22 april vrijdag

Na een lange periode gaan we weer op pad met de camper. Vorige week uit de stalling gehaald, alles is nagekeken en ook de APK is uitgevoerd.

De basis voorraad erin en ook de kasten met kleding zijn gevuld.

Ons plan is om richting Frankrijk te rijden, Allereerst willen we morgen naar Ieper in België gaan om daar naar de last post te kijken. Waren we al langer van plan, maar het kwam er nooit van.

Verder geen planning gemaakt, maar dat is het leuke van camperen, we zien wel!!!

23 april zaterdag

Daar gaanwe, om 9.15 wordt de motor gestart en zijn we op weg. Via Antwerpen, Gent rijden we richting Ieper. De CP die we hadden uitgezocht bij Zillebeke is vol, dus door naar de volgende. De Hooge Crater, een mooie plek bij een 1e Wereld oorlogmuseum en op ca. 3 km van Ieper. Men vertelt ons dat er een bus naar Ieper gaat, de halte is op ca. 100 meter van de CP. We gaan er even heen om te kijken naar de vertrektijden en merken dan dat het heel wat verder is. Er komt al een bus aan en we stappen in, we gaan maar richting Ieper, tot het station en dan lopen naar de Grote Markt. Daar gaan we naar het toeristenbureau en krijgen een plattegrond. Men adviseert ons om bijtijds bij de Menenpoort te zijn voor het eerbetoon aan de gevallenen en vermisten uit de 1e Wereldoorlog dat begint om 8 uur. De gevallenen die hier worden herdacht zijn vanaf het begin van de oorlog tot half augustus 1917 gesneuveld. Het waren er 54.896 duizend!!!!

We horen dat de laatste bus om 7.07 uur gaat, dus dat gaat het hem niet worden.

De Grote Markt is geweldig, mooie gebouwen en veel leuke terrassen waar we maar gauw neerstrijken. Het weer is prachtig en het is goed vertoeven in de zon met een wijntje!!!

Tegen 6 uur gaan we op een terras bij een Italiaan zitten, eten er wat en gaan rond 7.15 uur richting de Menenpoort waar het al behoorlijk vol is met toeschouwers. Ook zien we een Schotse doedelzak band die komt spelen. Zij beginnen met de plechtigheid en exact om 8 uur komen 3 blazers die de Last Post blazen op hun trompet. Het geheel gaat onder leiding van vrijwilligers en de brandweer zorgt voor de afsluiting van het terrein. Tot slot komt nog een keer de Schotse doedelzak band in actie en is het voorbij. De menigte vertrekt, er staan heel wat bussen waar veel scholieren in worden vervoerd.

Wij bellen een taxi die binnen 5 minuten aankomt en ons snel naar de CP brengt.

Het was een zeer emotionele belevenis

Het is nog lekker weer en we kunnen nog wat buiten zitten van van de ondergaande zon genieten.

Klik op de foto's om ze te vergroten

24 april zondag

Bij het ontbijt eerst een pakje openmaken van Mascha, ze heeft weer voor elke week een verrassing die we op zondag mogen open maken. Dit keer zijn het oranje muffins (i.p.v. Oranje tompoucen) voor Koningsdag en een oranje ballon die we in de camper hangen!!

Dan vertrekken we van de CP en rijden eerst naar het Tyne Cot Cemetery, bij Zonnebeke, de grootste militaire begraafplaats te wereld. In het najaar van 1917 zijn hier zo'n 35.000 soldaten gesneuveld. Zij kwamen van alle wereld delen, 28 verschillende landen.

Het is een enorm terrein dat helemaal vol staat met witte grafstenen waarop ook vaak staat vermeld dat het een onbekende soldaat is. Het is indrukwekkend en ontroerend, overal zie je de poppy's, (klaproos) die het symbool zijn van deze strijd.

Als je dit ziet denk je dat er nooit meer zoiets mag gebeuren, maar in de wereld zijn nog steeds landen met elkaar aan het strijden.

Dan rijden we naar Zonnebeke, waar bij de Taverne De Dreve een CP is op het grote parkeer terrein. 4 jaar geleden waren we hier ook en toen was de uitbater

Johan Vandewalle van het cafe bezig een memorial aan te leggen. 16 jaar geleden werd bij toeval een graf van 5 Australische soldaten ontdekt. Een ervan was John Hunter die door zijn broer Jim hier was begravern.

We hebben gelezen dat het memorial bijna voltooid is het is geheel gewijd aan deze twee broers die gestreden hebben in de oorlog. Ook is er een klein museum van voorwerpen die hier in de omgeving in de grond zijn gevonden en nog steeds vinden boeren bij het ploegen van hun land munitie en attributen van de soldaten.

Vanavond even een kopje koffie gedronken in het café en er was een film over het transport en plaatsen van het beeld op het monument van de twee broers Hunter.

Het beeld is in Australiȇ gemaakt en met een schip naar Belgiȇ vervoerd. Met twee oude legerauto's uit de 1e wereldoorlog is het naar Zonnebeke gebracht.

We hoorden dat het morgen ANZAC day is, hier in Zonnebeke worden dan de Australische en Nieuw-Zeelandse gesneuvelde soldaten herdacht

Klik op foto's om ze te vergroten

25 april maandag

De herdenking begint al heel vroeg, om 6 uur!!!

Dus vroeg uit de veren en een wandeling van ongeveer een half uur naar de herdenking, die bij een oorlogsgraven monument is.

Het is er al behoorlijk vol als wij arriveren, veel hoogwaardigheids bekleders, vaak in mooie uniformen.

Na de officiële opening worden er veel toespraken gehouden door de vertegenwoordigers uit de betreffende landen en de burgemeester van Zonnebeke.

Tussendoor is er een zangeres die verschillende hymnes zingt en de volksliederen van Nieuw-Zeeland, Australie en Belgie.

Daarna volgt er een kranslegging en er wordt een gebed uitgesproken.

Vanaf een heuvel zijn er de trompetters die de Last Post spelen. Al met al een zeer indrukwekkende en emotionele herdenking die door veelmensen wordt bijgewoond.

We wandelen terug naar de camper en maken een ontbijt.

Nu weer vertrekken en we willen richting de westkust rijden. Het weer is minder mooi dan de afgelopen dagen, maar prima om te rijden. Allereerst richting

St. Omer waarna we richting Boulogne sur Mer rijden. Daaronder, langs de kust hebben we verschillende CP 's gevonden.

Dan belanden we rond het middaguur in Merlimont, waar een CP is waar we met onze Pass'Etapes terecht kunnen. Er is plaats genoeg en we gaan een beetje uit de frisse wind staan.

De blog wordt bijgewerkt en we proberen vanmiddag te publiceren zodat jullie weer op de hoogte zijn van ons wel en wee.