19 september

Op zondag is het altijd wat drukker, de Grieken gaan badderen in de zee en een hapje eten.

We maken de blog klaar voor verzenden en aan het eind van de middag pakken we in voor vertrek morgen. Het was heerlijk hier een paar dagen te staan, een eenvoudige camping maar schoon en goed sanitair. De bedrijfleidster is ontzetten vriendelijk en komt steeds even vragen of we het naar onze zin hebben. Het strand voor de deur met de ligbedden die we mogen gebruiken en de douches om je af te spoelen na het zwemmen.

20 september

We vertrekken en gaan richting Koroni, maar voor die tijd stoppen we even bij Finiki, waar we zo'n 30 jaar geleden hebben gebivakkeerd op het mooie strand. Dat is er nog, maar inmiddels ook een strandtent en rijen met ligbedden. Aan de overkant van de weg is een appartementen komplex verschenen. Een paar honderd meter terug zag ik het restaurant naast de voormalige disco waar een aantal campers onder de moerbeibomen stonden. Daar willen we ook wel even kijken en er was een mooi plekje. Bij de uitbaatster van het restaurant gevraagd of we daar mogen staan, geen bezwaar WELKOM!!! Het wordt een eentonig verhaal, maar ook hier hebben we eerder gestaan, de huidige taverna was klein en er stond een klein huisje bij. Ook dat is uitgebreid en er is nu een professionele keuken en veel eettafels. De nieuwe disco, die op de avond van ons toenmalige verblijf openging draaide vanaf 10 uur tot de volgende morgen 4 uur harde muziek terwijl er geen mens was!! Dus dat was toen snel vertrekken. De disco is inmiddels gesloten en er is ook een beachbar met zwembad gekomen. Bij de taverna waar we nu staan zijn ook ligbedden op het strand geplaatst, er is een surfschool gekomen en ook nog een beachbar. Zomers moet het een heksenketel zijn, maar nu kunnen wij genieten van het mooie strand en het prachtige uitzicht. S'Avonds gaan we er een hapje eten en hebben een leuk gesprek met de uitbaatster die erg goed engels spreekt.

Even een app-je naar Jo en Nick die in Ag. Andreas zijn beland, ze komen morgen ook hierheen.

21 september

Opnieuw heel warm vandaag, dus blij met de schaduwplek. We makern niet zoveel mee, maar het is genieten van de zon, zee en het strand. Je kunt lekker langs de zee wandelen en er is nog genoeg te lezen. Vanochtend kwam de kapster langs om bij de familie een knipbeurt te verzorgen. Ze was ook bereid er een beetje bij mij af te halen, met dit mooie weer groeit mijn haar extra hard. Goed gedaan en ik kan er weer even tgen. Rond het middaguur arriveren Jo en Nick en vinden ook een plekje onde de bomen. Tussen de middag gaan we even op het terras een drankje en een hapje doen en s'avonds eten we er ook wat. De familie die hier de taverna heeft is bijzonder vriendelijk en we worden op onze wenken bediend.

We krijgen bericht van Ton en Mascha, zij zijn inmiddels beland in St. Pierre, Zuid-Frankrijk en maken het goed. Helaas waait het er hard en het is fris. Dat kunnen wij niet zeggen, hier was minder weer voorspeld maar stralende zon en een briesje. De camper gekuist en van plan vanmiddag zelf te koken, ik zou het verleren. De courgettes en komkommers van Lakis moeten ook op!

22 september

De dagen rijgen zich aaneen, als je ergens wat langer staat ga je deel uitmaken van de vaste ploeg. Er staan heerlijke ligbedden aan het strand en je kunt daar gebruik van maken, alleen misschien een drankje? Er zijn Fransen naast ons komen staan en we wisselen wat ervaringen uit. Ook zij komen al lang in Griekenland en kennen veel van de ons bekende plekken, o.m. Elea!!. Het is weer een hapje eten en een lekker wijntje erbij.

23 september

Jo en Nick vertrekken en rijden via Kalamata waar ze de Fiat garage aandoen. Ook hier konden ze het euvel niet verhelpen, maar ze zijn gerustgesteld, kunnen zonder probleem rijden. Daarna zijn ze naar Stoupa gereden naar Camping Kalogria. Er is daar goede mogelijkheid om te fietsen, zelfs fietspaden. We gaan nog een laatste keer een hapje doen bij de familie tot besluit van het fijne verblijf hier.

