3 juli

Op de fiets naar de Lidl, weer eea aanvullen. Als we rond een uur of 11 terug rijden zien we dikke rookwolken achter de heuvels van de Clapp. Wat een consternatie, er rijden na een poos heel veel brandweer en politie auto's met gillende sirenes de kant van de brand op. Na enige tijd komen er ook blusvliegtuigen bij, die water tappen uit zee. Het is een spectaculair schouwspel waar alle camperaars naar staan te kijken. Op een gegeven ogenblik komt er iemand langs van de CP, die verteld dat we misschien geëvacueerd moeten worden. Dus iedereen pakt voor een deel zijn boeltje in, de fietsen in de garage en als het nodig is zijn we snel weg. Tot een uur of 7 waren de busvlliegtuigen actief en later werd het rustiger en hoeven we niet weg. Nog lang bleven we de zwarte wolken zien.

4 juli

Vannacht begon het te regen en het plensde flink tot een uur of 1. Onmiddellijk begon de grote uittocht, veel campers, waarschijnlijk weekend gangers vertrokken. In de middag klaarde het wat op en kunnen we weer buiten zitten. Op het hele terrein staan grote plassen waar de vogels heerlijk in gaan badderen.

We lopen naar de bushalte t.o. De Intermarche om te kijken naar de vertrektijden van de bussen naar Narbonne, het plan is daar morgen heen te gaan.

5 juli

Al vroeg hebben we de bus naar Narbonne, die is wel een kwartiertje te laat, maar wij hebben tijd!

Het is goed weer, niet te warm en een beetje wind. Na een half uur zijn we in Narbonne en stappen uit op de boulevard Victor Hugo, dit op aanwijzing van een medewerkster van de CP. We lopen via een mooie boulevard die langs het Canal de la Robine ligt. Dit kanaal loopt dwars door de stad en er zijn aan beide zijden mooie wandelpaden waar schaduw is van de vele platanen. De bruggen over het kanaal zijn voorzien van de prachtigste bloemdecoraties en ook langs de paden zijn veel bloemen aangebracht. Erg mooi!! Dan als eerste naar het Office de Tourisme om wat informatie te halen. Men geeft ons een kaart van het historisch centrum met daarop aantekeningen van de bezienswaardigheden. Op naar de imposante kathedraal Saint-Just et Saint Pasteur, die er aan de buitenkant indrukwekkend uit ziet. Er is een prachtige kloostertuin met veel banken om lekker te zitten. We stappen de kathedraal in en zijn wat teleurgesteld, het is donker en geeft een sombere indruk. Veel is verwaarloosd en i.v.m. Covid kun je nergens goed bij en ook de stoelen zijn niet bruikbaar. Het glas in lood is niet echt mooi en vaak vervangen door gewoon glas. Nee, we hebben mooiere kathedralen gezien. Dus eerst maar aan de koffie op het plein bij het stadhuis. Hier zijn resten te zien van de Via Domitia, een oude romeinse weg. Na de koffie lopen we naar de Pont des Marchants. Deze wordt vergeleken met de brug in Florence die over de Arno gaat waar de vele juweliers hun winkels hebben. Het is een smal straatje over brug van het kanaal waar ook winkels zijn, maar het is geen vergelijk. Het winkel aanbod is wel leuk, hoewel er veel gesloten panden zijn. Overal is al uitverkoop en ik scoor zowaar een leuke linnen broek.

Naar Les Halles, een mooi bouwwerk in het hart van de stad, waar elke ochtend markt is. Men bied er vele producten van de streek aan en ook hier hebben we pech, het is maandag en vele kooplui zijn dan niet aanwezig. Maar het gebouw is zeer de moeite waard. We lopen wat rond in de straatjes rond de markt en dan wordt het wel tijd voor een verfrissing. Allereerst gaan we een terrasje pakken op de boulevard en daarna naar een leuk restaurant waar we een dagmenu nemen. Om een uur of drie zoeken we de bushalte en gaan terug naar Gruissan.

