinden de CP Brisa die dichtbij het centrum ligt. We zien heel veel nieuwe CP's . Brisa is een goeie plek, sanitair en grote plaatsen. Geen elektra, maar met de zon op ons paneel hebben we dat niet nodig. We lopen naar de haven, we hebben leuke herinneringen aan een visserskantina war we lekker konden eten. Deze ligt direct aan de haven met uitzicht op het oude Peńiscola, een mooie lokatie. Ook dat is nu veranderd in een beetje chique visrestaurant met bijbehorende prijzen. We bestellen wat en zoeken een leuke wijn uit, de Barbadillo uit San Lucar, waar we ooit de caves hebben bezocht. Heerlijke wijn. Ook de chiporoňes, calamaris en gefrituurde visjes smaakten goed. Na de koffie weer terug naar de CP, zo'n 15 minuten lopen.

25 maart

Wakker worden met een stralend blauwe lucht, wat wil je nog meer!!! Na de douche en het ontbijt weer richting de AP 7. Wat is het nu makkelijker om zuidwaarts te rijden. Vroeger reden we om geen tol te hoeven betalen over de N340, die vaak door dorpen en stadjes ging. Altijd veel oponthoud. Richting Valencia en we passeren Castillon, een grote stad met veel fabrieken die tegels maken. Overal langs de kant van de weg zien we mimosa staan, je wordt er vrolijk van. Bij Valencia nemen we de afslag A3 en helaas is het even zoeken naar de weg naar El Saler. Het is druk in dit gebied, overal industrie en grote winkelcentra o.m. de IKEA!!

Dan toch El Saler en snel de camping ColVert. Vinden een leuke plek in het “Hollansche dorp”, wat een Nederlanders hier.

Er is weinig veranderd, de helft van de camping is ingericht met zomerverblijven van de Spanjaarden en er zijn plekken voor caravans en campers. Goed, maar verouderd sanitair.

In de namiddag lopen we richting het strand, hier is een groot restaurant gekomen waar het vandaag (zaterdag) erg druk is.

26 maart

Vandaag gaan we de zomertijd in De dag begint echt zomers, het wordt warm!!! We pakken de fietsen rijden eerst naar El Saler, we willen daar vanmiddag wat eten, het is een gezellig dorp met veel restaurants en terrassen, er is zelfs een kleine supermarkt Bij een van de restaurants gaan we reserveren want vandaag op zondag is het erg druk Dan fietsen we langs de duintjes en zien veel doorgangen naar het strand Overal zijn grote parkeer terreinen die vol staan met auto's en campers Er is een goed fietspad en wandelpaden waar veel mensen wandelen, het is een een drukte van belang We denken dat half Valencia van deze mooie dag gaat genieten op en langs het strand We rijden een heel stuk over deze mooie route, tot aan de parkeerplaats bij hotel Saler, waar we enkele jaren geleden vrij hebben gestaan, het is nu een verlaten en wat lugubere plek, nodigt niet meer uit, we zijn al eerder wat betere plekken tegen gekomen Bij die grote parkeerplaatsen zijn ook verschillende strandtenten gekomen Overal zie je mensen die aan het picknicken zijn Dit is het nationale park van Albufera, waar ook heel veel rijstvelden zijn, die de bekende rijst voor de paella verbouwen Een heel groot gebied waar veel vogels broeden

Terug naar El Saler bij restaurant Vicente waar het tafeltje al voor ons klaar staat We nemen een leuk menu'tje, vooraf verschillende hapjes, mosselen, calamaris en tonijnsalade, ons voorgerecht, gevolgd door een paella de mariscos, heel smakelijk, dan nog een toetje en koffie toe, een heerlijke fles wijn erbij en dat allemaal voor nog geen € 40,00, en nog wel op een gewilde plek!!! terug bij de camper zien we dat het in de camper 34 graden is en buiten 30!!!! Dus uitbuiken in de schaduw.

27 maart

Voor vandaag staat Valencia op het het programma, we pakken de bus en stappen uit bij het eindpunt, Porta de la Mar. We lopen het centrum in, langs een plantsoen waar we zien dat er een mooie oude boom voor een deel is beschadigd, een van de takken is afgebroken en heeft een deel van de stoep weggevaagd Dan door de mooie straten met veel prachtige gebouwen Bij het stadhuis zien we dat ook hier een demonstratie plaatsvindt als protest tegen de pensioen maatregelingen Het is minder warm dan gisteren en dat is prima voor een stadsbezoek Dan de Mercado Central, de prachtige markthal van Valencia waar het aanbod gigantisch is We waren hier al een paar keer eerder, maar zijn weer onder de indruk van het aanbod Er zijn veel buitenlanders, we zien zelfs een Schot in het schotse tenue,de kilt Je hoort alle talen om je heen, duits, engels, frans, portugees, nederlands en o ja, spaans Rondom de hallen is een kleine markt met textiel en ook weer de leuke kramen met de echte spaanse potten en pannen In het verleden hebben we hier heel wat van gekocht We lopen langs de zijdebeurs waar heel veel terrassen zijn in de hoop een plekje te vinden, maar helaas, alles is vol Dus maar even doorlopen en verderop zien we een terras waar we wel een plek vinden Na een verfrissing lopen we door wat leuke smalle straatjes richting de cathedraal, opnieuw een impossant gebouw Nu zijn we op de Plaza de la Reina waar we in een hoekje een leuke tapasbar vinden, die is voor ons We bestellen wat lekkere hapjes vergezeld van een wijntje en daarna weer richting de bushalte

Valencia is een erg leuke stad om door te wandelen, en er wordt hier ook veel gefietst. Overal hun je fietsen huren en er zijn speciale fietsroutes door de stad. Veel van de bezienswaardigheden in het centrum hebben we al gezien, dus het blijft bij het genieten van de mensen in de straten, waar men nog bezig is de barricades van de Fallas (18-19 maart) op te ruimen

Tegen 5 uur weer op de camping en we besluiten morgen richting Cullera te rijden waar Jo en Nick verblijven Ook weer een bekende plek waar nu wel veel veranderd zou zijn We gaan het zien

28 maart

Even betalen en dan vervolgen we onze reis. We rijden langs de kust door verschillende l;leine dorpen richting Sueca. Dan al snel de afslag naar Cullera, daar gaan we weer even boodschappen doen bij de Lidl zodat we weer enkele dagen vooruit kunnen. We rijden onder de brug door en langs de rivier en komen op het veld waar veel campers staan. Dit is een ander stuk van het voormalige festival terrein waar we al eerder hebben gestaan. We worden weer hartelijk begroet door Jo en Nick, het is behoorlijk druk met campers maar we vinden een heerlijke plek, vlakbij het paadje naar het strand. Het is lekker weer, in de middag waait het wat meer, maar er is altijd wel een beschut plekje te vinden waar we van de zon kunnen genieten. Later in de middag is het weer borreltijd en tijd om wat ervaringen uit te wisselen. Voorlopig staan we hier prima, een supermarkt op 5 minuten fietsen, de leuke stad dichtbij. We zijn benieuwd of aan het eind van de week (Palmpasen) het drukker wordt met Spanjaarden. De scholen gaan dicht en veel mensen hebben vakantie. De volgende week is het Semana Santa en we gaan nog informeren of er ook hier in Cullera processies zijn.