24 september

Nadat we van Finiki zijn gereden vinden we een grote supermarkt Medusa bij Finikounda. Daar weer de voorraad aangevuld, een prima moderne supermarkt. Richting Koroni langs de onderste route via Vasilitsi, daar zien we onderweg de verschrikkelijke restanten van de bosbranden, hele stukken zijn verdwenen en de huizen die ertussen stonden zijn nu geblakerde ruīnes. Het vuur heeft zich van de ene kant van de weg verplaatst naar de andere kant het het is een trieste aanblik.

Langs Koroni zijn we al snel aanbeland in Agios Andreas, dit is een plek waar tot 2009 een leuke camping was. Daarna was het een geliefde pleisterplaats voor de camperaars, we hebben er vaak gestaan. Nu is er wel het eea veranderd, het strand is nog steeds prachtig en er is een grote strandtent verschenen met ook weer ligbedden. We worden erop gewezen dat de naast die tent kunnen staan en het is een mooie plek, alleen jammer, dichtbij de vuilcontainers, waardoor er een vliegenplaag is. Het terrein is prachtig, hele oude eucalypses bomen geven veel schaduw en zijn mooi om te zien. Ook de oude gebouwtjes van de camping staan er nog , maar alles is afgesloten. Het is heel rustig, er komen wat mensen zwemmen, er is een stranddouche, maar wij zijn de enige camper die hier staat. We lopen omhoog naar het mooie Byzantijnse kerkje dat hier staat dat dateerd uit de 7e – 9e eeuw. De laatste keer dat we hier waren was men bezig met de restauratie en die is nu voltooid. Het ziet er heel mooi uit, maar helaas kunnen we niet naar binnen. S'Avonds gaan we een hapje eten en dat is na de leuke taverna op het Finiki strand een teleurstelling. Er zijn nauwelijks mensen die de restautantjes bezoeken en het is een dooie boel, het eten was niet slecht maar de ambiance wel!!!

25 september

Voor het vertrek kopen we nog een brood in Ag. Andreas, er zijn 2 goeie bakkers in dit gehucht. Dan de weg omhoog richting Kalamata, grote stukken van de weg zijn verbeterd en er zijn wat omleidingen om de dorpjes gemaakt. Voor Messini en Kalamata zien we verschillende onderkomens van Roma's die zich hier gevestigd hebben en vaak werkzaam zijn bij de verschillende oogsten. Voor Kalamata gaan we naar de A7, een snelweg rond de stad. Daarna vervolgen we de weg langs de kust die overgaat in een prachtige weg door de bergen. Vele haarspeltbochten maar ook de schitterende uitzichten op de bergen. De weg is goed berijdbaar en we passeren bijna geen dorpjes. Dan zien we in de verte de zee weer verschijnen en komt Kardamili in beeld. Snel zijn we dan op de camping Kalogria bij Stoupa. We worden hartelijk ontvangen en zoeken een leuke plek. Jo en Nick hier ook maar doen vandaag een fietstocht in de omgeving. Rond het middaaguur arriveren ze en geven ons wat informatie. Het wordt weer een gezellig borreluurtje, alsof we elkaar lang niet hebben gezien. S'Avonds gaan we eten in een leuk tentje vlakbij de camping, het is er druk maar gelukkig nog een tafeltje voor ons. Was een goeie keus, lekker eten, maar wel heel veel. We hebben zowaar eea in een doggy bag meegenomen. Meer dan de helft vanons vlees.

26 september

De fietsen eruit en al om 9.30 starten we de tocht. Allereerst fietsen we langs de boulevard van Stoupa, waar ook het strandje langs ligt. Wat een drukte, dat zijn we niet gewend. Zo te horen is het veel Engels. We fietsen op een mooi fietspad langs de kust richting Agios Nicolaos, soms even flink aanzetten, maar we arriveren in het leuke dorp en gaan eerst maar een frappé drinken. Wat later komen Jo en Nick voorbij, zij hebben dit gisteren al gereden en gaan nu opnieuw. We vervolgen onze tocht en genieten van de prachtige natuur en de vergezichten over zee. Het is prima weer, niet al te warm. We houden het vol tot we een paar keer flinke hoogtes hebben moeten nemen en zelfs moeten afstappen. Werd zelfs onze Koga teveel. Omdraaien en dezelfde weg terug, het waren 20 prachtige kilometers.. Nu nog drukker op de boulevard van Stoupa en bij de camping nemen we een lekker koud biertje. Men heeft er ook vers brood voor ons. In het begin van de middag komen er 2 nederlandse camper met helaas allebei een hond, die continue blaffen als er iemand langsloopt. We waren al van plan hier niet zo lang te blijven maar die K-honden doen de deur dicht. Morgen vertrekken.