6 juli

Dit is weer zo'n dag van niks doen, lezen, een beetje poedelen in het etang en genieten van het gedoe om ons heen. Stelt dus niks voor!!!

7 juli

Er was regen voorspeld voor afgelopen nacht maar die bleef uit. Het is wel bewolkt en heel veel campers vertrekken hier, het wordt een lege boel. We halen de fietsen weer te voorschijn en gaan opnieuw naar Le Village. Vandaag is er markt, groter dan we eerder hebben gezien. Nu is er ook een markt voor groente en fruit, geweldig wat een aanbod hier. Ook de textiel kramen zijn weer volop aanwezig. Natuurlijk weer een drankje op het terras van Le Paix, alleen al voor de leuke bediening komen we hier graag. We hebben een tafeltje besproken bij Le Breiz en gaan dit keer voor de mosselen, smaakten heerlijk, klein wijntje erbij want we moeten nog op de fiets terug.

Op de CP gaan we wat opruimen want morgen gaan we hier vertrekken, het gaat ook steeds harder waaien, we moeten echt een plekje uit de wind zoeken om buiten te kunnen zitten. Niet echt lekker. Ook voor de komende dagen wordt deze tramontana voorspeld.

8 juli

Met die hevige wind vertrekken we uit Gruissan, eerst nog even langs de Lidl om in te slaan voor de komende dagen vooral veel fruit en tanken doen we in Gruissan. Kunnen we er weer even tegen.

Om een uur of 10 rijden we richting Narbonne en nemen daar de autoroute naar Beziers, waar we de A75 op rijdennrichting Clermont Ferrand. Bij La Canourge waar we vaak hebben gestaan om te overnachten, denken we, laten we eens een andere plek zoeken. We gaan kijken in Monestier-Pin-Mories, een grote parkeerplaats vol personenauto's, afgekeurd. Door naar Aumont-Aubrac waar bij een manege een CP is, waar goed over geoordeeld is. Toen we dat terrein opreden via een smal en hobbelig pad zagen we al direct dit is het niet, wat een troep!!! Er stond ook niemand en de eigenaar een wat louche figuur kwam ons al tegemoet, dus ook hier wegwezen. De volgende plek volgens campercontact is in St. Chely d'Apcher opnieuw een gemengde parkeerplaats waar ook alles scheef loopt. Verder kijken, we zien dat er in le Mazieu-Ville maar liefst 2 CP's zijn, een grote bij Pre du Pont, liefst 30 plaatsen en een in het centrum van de stad, een municipal. We rijden naar Pre du Pont, en ja hoor, weer pech. Het staat er vol grote witte tenten voor een of ander evenement en we kunnen er niet op. Door naar het centrum waar op de municipal ook al wat campers staan. Hier is ook de serviceplek en we kunnen nog een plekje vinden. Hiep-hiep-hoera... wat een gedoe vandaag.

We staan vlakbij de rivier waar een aantal waterverschillen met stroomversnellingen in zitten. Er wordt door een groep gekanood, erg leuk om te zien hoe ze moeten manouvreren tussen de rotsblokken door. Later lopen we naar het historische centrum, wat een mooi stadje. De oude gebouwen en huizen zijn mooi om te zien en alles is zeer verzorgd. Na de fikse stadswandeling verdienen we wel een biertje op een terras. Al met al na het zoeken van een overnachtingsplek was dit een gelukkie!!!

9 juli

Prima nacht, het werd behoorlijk fris dat zijn we niet meer gewend. Terugrijden naar de A75, richting Clermont Ferrand. Een voor ons bekende weg maar nog steeds genieten we van de prachtige natuur. Vooral het stuk rondom Lozere is prachtig. Grote rotsformaties en de weg gaat soms stijl omhoog en daalt dan weer flink. Gaan over de brug bij Millau, ook altijd spectaculair en passeren St. Flour. Bij Clermont Ferrand wordt het drukker op de weg, hoewel we heel weinig toeristenverkeer zien. Dan via Riom richting Gannat, al zo vaak die weg gereden, Rob kent alle afslagen uit zijn hoofd!! Via St.Pourcain, ook zo'n bekende stop voor ons, bedenken we dat het eigenlijk wel lekker zou zijn een camping te zoeken. Het is te fris om de buitendouche te gebruiken en op een camping kunnen we een lekkere warme douche nemen. We belanden in Chatel-de-Neuvre een eenvoudige camping aan de Allier. Hartelijke ontvangst en we kunnen hier zelfs een hapje eten. We reserveren voor vanavond. Het is een erg leuke camping met ruime plaatsen, sommige zelfs aan de rivier. In de loop van de middag wordt het steeds zonniger en warmer. Onderweg hebben we nauwelijks Nederlanders gezien en tot onze grote verrassing zijn er hier een aantal. We hebben prima gegeten en gebadderd.

10 juli

Voor het ontbijt vers stokbrood en een croissantje. Richting Moulins, we gaan daar rijden op de D973, een route die ons ooit is aanbevolen door Jo en Nick. Het is een mooie en zeer rustige weg richting Autun, dwars door de campagne. Nauwelijks dorpjes en die we zien zijn vervallen of verlaten. Bij Luzy de D 981 naar Autun, dan zijn we al snel bij Dijon, daar de rondweg en de weg naar Langres. We hebben gelezen dat daar een nieuwe CP is en die vinden we snel.We komen aan en zien een prachtig uitzicht en kunnen heerlijk buiten zitten. Het ligt niet ver van het centrum waar we heen willen wandelen. Maar helaas, rond een uur of 5 begint het te spetteren wat overgaat in fikse regenbuien, dus hop, naar binnen. Geen wandeling!!!

11 juli

Als we opstaan is het nog steeds grijs maar het regent niet meer. Via de D74 rijden we omhoog, weer zo'n weg die we al vaak hebben gereden en waar we verschillende CP's kennen. Via Neufchatel, daar is zowaar een Lidl open op zondag en kunnen we we brood kopen. We staan nu versteld van alle Nederlanders die ons tegemoet komen. Zo zie je weken geen landgenoten en vandaag komen we ze met bosjes tegen (begin van de schoolvakantie?) Bij Toul rijden we de vrije autoroute op de A31 richting Nancy, dan besluiten we om weer te gaan stoppen in Pont-a-Mousson. Het weer is inmiddels beter en bij de CP vinden we al snel een lekker plekje aan de Moezel. Altijd een leuke stop hier. Genieten van het gedoe met de boten hier in de jachthaven en zien de zwanen met hun inmiddels flinke jongen. Even een appje met Mas, die, als we morgen thuis zijn, vraagt om gezellig een hapje komen eten. Het weer wordt morgen niet te best dus we gaan linea recta naar huis.

12 juli

Op tijd vertrokken uit Pont-a-Mousson en richting Metz. Dan rijden we Luxemburg in en tanken daar weer goedkoop, het scheelt zo'n 30 eurocent per liter. Even langs Houffalize om het lekkere bier Lupelus te gaan kopen voor de Strang mannen, ze zijn er verzot op. Tot Luik is het rustig op de weg, we zien nog steeds veel Nederlandse campers en auto's, vooral veel met caravans, richting Frankrijk rijden.

De regen die opnieuw was voorspeld is uitgebleven en het zelfs warm geworden. Voorbij Maastricht wordt het alsmaar drukker, veel vrachtauto's. Ook nu zijn we nergens aan de grenzen gecontroleerd vanwege corona.

Het was een lange rit vandaag, wel te doen omdat het alleen maar snelweg is.

Dit jaar was het vooral veel op herhaling met af en toe eens iets anders. Maar na zo'n lange stop was het heerlijk om weer te camperen.

Rond 3 uur zijn we thuis en pakken het eea uit. Op naar de familie, er was weer lekker eten en drinken gemaakt. We drinken een glas champagne om te proosten op Daan die zijn diploma heeft behaald en nu in Leeuwarden gaat studeren. Een erg genoegelijke avond.